In decembrie 2018 si ianuarie 2019, 225 de curse aeriene au inregistrat incidente pe aeroporturile Bucuresti, Cluj, Timisoara si Iasi, mai mult de jumatate dintre ele fiind cauzate de evenimente de forta majora. Peste 75% din numarul total de incidente apartin companiilor de linie.

Aeroporturile din Romania continua sa fie tranzitate de un numar din ce in ce mai mare de pasageri. Se estimeaza ca, in 2018, traficul de pasageri a depasit 28 de milioane de persoane, previziunile pentru 2019 fiind de peste 32 de milioane de pasageri, potrivit Centrului de Investigatii si Analiza pentru Siguranta Aviatiei Civile (CIAS).

Incepand cu decembrie 2018 si pana pe 26 ianuarie 2019, pe principalele patru aeroporturi din Romania - Bucuresti, Cluj, Timisoara si Iasi au fost inregistrate 225 de incidente de zbor, peste 75% apartinand companiilor de linie. De altfel, TAROM este compania aeriana pentru care au fost raportate cele mai multe zboruri cu probleme – 86 la numar, fiind urmata de Lufthansa, cu 42 de incidente si Aeroflot, cu 12 astfel de cazuri. Dintre companiile low-cost, Wizz Air a avut cele mai multe zboruri cu probleme – 34 la numar, in primele doua luni de iarna.

"Sezonul de iarna este o perioada propice pentru cresterea traficului de pasageri pe aeroporturile din Romania, precum si pentru aparitia incidentelor de zbor, cu precadere a celor cauzate de conditiile meteo nefavorabile specifice acestei perioade. De altfel, din numarul total de cazuri de zboruri cu probleme inregistrate in primele doua luni ale iernii, intre 40 – 60% au fost determinate de evenimente de forta majora. In astfel de cazuri, desi pasagerii se confrunta cu situatii dintre cele mai neplacute – de la anularea sau redirectionarea zborului, pana la cazurile in care raman blocati in aeroport din cauza conditiilor meteo nefavorabile, este important ca acestia sa cunoasca faptul ca, in astfel de contexte, companiile aeriene sunt pasibile de atenuarea daunelor (zbor alternativ, cazare, masa, transfer etc.), insa nu si de despagubire", a declarat Aniko Bolyo, General Manager Flight Refund.

Potrivit Regulamentului CE 261/2004, pasagerul este eligibil sa primeasca despagubiri in urmatoarele cazuri: daca avionul a intarziat mai mult de 3 ore de la aterizare si daca a fost informat de anularea cursei cu sub 14 zile pana la ora sau data zborului, precum si daca zborul a fost anulat in mod neasteptat. De asemenea, pasagerul poate cere compensatie daca i s-a refuzat imbarcarea, chiar si cand s-a prezentat la poarta cu toate documentele de calatorie valabile si bagaje cu greutate corespunzatoare. Aceste situatii se aplica pentru toate tipurile de zboruri, inclusiv chartere, cu mentiunea ca zborul trebuie sa decoleze de pe un aeroport UE sau, daca zborul pleaca din afara Uniunii, acesta sa fie operat de o companie din UE.

“Este important ca pasagerii sa isi cunoasca drepturile, si, in acelasi timp, sa fie informati cu privire la faptul ca nu in toate cazurile in care zborul a fost anulat sau a intarziat, sunt eligibili pentru compensatii. Daca aceste incidente au fost cauzate de evenimente de forta majora, cum sunt conditiile meteo nefavorabile, grevele, incendiile, atentatele teroriste sau starea de razboi, ei nu pot cere despagubiri”, a adaugat Aniko Bolyo.

In Romania, in primele doua luni ale sezonului de iarna, cele mai frecvente cauze ale zborurilor cu probleme au fost conditiile meteo nefavorabile. In situatii ca imposibilitatea aterizarii avioanelor pe aeroporturile de destinatie, in Iasi si Bacau, si rutarea catre alte aeroporturi din cauza cetii, sau anularea zborurilor si inchiderea aeroportului din Timisoara din cauza viscolului, pasagerii nu au putut cere despagubiri.

Pasagerii romani au fost afectati de incidente de zbor si pe aeroporturi din strainatate. In cazuri ca blocarea in aeroport din cauza unei furtuni tropicale in Thailanda, in luna ianuarie, sau amanarea a sute de zboruri pe un aeroport din Londra, din cauza dronelor care au invadat pistele de zbor, pasagerii nu au putut primi compensatii.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri