Grevă la Ford: Angajații sunt nemulțumiți de valul de concedieri

Sursǎ foto: Shutterstock.com

Grevă la Ford: Angajații sunt nemulțumiți de valul de concedieri

Cuprins Articol:

Angajații Ford din Germania vor intra în grevă din 14 mai, mișcarea de protest afectând uzina din Koln, cea mai mare a producătorului american. Sindicatul IG Metall, care îi reprezintă pe lucrătorii nemulțumiți, semnalează astfel că nu este de acord cu planul de restructurări aprobat în toamna anului trecut, scrie Automotive News.

Care sunt cererile angajaților Ford și cât va dura greva

În toamna anului trecut, Ford a anunțat că va trimite acasă 4.000 de angajați care activează în uzinele sale europene, mai ales cele din Germania. La acel moment, asta reprezenta cam 14% din întreaga forță de muncă a Ovalului Albastru pe Bătrânul Continent, iar producătorul a motivat decizia făcând trimitere la scăderea vânzărilor de mașini electrice pe mai multe piețe cheie, inclusiv în Germania.

De asemenea, Ford era deznădăjduit de lipsa de susținere pentru tranziția către vehicule electrice de care guvernul german, dar și alte executive europene, au dat dovadă. În Germania, toate subvențiile pentru achiziția de EV-uri au fost sistate la finele lui 2023. Cum gama actuală a Ford se bazează tot mai mult pe modele electrice, producătorul a fost lovit de scăderea ajutoarelor de stat, mai ales după oprirea producției popularelor Fiesta, Focus și Mondeo.

Sindicatul IG Metall a transmis că greva, care va începe miercuri, se va încheia joi, după orele de program obișnuite aferente turei de noapte. Ford nu a oferit un punct de vedere oficial asupra protestelor, explicând că negocieri între angajați și conducere ar fi în plină derulare.

Săptămâna trecută, angajați Ford de la uzina din Koln au fost de acord să intre în grevă, reprezentanții acestora sperând că se vor găsi alte metode prin care Ford își va putea restructura afacerea în Europa fără să fie nevoie să recurgă la concedieri.

Ce mașini produce Ford în Koln

În prezent, uzina istorică a Ford din orașul german Koln este „casa” unor modele importante pentru Ford, respectiv electricele Capri și Explorer. Ambele ascund platforma MEB a grupului Volkswagen, Ford având un parteneriat cu rivalii din Wolfsburg pentru a folosi aceeași tehnologie ca pe ID.4 sau ID.5, mașini cu proporții similare.

Deși comerțul cu mașini pe baterii a crescut în Europa în primul trimestru al anului 2025, clienții nu s-au îngrămădit să cumpere Capri și Explorer. Cel dintâi a fost criticat de public deoarece utilizează un nume care, în trecut, a tronat pe un model sportiv cu două uși, care a fost scos din producție în anii '80. Totuși, noul Capri oferă o autonomie mare, fiind printre modelele care poate parcurge cea mai mare distanță între încărcări dintre cele care se încadrează în plafonul impus în cadrul programului Rabla 2025.

Dataforce transmite că, în perioada ianuarie - martie, Ford a vândut 8.461 de unități din modelul Explorer, respectiv doar 2.511 de Capri-uri. Situația este complicată pentru divizia Ford Germania, pentru că datoriile acesteia au ajuns la 9 miliarde de euro. La începutul anului, Ford SUA a transmis că va injecta încă 4,8 miliarde de dolari în această ramură, dar a avertizat că și-ar putea lua mâna de pe Ford Germania în viitor.

Ford riscă să se prăbușească în Europa

În martie, sindicatul IG Metall a avertizat că, în ciuda infuziei de capital, Ford ar putea să dea faliment în Europa continentală. Asta pentru că afacerea cu vehicule comerciale, care este în continuare foarte profitabilă, nu este operată prin divizia Ford Germania, ci este pusă pe umerii Ford Marea Britanie, în timp ce comerțul cu mașini mici este apanajul Ford Germania.

În trecut, din uzina din Koln ieșea Ford Fiesta, una dintre cele mai populare mașini mici din Europa. După ce acest model a fost pensionat, uzina și-a redus în mai multe rânduri numărul de angajați, ajungând astăzi la doar 11.500 de lucrători față de 20.000 în 2018.

Pentru a reduce și mai mult cheltuielile, Ford a anunțat și că va opri producția de automobile la uzina din Saarlouis, acolo unde, anterior, se producea hatchback-ul Focus. De asemenea, taxele vamale de 25% impuse de Trump pe toate mașinile importate, dar și pe un număr mare de componente, pune și mai multă presisune pe Ford.

Fenomenul concedierilor nu este unul cu care se confruntă doar Ford, ci și mulți alți rivali din piață. Nissan, de pildă, a anunțat că va trimite acasă alte 11.000 de persoane la nivel mondial pe lângă cele 9.000 deja anunțate ca parte a planului de redresare a companiei care făcea parte din Alianța cu Renault și Mitsubishi. De asemenea, Volkswagen nu va închide nicio uzină din Germania, dar va elimina 35.000 de posturi.

Personalizate pentru tine