Cu toate că vinurile românești sunt recunoscute internațional pentru o calitate foarte bună, România exportă o cantitate infimă de vin, de doar 5-10% din producția totală, deși este pe locul șase în Uniunea Europeană la producția de vin. În acest context, am discutat cu Rareș Florea, country manager Domeniile Averești, pentru a vedea cum sunt primite vinurile românești peste hotare și cum se definește și deosebește profilul consumatorului de vin atât din România, cât și din străinătate.

„Deși la nivel de industrie, după ani de investiții, standardul și calitatea vinului românesc au devenit indubitabile, percepția consumatorilor străini cu privire la România ca țară cu istorie în producerea vinului este departe de ceea ce ne-am dori”, spune Rareș Florea, country manager Domeniile Averești.

Busuioaca de Bohotin, cel mai bine primit vin românesc peste hotare

Potrivit reprezentanților Domeniile Averești, crama exportă în peste 13 țări din Europa, Asia, Canada și America de Nord și cel mai bine primit vin românesc este Busuioaca de Bohotin, însă încă nu se poate vorbi de o impunere a produsului pe piața internațională, ci de o nișă.

Printre marile trenduri externe se numără: vinurile bio si băuturile pe baza de vin, însă consumul este în continuare preponderent bazat pe vinurile de origine din soiuri consacrate. Astfel, consumatorii din străinătate sunt mai interesați de vinuri seci și vinuri fresh.

„Cumpărătorii internaționali ne solicită frecvent vinuri din soiuri precum Sauvignon Blanc, Riesling și Cabernet Sauvignon, care să rivalizeze la calitate și preț cu cele din Lumea Noua (Chile, Argentina)”, adaugă Rareș Florea.

Soiurile românești, printre vinurile preferate de către români

Spre deosebire de gusturile consumatorilor de peste hotare, românii devin din ce în ce mai pasionați de vinurile fabricate la noi în țară.

Rareș Floarea spune că Busuioaca de Bohotin rose și Feteasca Neagră sunt printre cele mai apreciate la momentul actual. În cazul vinurilor albe, Feteasca Regală și Tămâioasa Românească sunt în continuare alegeri sigure și apreciate de consumatorii din marele retail, iar soiurile regionale, precum Zghihara de Huși, câștigă și ele teren.


Rareș remarcă o altă schimbare a comportamentului de consum a românilor, influențată în special de excursiile în străinătate, spunând că gusturile românilor se educă, iar oportunitățile de consum au un impact pozitiv asupra preferințelor acestora. Vinul, ca multe alte tipuri de alimente precum brânza sau mâncărurile tradiționale, intră sub categoria de gusturi dobândite.

„Preferința consumatorului se poate schimba sau modifica în urma unor experiențe ieșite din comun sau repetate, de exemplu, o cină în Italia se va asocia cu experința și cultura italiană. La fel și în cazul nostru, așa cum dulceața de trandafiri pe care ne-o servea bunica o asociem cu un pahar de Busuioaca de Bohotin vinificată în demidulce”, adaugă acesta.

Cu o tradiție ce datează din anii 1874, Domeniile Averești a intrat pe piața de larg consum în anul 2010, în urma investițiilor de modernizare și extindere ale actualului proprietar, Constantin Dulute. Portofoliul producătorului din zona Huși numără peste 20 de vinuri din soiuri românești și internaționale.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Raluca Nicolae
 Raluca a studiat Jurnalism la Universitatea Hyperion din București și a urmat un master în Comunicare mediatică și publicitate, în cadrul aceleiași instituții. Ea și-a început activitatea în presă în 2019, în departamentul economic al grupului Mediafax. În perioada 2019-2020, Raluca a acoperit domeniile start-up și fintech în cadrul Adevărul Financiar , publicație care face parte din grupul Adevărul . S-a alăturat echipei...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri