O mașină nu este, cel mai adesea, doar un maldăr de fiare, cabluri, chipuri, plastic și sticlă. De aceea, când un model ne părăsește, fiind scos din producție după o perioadă mai lung sau mai scurtă de timp, el lasă un gol printre pasionați asemeni unui membru al familiei. Da, nu toate mașinile sunt idolatrizate și nu toate au la fel de mulți fani, dar chiar și modelele cele mai simple, mașini oneste cu care-ți faci treaba de zi cu zi, au susținătorii lor și li se simte lipsa atunci când constructorul decide, dintr-un motiv sau altul, să înceteze producția.
În 2024, ne-am luat la revedere de la destule modele importante. Unele, ca Nissan GT-R sau Audi R8, au fost alături de noi vreme de ani de zile, sub diverse forme, în timp ce altele, ca Chevrolet Malibu, sunt nume cu adevărat legendare în industria auto, dar care s-au transformat foarte mult de-alungul deceniilor. În schimb, există și acele modele care dispar pentru a face loc altora, electrice sau de altă categorie, dar și cele ce dispar deoarece nu mai există o nișă în piață interesată de ele sau pentru că producătorul are alte planuri și își realiniază gama.
Wall-Street.ro a făcut o radiografie a lumii auto și a strâns aici toate modelele a căror producție a încetat pe parcursul anului 2024 și care, prin urmare, nu vor mai ieși pe poarta uzinelor lor la anul. Totuși, dacă ai noroc, ai mai putea găsi pe la dealeri chiar și la anul exemplare ca noi, fără kilometraj, dar nu pentru mult timp.
Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Alfa Romeo își reînnoiește gama de modele, iar primul pas este dureros pentru mulți fani ai berlinelor rapide. Asta pentru că, în 2024, ne-am luat adio de la Giulia Quadrifoglio, versiunea sportivă cu peste 500 de cai putere prin care și-a anunțat intrarea în lume noua Giulia, acum aproape un deceniu. Prima Alfa care a utilizat platforma FCA Giorgio a fost lansată pe când Grupul Stellantis încă nu exista, iar regretatul Sergio Marchionne era la frâiele FCA (Fiat-Chrysler Automotive). Au urmat, apoi, și versiunile mai ieftine și cu mai puțină putere, dar Quadrifoglio a arătat că Alfa mai știe să facă mașini autentice. Din păcate, platforma respectivă, în care FCA investise circa un miliard de dolari, nu era pregătită pentru era actuală a electrificării. De aceea, noua Giulia, despre care am vorbit în materialul despre cele mai așteptate lansări din 2025, va folosi o nouă platformă. Nouă, însă, ne va lipsi Giulia Quadrifoglio așa cum o știm, cu sunetul și design-ul său inconfundabile. Sursă foto: Alfa Romeo
Alfa Romeo Stelvio

Nu doar Giulia Quadrifoglio (și ulterior și versiunile cu mai puțin "žsânge în instalație) vor părăsi gama Alfa Romeo, ci și Stelvio. SUV-ul a fost al doilea model asamblat pe platforma Giorgio, iar Alfa Romeo pregătește și pentru acest nume o renaștere pe baterii. Deși a avut, pe versiunea de top, un V6 derivat dintr-un agregat Ferrari, Stelvio, care are și onoarea să fie primul SUV construit de italieni, nu a reușit să se impună într-un segment dominat de Audi Q5, BMW X3 și Mercedes GLC. Viitoarea generație electrică va fi bazată pe platforma STLA Large.
Sursă foto: Alfa Romeo
Audi A4

Ca urmare a schimbărilor interne din cadrul Audi, care simbolizează ruperea "žîn două" a drumurilor mărcii germane, Audi A4 așa cum îl știm noi dispare. Pe scurt, este vorba despre o reașezare a strategiei de naming a companiei cu sediul la Ingolstadt. Astfel, mașinile cu motoare termice vor primi nume care includ cifre impare, iar cele 100% electrice vor avea nume cu cifre pare.
De aceea, A4 cu motoare termice a devenit, de anul acesta, noul A5. Asta înseamnă, două lucruri: nu doar că A4 dispare, cum spuneam, ci și că A5, în versiunea sa cu două uși, nu va mai fi.
Sursă foto: Audi
Audi A5 Coupe și Convertible

Cum Audi A4 devine A5, iar vechiul A4 va renaște ca un model electric, Audi a trebuit să se descotorosească de ultimele modele cu două uși din gama sa. Ne referim la A5, în versiunile Coupe și Convertible. Modelul A5, lansat în a doua jumătate a aniilor '00, a părut a definitiva direcția nouă de design lansată de germani cu câțiva ani înainte, dar toată această poveste se termină. Cu ea, evident, dispare și orice șansă ca un client Audi să-și poată lua un model nou cu două portiere. Asta pentru că, după TT (dispărut anul trecut) și A5, Audi a produs în 2024 și ultimul R8.
Sursă foto: Audi
Audi R8

Supercar-ul celor de la Audi, o mașină scanată cu laser pentru ca departamentul de control al calității să nu scape nicio imperfecțiune, a ieșit din producție la finele lunii martie. Anterior, germanii măriseră ritmul producției pentru a satisface cererea, multe persoane cu bani stând la coadă pentru a-și cumpăra unul dintre ultimele "žLamborghini-uri raționale".
Spunem asta deoarece, încă de la început, de la finele aniilor 2000, istoria lui R8 a fost strâns legată cu cea a mezinului din familia Lamborghini - mai întâi cu Gallardo, dar apoi și cu Huracan. Asta deși, pe drept vorbind, cele două modele nu aveau atât de multe părți în comun. Totuși, este cumva potrivit că istoria va consemna că în 2024 s-a încheiat producția și pentru Huracan.
Sursă foto: Audi
Bugatti Chiron

Cea mai rapidă mașină din lume, Bugatti Chiron, a fost și ea scoasă din producție în 2024. Deși, pe parcursul producției lui Chiron, Bugatti a fost preluat de la grupul VAG de către croații de la Rimac, mașina a rămas la fel de exclusivistă. Mate Rimac și ai săi au păstrat vie promisiunea că doar 500 de bucăți vor fi asamblate și, după ce ultimul a fost terminat, constructorul a întors foaia și a prezentat Tourbillon.
Rămâne de văzut, însă, dacă mașina care deține recordurile de viteză pentru modele de producție coupe, dar și pentru decapotabile de serie, va fi detronat de noul-venit. Știm, însă, că Rimac vor din nou ca Bugatti să bată recorduri, iar asta ne face curioși.
Sursă foto: Bugatti
Chevrolet Camaro

Ford Mustang a câștigat - pe toate planurile. Mai întâi, "žPony Car-ul" american a reușit să supraviețuiască mai mult decât rivalul de la Dodge, căci coupe-ul Challenger a dispărut chiar înainte ca grupul Stellantis să pună cruce însuși motorului Hemi. Și, acum, în 2024, Ford Mustang a rămas cu adevărat singur, după ce și ultimul rival din vechea gardă, Chevrolet Camaro, a fost pensionat.
Sursă foto: Chevrolet
Chevrolet Malibu

Pe lângă Camaro, un alt model cunoscut al celor de la Chevrolet care nu va prinde 2025 este Malibu. Produs de-a lungul a 60 de ani, cu o pauză între 1983 și 1997, Malibu este unul dintre cele mai ușor de recunoscut nume din istoria Chevrolet. Astăzi, Malibu este o berlină de clasă medie disponibilă exclusiv în Statele Unite, dar același nume a fost purtat de o varietate de berline, coupe-uri performante și modele compacte începând cu 1964. Producția modelului s-a încheiat în noiembrie, iar asta permite GM să utilizeze uzina din Kansas pentru a asambla noua generație a lui Chevrolet Bolt.
Sursă foto: Chevrolet
Ferrari 812

În 2024, Ferrari a fost pus pe treabă. Trei modele au fost pensionate, iar unul a fost lansat. Începem, așadar, cu fantasticul 812. Un Grand Tourer autentic cu motorul V12 amplasat frontal, mulți am crezut că 812 va reprezenta și cântecul de lebădă al acestui layout. Din fericire, Ferrari ne mai dă niște ani de bucurie, deoarece 812 a fost înlocuit în 2024 cu 12Cilindri, un model cu accente retro care aduce aminte de 365 GTB/4 "žDaytona" al aniilor '60-'70.
Sursă foto: Ferrari
Ferrari SF90 Stradale

Lansat în 2019, Ferrari SF90 Stradale a arătat, la câțiva ani după LaFerrari, că producătorul din Maranello chiar se pricepe să producă hypercar-uri cu motor central care utilizează tehnologie hibridă. Cu peste 1.000 de cai putere la dispoziție, SF90 Stradale a fost una dintre cele mai rapide mașini din lume pe circuit, dar și pe stradă. Și, de parcă asta n-ar fi fost de ajuns, Ferrari a lansat și versiunea mai extremă SF90 XX Stradale. În 2024, "žpetrecerea" s-a terminat deoarece Ferrari a lansat un nou vârf de gamă, F80.
Ferrari Roma

Ferrari Roma a fost cel mai accesibil model din gama producătorului din Maranello, o mașină clasică după standardele mărcii: un GT cu motor frontal și o linie foarte alunecoasă. Cu toate acestea, clienții au ales în număr mult mai mare "žmezinul" familiei de modele cu motoare centrale, respectiv 296 GTB. De aceea, Ferrari a decis să pensioneze modelul, dar nu ne va lăsa fără un GT cu motor V8 amplasat în față. Conform oficialilor mărcii, un alt model pe același calapod va fi prezentat tot în 2025.
Sursă foto: Ferrari
Ford Edge

SUV-ul Ford Edge este un alt model dedicat pieței nord-americane pe care noi, europenii, nu l-am putut achiziționa. Totuși, titulatura are ceva vechime în ograda Ovalului Albastru, iar ea a dispărut încă din aprilie, când producția s-a încheiat la uzina Ford Oakville din Canada. Din 2007 și până anul acesta, acolo au fost produse două generații ale modelului Edge, pe lângă versiunea mai luxoasă comercializată sub numele de Lincoln Nautilus. Evident, în Europa avem și noi un Edge, dar este un model mai mic bazat pe o cu totul altă platformă.
Sursă foto: Ford
Fisker - întreaga marcă

Constructorul de mașini electrice Fisker, rodul muncii lui Henrik Fisker, fost designer BMW și Aston Martin, a dat faliment anul acesta. Producătorul lansase recent SUV-ul Ocean și pregătea un model mai ieftin, dar care nu va mai vedea lumina zilei. Modelul Ocean a fost prezentat în 2021 cu un preț de pornire anunțat de sub 40.000 de dolari și o autonomie de 400 de kilometri, dar livrările au început - și cu destule probleme - abia în 2023. SUV-urile erau construite la Magna Steyr, în Austria, înainte ca producția să fie suspendată în martie din cauza problemelor economice întâmpinate de Fisker.
Sursă foto: Fisker
Infiniti Q50

Infiniti este o marcă ce nu figurează în Europa, fiind brand-ul de lux al celor de la Nissan. Peste Ocean, Infiniti se duelează cu mărci ca Acura (brand-ul de lux al Honda) sau Lexus, despre care știm destule, deoarece Toyota nu s-a sfiit să vină și cu modelele luxoase pe Bătrânul Continent. În 2024, din gama Infiniti a dispărut Q50, o berlină de clasă medie cu anumite pretenții sportive care a supraviețuit mai bine de un deceniu fără modificări majore. După această mișcare, gama Infiniti va mai conține doar trei modele și toate acestea crossovere - un semn clar al timpurilor.
Sursă foto: Infiniti
Jaguar - toată gama

Jaguar a decis că va deveni un constructor de mașini electrice de lux. Asta înseamnă că nu va mai rivaliza cu BMW și Audi, ci cu Bentley și Porsche. Pentru asta, constructorul britanic deținut de Tata a încetat producția întregii sale game de modele. Toate au ieșit din producție sau au fost scoase de la vânzare în 2024 inclusiv de pe piața din Marea Britanie, iar schimbarea de macaz a fost una bruscă, relansarea sub un nou logo și o nouă imagine de brand producând valuri în industrie. Așteptăm, anul viitor, să vedem cum va arăta primul model de serie Jaguar din noua generație de EV-uri.
Pentru a ne reîmprospăta memoria, acestea au fost Jaguar-urile pensionate în 2024: E-Pace, F-Type, I-Pace și XF.
Sursă foto: Jaguar
Lamborghini Huracan

Lamborghini ne-a lăsat fără Huracan în 2024. Modelul cu motor V10 aspirat a fost înlocuit de Temerario, o mașină vag similară din punct de vedere estetic, dar care este propulsată de un motor mai mic și care are tehnologie hibridă. Ultima versiune a lui Huracan s-a numit STJ și este înrudită cu modelul Super Trofeo de competiție.
Sursă foto: Lamborghini
Maserati - o jumătate din gamă

Maserati încearcă să supraviețuiască - după cum am observat și privind la situația de la uzina Mirafiori din Italia, acolo unde sunt produse unele modele ale mărcii. În 2024, producția a fost oprită sau schimburile de lucru împuținate de mai multe ori deoarece nu exista cerere nici pentru modelele Maserati făcute acolo și nici pentru Fiat 500e. De aceea, 2024 a fost ultimul an pentru berlina Quattroporte, dar și pentru SUV-ul Levante și berlina mai mică Ghibli.
Supraviețuiesc, totuși, SUV-ul Grecale, GranTurismo și CranCabrio (inclusiv versiunea electrică Folgore), dar și supercar-ul MC20. În 2025, însă, Maserati va lansa un Quattroporte 100% electric.
Sursă foto: Maserati
Mini Clubman

Mini a oprit anul acesta producția lui Clubman la uzina Oxford, care va asambla de acum încolo doar Mini-uri pe baterii. Acum, în gama Mini, Aceman îi va lua locul lui Clubman. Această schimbare era așteptată, în condițiile în care vânzările lui Clubman nu au fost spectaculoase. Clienții de Mini au ales mai degrabă Cooper-ul clasic în trei uși sau modelul mai versatil Countryman. Totuși, Clubman, cu ale sale uși duble la hayon, rămâne o prezență pestriță. Ultimul a fost produs în februarie.
Sursă foto: Mini
Nissan GT-R R35

După 17 ani, Nissan-ul GT-R a fost pensionat. Una dintre cele mai emblematice mașini sport a erei sale, generația R35 a fost lansată pe vremea când Carlos Ghosn încă stătea confortabil la vârful piramidei Nissan, dar a supraviețuit tuturor furtunilor ce s-au abătut asupra mărcii nipone. Acum că Nissan e aproape de o fuziune cu Honda, GT-R se dă la o parte. Nissan, însă, promite că povestea nu s-a terminat, dar a anunțat că un model nou - potențial 100% electric sau hibrid - nu va sosi înainte de 2027.
Sursă foto: Nissan
Porsche 718 Cayman și Boxster

Cum, în cazul Nissan-ului GT-R, pensionarea ține specific de disponibilitatea sa pe piața americană, la fel trebuie să facem o mențiune specială și în cazul generației 718 a modelelor Cayman și Boxster. Cele două vor fi retrase, ca și SUV-ul compact Macan înaintea lor, doar de pe piața europeană. Mai precis, din țările parte a Uniunii Europene, unde noile reglementări de emisii ce vor fi impuse din 2025 îi obligă pe cei de la Porsche să rămână cu alternative electrice. În cazul lui Macan, versiunea EV a fost lansată deja, în timp ce un nou Cayman și un nou Boxster pe baterii vor debuta anul viitor.
Sursă foto: Porsche