Cosmin Dan, analist senior in cadrul departamentului de Servicii si Plati al Euromonitor International, a prezentat miercuri, in cadrul evenimentului Retail Arena organizat de wall-street.ro, tendintele cheie in retailul european.

”In Romania, anii precedenti au fost influentati de masurile fiscale, iar pentru anii care urmeaza, ne asteptam ca dinamica sa se pastreze deasupra regiunii. Comparand industria de retail din Europa de Est cu Europa de Vest, Vestul reprezinta 80% din vanzarile europene din industrie, la peste 5.000 de euro, cheltuieli per capita. Observam o oarecare plafonare in Vest, in timp ce Romania, cu 2.000 de euro per capita, este foarte aproape de media europeana si are un potential de crestere mult mai ridicat decat Vestul Europei si chiar decat Europa de Est”, a declarat Cosmin Dan, analist senior in cadrul departamentului de Servicii si Plati al Euromonitor International, in cadrul conferintei Retail Arena organizata de wall-street.ro.

Lliderul vanzarilor din domeniul retail in Vestul Europei este reprezentat de Lidl. In Romania, Kaufland ocupa primul loc, fiind urmat de Lidl si Dedeman, potrivit datelor Euromonitor.

Tendinte in industria de retail din Europa

Conform Euromonitor, pe piata europeana de retail se remarca urmatoarele tendinte: vanatoarea valorii, digitalizarea cumparaturilor, hiperconectarea consumatorilor, experiente in retail si sustenabilitate.

In ceea ce priveste vanatoarea valorii, cel mai bun canal de retail pentru a-l reprezenta este cel al discounterilor. Germania domina de departe la acest capitol. Vorbind de evolutia asteptata in urmatorii cinci ani, in 17 din cele 28 de tari europene analizate de Euromonitor, discounterii vor inregistra cea mai mare crestere a vanzarilor. Exista posibilitatea de penetrare a unor noi piete. Vestul este acoperit in toate tarile, insa in estul Europei, 7 din 18 tari sunt inca neacoperite, vorbim chiar de Rusia, o piata extrem de mare, Ucraina si altele. Lidl este liderul vanzarilor discounterilor din Europa, per ansamblu”, a explicat Cosmin Dan.

La capitolul vanatoarea valorii, reprezentantii Euromonitor recomanda patru directii strategice pentru discounteri: aspectul magazinului, calitatea produselor, mixul de produse si experienta multichannel.

”Urmatorul nivel de noi concepte vizeaza magazinele total automatizate, Asia conduce de departe aceasta tendinta, unde avem deja sute de magazine. In Europa, rezultatele sunt putin diferite”, a declarat Dan.

Tendintele la nivelul digitalizarii cumparaturilor se remarca prin programele extinse 24/7, prin aplicatii, self-service si plati cu telefonul mobil sau cardul. Spre exemplu, in Norvegia, magazinul Extra, parte a lantului de supermarketuri aflat pe locul trei ca vanzari, functioneaza fara personal in timpul noptii (23.00-07:00). In Polonia, Bio Family, supermarketurile cu produse organice, opereaza fara angajati in timpul noptii si functioneaza duminica si in timpul sarbatorilor, ocolind restrictiile industriei.

”Hiperconectivitatea e usor de inteles daca ne uitam la evolutia accesului la Internet de la inceputul anilor '90. De aceasta revolutie, mai degraba, a beneficiat si industria de retail. Romania e undeva in media Europei de Est, cu o pondere a vanzarilor online din total retailing in jur de 7%”, a spus reprezentantul Euromonitor.

In Elvetia, lantul de magazine (convenience stores) Avec Box, cu 140 de magazine, a lansat cu succes conceptul care functioneaza fara angajati. In schimb, Sainsbury din Marea Britanie a reintrodus casele de marcat dupa doar 3 luni, clientii nefiind pregatiti pentru experienta autonoma.

E-commerce-ul continua cresterea, dar majoritatea vanzarilor raman offline. In 2019, valoarea vanzarilor e-commerce in Europa este de 340 de miliarde de euro, in crestere cu 13%. Anul acesta, ponderea vanzarilor mobile din totalul e-commerce-ului in Europa este de 37%. In 2024, ponderea vanzarilor e-commerce in totalul retailului in Europa este estimata sa ajunga la 14%.

"Prognoza in urmatorii 5 ani: e-commerce-ul va fi cel mai dinamic canal din distributie. O zona de urmarit este partea de vanzari cross-border, la finalul lui 2019 reprezinta 19% din vanzarile online la nivel de continent. Aici exista o variatie destul de mare intre tari. In Romania este undeva la 8% vanzari cross-border, in timp de Elvetia este extrema superioara, undeva la 80% din vanzarile online. Vanzarile din dispozitivele mobile au ajuns la 37%. Cumuland toate aceste evolutii, estimam ca e-commerce-ul va atinge in 2024 o pondere de 14% din vanzarile totale din retail in Europa, comparat cu 11%, in 2019", a explicat Dan.

In ceea ce priveste experientele in retail, Euromonitor mentioneaza spatiile de coworking din magazine de birotica, precum Staples din Canada sau pets humanization, Petz (Brazilia) fiind un retailer online care permite animalelor de companie sa isi comande produsele preferate cu ajutorul tehnologiei.

"Urmatoarea tendinta este experientele in retail. Se intampla multe lucruri, dar am ales sa discutam de partea de foodservice - orientarea consumatorilor spre experiente. Ca urmare, si formatele din retailul alimentar s-au adaptat, incluzand oferte din ce in ce mai variate de food-service, de la zone dedicate produselor proaspete, locuri de luat masa, extensii de bran, precum Kaufland PopUp! restaurant", a adaugat Dan.

"Ultima tendinata este sustenabilitatea. Companiile devin mult mai responsabile, adoptand strategii mai responsabile. Spre exemplu, in cazul industriei de moda, unul dintre cei mai mari poluatori la nivel global, vedem o orientare catre ethical fashion, asumarea masurilor necesare si schimbarea unor strategii ale jucatorilor la nivel global", a mai spus Dan.

Studiul poate fi descarcat de aici. Suplimentar, gasiti un material despre diversele dimensiuni ale comertului in anul 2040.

Euromonitor are 15 birouri la nivel global si acopera 100 de tari cu analize in profunzime ale pietelor bunurilor de larg consum si industria serviciilor si 210 tari cu date demografice, macro si socio-economice.

Evenimentul retailArena se adreseaza atat marilor lanturi de retail, magazinelor online, cat si furnizorilor de servicii, specialistilor in logistica si marketing, proprietarilor de spatii comerciale si producatorilor din FMCG. retailArena 2019 este un eveniment sustinut de: Carrefour Romania, eMag, VTEX, Fan Courier, Mastercard, CustomSoft, Iulius Town, Metro, Answear.ro, Enterprise Concept, Filip & Company, La doi Pasi, Hervis, Leverage, ING, SAP, Colliers, JYSK, Danone, Cushman & Wakefield Echinox, Quik, Cris-Tim, Mondelez, Kik, Environ si Altex.

Sursa foto: Ovidiu Udrescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Anca Olteanu
Sunt redactor coordonator al publicației Retail.ro, parte din InternetCorp. Înainte am lucrat la site-urile Ziare.com și Wall-street.ro și la agenția de presă Mediafax, unde am fost reporter al departamentului Economic. Am absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării a Universității din București.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri