„Pentru 2018 ne-am propus o crestere puternica fata de anul anterior si deja ne-am depasit asteptarile. Continuam cresterea din ultimii patru ani”, spune seful Mondelez pentru Romania si alte 9 tari, nedezvaluind insa cifrele exacte.

Romania si regiunea Europei Centrale de Sud au livrat o crestere substantiala in ultimii ani – 70% din cresterea inregistrata la nivelul Europei Centrale – sustinuta de doi factori: cresterea pietei, care a inceput puternic din 2015, de cand s-a redus TVA-ul, dar si performantele Mondelez, mai bune decat cele ale competitorilor, care au dus la o cota de piata mai mare.

Categoria tabletelor de ciocolata, predominanta in Romania

In cadrul Mondelez, regiunea Europei Centrala de Sud numara 3 unitati de business, in Romania, Bulgaria si pietele din Estul Adriaticii, 8 la numar. „Toate 3 sunt la fel de importante si egale in business, ceea ce e diferit fata de alte regiuni, cum este de exemplu Europa Centrala, unde avem Polonia, care este o piata mare pentru Mondelez si tarile baltice, mici”, explica Ivaylo.

Intre cele 3 unitati de business sunt multe similaritati, dar si diferente. Daca in Romania categoria tabletelor este predominanta, in Bulgaria pralinele performeaza mai bine decat tabletele de ciocolata, iar in cadrul pietelor adriatice de est, consumul de ciocolata per capita este extrem de scazut. Astfel, daca in Romania consumul de ciocolata per capita se ridica la 2,3 kg/an, in Elvetia si Austria, liderii la ciocolata, indicatorii sunt 8,6 kg/an si, respectiv, 8 kg/an.

Personalizarea, avantajul...
Citeste si: Chocolissimo mizeaza pe afaceri de 3,5 mil. lei si personalizare

„Ocaziile de consum sunt diferite, la fel si cumparaturile clientilor. Un lucru este comun tuturor pietelor: daca compari consumul per capita cu pietele europene centrale sau de vest, suntem mult in urma. Are de-a face, desigur, cu veniturile disponibile, dar si obiceiurile oamenilor. Romania este la jumatatea consumului din tarile europene, dar tot pe plan local consumul de ciocolata este de 10 ori mai mare decat in Albania. Exista o mare oportunitate pe plan regional de a creste consumul si piata in urmatorii 5-10 ani pentru a ajunge la nivelul tarilor din Europa Centrala, nu mai vorbim de tarile vest-europene, dar care vine la pachet cu cresterea cheltuielilor consumatorilor, dar si majorarea PIB-ului, care ar trebui sa asigure venituri mai mari pentru consumatori pentru a-si permite achizitiile”, explica seful Mondelez.

Planurile Mondelez

Ivaylo Naydenov spune ca tocmai si-au terminat planul strategic pentru urmatorii 3 ani, insa cand vine vorba de crestere in regiunea Europei Centrale de Sud, aceasta ar trebui sa provina din cresterea consumului de ciocolata, care este relativ scazut.

„Exploram toate oportunitatile din piata; nu pot da detalii, dar nu exclud nimic in ceea ce priveste segmentele si categoriile de produse si activitatile pe care le planuim”, spune executivul Mondelez.

Pe plan local, oportunitati exista in categoriile in care Mondelez este deja existent – ciocolata si biscuiti, desi compania este lider pe piata romaneasca. „Totusi, inca e loc de crestere. Momentan, ne concentram atentia si eforturile pe aceste categorii”, spune seful Mondelez Romania.

Piata de ciocolata din...
Citeste si: Piata de ciocolata depaseste 5 miliarde de lei anul acesta

Fiecare a doua tableta de ciocolata consumata in Romania este Mondelez.

Pe ce segmente vrea insa se concentreze Mondelez? Cel mai performant segment sunt tabletele de ciocolata, principala sursa de crestere atat pentru Mondelez, cat si pentru piata romaneasca, cu una din doua tablete de ciocolata consumata in Romania provenind din portofoliu Mondelez: Milka, liderul pietei, Poiana, o mostenire locala pe care compania vrea sa o dezvolte cat mai mult si Africana, o propunere entry in segmentul valoric.

Categoria biscutilor Mondelez include branduri globale precum Oreo, Milka, Belvita, Barni si Tuk, dar si o serie de marci locale, care insa sunt relativ mici, precum Pepito si Lu. „Pentru acestea din urma, sursa cresterii depinde daca raman in Romania sau le dezvoltam la nivel global. Cand vine vorba de Poiana, desi este un brand romanesc, ea sta alaturi de alte branduri mari in portofoliul nostru. Asa ca depinde de performante, daca alegem sa ne focusam pe aceste branduri”.

Cat despre lansarea de noi produse, executivul Mondelez spune ca sunt programate atat pentru anul in curs, cat si pentru anul viitor. „In fiecare an, nucleul cresterii businessului Mondelez in Europa Centrala de Sud este lansarea de noi produse si planuim sa avem astfel de lansari anual. Cu toate acestea sunt un sustinator infocat al ideii ca, pentru ca un business sa fie sustenabil pe termen lug, nu poti arunca in piata produse noi la fiecare 3-6 luni. Cred ca cea mai dificila parte pentru o companie este sa-si construiasca un core business sustenabil. Este ceea ce incerc sa fac aici, deoarece consumul per capita este foarte scazut. Daca lansezi produse noi, e interesant pentru piata, oamenii le incearca, dar tu trebuie sa il sustii pentru o perioada mai lunga, in care investesti masiv in tehnologie, productie, ambalaj. In primul an de la lansare, s-ar putea sa ai rezultate bune, dar pe termen lung, daca oamenilor le pierde entuziasmul, ce faci? Daca in 3 ani isi gaseste locul in piata, e bine. Eu incerc sa balansez acest aspect, sa avem lansari de noi produse in fiecare an, dar in acelasi timp sa ma concentrez asupra ocaziilor de consum curente din portofoliu si piata. Sa cresti piata si consumul sunt mult mai importante decat sa arunci in piata noi produse”, spune Ivaylo.

Chocolissimo estimeaza...
Citeste si: Chocolissimo, vanzari duble in prima parte a anului, de 1,2 mil. lei

Cum ar putea creste piata romaneasca de snack-uri? Odata cu cresterea PIB-ului, a veniturilor, a dezvoltarii de noi segmente, de noi ocazii de consum, a lansarii de noi produse, spune Ivaylo Naydelov, care vede un astfel de scenariu posibil in Romania. Acest lucru nu inseamna, insa, ca piata locala si regiunea din care face parte ar putea ajunge din urma celelalte zone, precum Europa Centrala sau de Vest, care la randul lor continua sa creasca. „Este greu sa ii prinzi din urma, depinde de macroeconomie, de increderea consumatorilor, este un proces care dureaza, dar putem creste cu 5%-10%”, incheie seful Mondelez.