Zilele acestea, elefant.ro a dat startul la elefantFest, târg de carte online ce are loc în România și care durează până la data 31 mai. Cu această ocazie, wall-street.ro a luat legătura cu Sergiu Chircă, CEO-ul retailerului, pentru a afla cum a fost organizat evenimentul, dar și ce a însemnat perioada pandemică pentru platforma online.

Să ne imaginam totuși dacă această criză sanitară s-ar fi întâmplat în urmă cu 10 ani.

W.-S.: Ce a reprezentat pandemia COVID-19 pentru retailerul elefant.ro? Cum s-au desfășurat lucrurile în spatele ”scenei” elefant.ro?

S. Chircă: Pentru tot business-ul, nu doar pentru elefant.ro, această perioadă a reprezentat o ieșire completă din starea de confort, ceea ce, în multe cazuri a condus la luarea mai rapidă a unor decizii importante.

La fel s-a întâmplat și la elefant.ro. Unele proiecte au fost cu mult accelerate, iar în business, ceea ce trebuia să se întâmple în câțiva ani poate s-a întâmplat în ultimele 2-3 luni. Mobilizarea echipei a fost incredibilă. Am obținut certitudinea că avem o echipă consolidată, care poate reacționa rapid și eficient în situații imprevizibile. A fost un test pentru noi, pe care l-am trecut cu brio.

Ne-a ajutat foarte mult și tehnologia. Să ne imaginam totuși dacă această criză sanitară s-ar fi întâmplat în urmă cu 10 ani. Am reușit totuși să accelerăm multe proiecte, să ne mișcăm repede atât pe partea de protejare a sănătății angajaților și clienților, cât și pe partea de adaptare a catalogului la cererea pieței. Am lansat proiectul marketplace cu 6 luni mai devreme, spre exemplu.

Industria de retail a primit o lovitură cu efecte de lungă durată. Nu doar că vânzările au scăzut dramatic în această perioadă, dar consumul este așteptat să scadă la nivel național și în continuare.

W.-S.: Care sunt primele trei aspecte prin care ați defini această perioadă pandemică, din punct de vedere al CEO-ului unui retailer online?

S. Chircă: Perioada prin care trecem va fi una foarte lungă. Sănătatea echipei și a business-ului în viitor va depinde foarte mult de modul în care construim noua cultură organizațională, cum comunicăm acum. Evaluarea performanțelor într-o astfel de perioadă este iarăși importantă.

Online-ul va crește foarte mult în continuare, mai ales în România. Astăzi aproape fiecare român are Internet, telefon mobil și un card. Este rolul nostru, al magazinelor online, să îi încurajăm să facă prima achiziție, inclusiv pe cei care nu au avut curajul sau curiozitatea să o facă până acum.

Dar, chiar dacă comerțul online merge bine, industria de retail a primit o lovitură cu efecte de lungă durată. Nu doar că vânzările au scăzut dramatic în această perioadă, dar consumul este așteptat să scadă la nivel național și în continuare.

Din păcate, nu vor suferi doar magazinele, ci și furnizorii lor, precum editurile în industria de carte. Este clar că acum, noi, magazinele online, suntem cei care generează lichidități pentru edituri, dar nu este suficient. Băncile și autoritățile ar trebui să fie mai atente cu privire la această industrie, să ia decizii mai rapide și mai clare.

Estimările noastre sunt că la elefantFest vor participa, în aceste 5 zile de târg, peste un milion de cititori, de 10 ori mai mulți decât media de vizitatori a unui târg tradițional.

W.-S.: Cum a venit ideea unui târg de carte online?

S. Chircă: Editurile își pregătiseră calendarele editoriale, toate evenimentele din primăvară, cu multe luni înainte de pandemie. Apoi, s-au văzut în fața imposibilității de a le mai respecta. Restricțiile au dus la anularea târgului de carte tradițional ce urma să se organizeze în această perioadă, iar editurile au fost obligate să își ajusteze toată strategia. În acest context, era firesc să vină cineva cu o astfel de idee, iar Elefant.ro are forța de a organiza un eveniment de asemenea anvergură.

Special la elefantFest, în acest caz, este faptul că, fiind organizat 100% online este primul târg de carte la care au acces cititorii din toată țara simultan. Prin intermediul lui ne dorim să venim cu o propunere nouă pe piața editorială care să satisfacă atât nevoile editurilor de a salva cât de mult se poate din calendarul lor, din evenimentele programate și din lansări, dar și ale cititorilor care își doresc noi titluri, o interacțiune cu autorii preferați. De aceea, estimările noastre sunt că la elefantFest vor participa, în aceste 5 zile de târg, peste un milion de cititori, de 10 ori mai mulți decât media de vizitatori a unui târg tradițional.

Mă aștept, de asemenea, tocmai datorită acestor avantaje pe care le oferă un târg online, ca el să existe și pe viitor, chiar și după ce va fi posibilă din nou organizarea de evenimente în spații convenționale.

Dacă până acum un client cumpăra în medie 3 cărți la o comandă, acum a cumpărat în medie 6 cărți.

W.-S.: Au crescut vânzările pe segmentul de cărți în această perioadă pandemică?

S. Chircă: Ca vânzări am avut o creștere totală de 60% în cele două luni, față de perioada similară din anul trecut. O creștere foarte bună a fost și la cărți. Dacă până acum un client cumpăra în medie 3 cărți la o comandă, acum a cumpărat în medie 6 cărți.

Cum era de așteptat, au evoluat bine și vânzările la produse de îngrijire, personală și a locuinței și au avut o creștere spectaculoasă vânzările de jucării și produse pentru copii.

W.-S.: Care a fost cel mai vândut tip de carte (profil psihologic etc)?

Cam toate categoriile au cunoscut creșteri importante, atât la categoria ficțiune, cât și la cărțile pentru copii, titlurile de dezvoltare personală, business, cărțile de istorie și memorii.

W.-S.: De ce ar trebui românii să participe la acest târg de carte online? Care sunt primele trei și cele mai importante aspecte.

S. Chircă: Este primul târg de o asemenea anvergură unde nu lipsește niciun element dintr-un târg tradițional: lansările de noi titluri, standurile editurilor și cărțile cu autograf. La elefantFest expun aproape 40 de edituri, reprezentând 70-80% din piața editorială, sunt pregătite aproape 50 de evenimente de la lansări de carte, la dialoguri cu autorii, precum și aproximativ 40 de titluri se vor putea achiziționa cu autograful autorului.

În plus, există un stand imens de carte în limba engleză. Cred ca sunt motive suficiente pentru ca iubitorii de carte să participe.

Mai mult, strict financiar, prețul cărții în România este unul dintre cele mai mici din UE.

W.-S.: La ce ar trebui să renunțe românii ca să cumpere o carte?

S. Chircă: Pentru carte trebuie să sacrifici timp, nu bani, dar efectul este pe termen lung. Timpul alocat citirii este foarte prețios. Oamenii acum dispun de mai mult timp liber și acesta este unul dintre puținele lucruri pozitive ale perioadei prin care trecem.

Mai mult, strict financiar, prețul cărții în România este unul dintre cele mai mici din UE. Nu cred că o familie medie din România ar trebui să renunțe la ceva din bugetul lunar pentru a continua lectura.

W.-S.: Ce carte ați recomanda unui om care ar vrea să facă o schimbare?

S. Chircă: Schimbarea nu vine dintr-o carte, schimbarea vine din interior. E ca atunci când te apuci de alergat. Nu citești o carte ca să înveți cum să alergi, ci o faci pur și simplu. Apoi, pentru a îmbunătăți tehnica, da, poți citi o carte.

W.-S.: Care este ultima cartea citită de dumneavoastră pe care ați recomanda-o cititorilor Wall-Street.ro?

S. Chircă: Ultima carte citită esteThe Advantage – Patrick Lencioni.

Într-adevăr, o carte tiparită este savurată cu mai multă plăcere alături de un ceai de calitate sau un desert delicios.

W.-S.: Există vreun spațiu ideal în care ar trebui să citim? Dacă da, cum ar arăta acela și care ar fi accesoriile obligatorii pe care ar trebui să le avem cu noi când citim?

Spatiul ideal pentru citit este doar teoretic. În practică nu prea avem timpul de a ne gândi la așa ceva sau de a ne pregăti un spațiu special. Cu toții ne-am adaptat la ritmul actual și am ajuns nu doar să citim cărți în format fizic, dar și ebooks, de pe un dispozitiv mobil sau să ascultăm audiobooks când ne aflăm în mașină sau când facem sport.

Dar, într-adevăr, o carte tiparită este savurată cu mai multă plăcere alături de un ceai de calitate sau un desert delicios. Discuția cu prietenii despre o carte sau ce am citit în ultima vreme se poate asocia unui vin de bună calitate.

De aceea, ne-am și pregătit deja pentru a oferi un astfel de context momentului lecturii și pe elefant.ro vom avea în curând categoria Gourmet&Wine.

elefant.ro este unul dintre cei mai mari retaileri online din România, oferind celor peste 2.000.000 de clienți o gamă extinsă de produse cu livrare prin curier, în punctele de livrare proprii din București și din țară, precum și prin partenerii strategici la nivel național. Fondat în 2010, Elefant s-a extins și în afara țării deschizând o filiala la Chișinău, în Republica Moldova - magazinul online local elefant.md.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristina Marin
Cristina Marin s-a alăturat redacției la începutul anului 2020, cu puțin timp înainte de declanșarea pandemiei. Coincidență sau nu, cei peste trei ani petrecuți în cadrul rețelelor private de sănătate din România au ajutat-o să înțeleagă mai bine relația dintre pacient și sistemul de sănătate autohton despre care scrie în prezent la publicația Wall-street.ro. Cristina se află în permanentă legătură cu medicii din spitalele românești și...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri