Situația infrastructurii din România este în continuare una delicată, în ciuda numeroaselor promisiuni făcute de autorități în ultimii 30 de ani în sensul realizării acesteia. Uneori, însă, nu doar neseriozitatea statului român împiedică dezvoltarea infrastructurii, ci și problemele contractorilor privați, aspecte pe care și-au asumat să le semnaleze asociațiile de profil, cum este și Pro Infrastructura.

Ionuț Ciurea, director executiv al Asociației Pro Infrastructura, a arătat de asemenea, pentru wall-street.ro, că inclusiv unele dintre studiile care stau la baza realizării viitoarelor autostrăzi sunt neconforme.

Acesta a dat exemplu în acest sens niște coordonate ale unui foraj de pe secțiunea 3 a autostrăzii Sibiu-Pitești care sunt, cel mai probabil, în opinia sa, greșite.

"Coordonatele respective dacă le pui chiar și pe Google maps, nu că îți dă eroare, îți dă la vreo 20 de kilometri lângă pinul respectiv, îți apare pinul la vreo 20 de kilometri lângă autostradă, într-un lac", a arătat Ionuț Ciurea.

Astfel, a explicat acesta, există două variante: ori coordonatele sunt greșite, ori nu sunt greșite, doar că puse "din burtă", inventate.

Aceasta nu este însă singura problemă, după cum a arătat Ionuț Ciurea, ci și natura efectivă a solului, acesta spunând că îi vine greu să creadă că nu vor exista alunecări de teren în special pe secțiunea 3, Valea Topologului fiind mult mai predispusă la alunecări decât Valea Oltului.

De asemenea, directorul executiv Pro Infrastructura a explicat că există o mare problemă și în privința licitațiilor, de multe ori licitându-se "în orb", dând exemplu în acest sens asocierea turcească Mapa-Cengiz.

Prin urmare, a arătat Ionuț Ciurea, tocmai din cauza acestui stil de licitare în orb, pe secțiunea 2 a autostrăzii Sibiu-Pitești ei sunt singurii care au depus ofertă.

Drept consecință, a concluzionat directorul executiv Pro Infrastructura, constructorul Astaldi a declinat oferta, Strabag la fel, tocmai pentru că există riscul foarte mare ca acest contract să nu fie dus la bun sfârșit.

Acesta a adăugat și faptul că pe fiecare suplimentare și pe fiecare soluție modificată față de ofertă, ofertă făcută pe baza studiului de fezabilitate, Compania de drumuri trebuie să-și asume aceste lucruri, iar dacă nu își asumă, situația se poate prelungi în defavoarea șoferilor luni, sau chiar ani întregi.

Noi nu am atins 1000 de kilometri de austostradă și de drumuri expres, asta se va întâmpla la anul, dar mai avem nevoie de vreo 2000.

Ionuț Ciurea, director executiv Asociația Pro Infrastructura

De asemenea, acesta a arătat că România nu are capacitatea administrativă la nivel de licitație și implementare în teren, țara noastră abia reușind să "ducă" în jur de 500 de km contractați, dar nu mai mult.

Directorul executiv Pro Infrastructura a ilustrat sugestiv această situație, spunând că dacă, spre exemplu, ministrul și Compania de drumuri ar avea o baghetă magică și ar semna contractele pe bandă rulantă și le-ar da tuturor ordine de începere, ar fi o problemă, pentru că nu ar avea efectiv cu cine să lucreze.

Pe lângă partea de probleme la stat, a adăugat Ionuț Ciurea, există însă probleme și multe "mâncătorii și șmecherii" inclusiv în privat.

Acesta a mers chiar și mai departe și a explicat faptul că așa cum este statul, așa sunt și privații, fiind greu să ai un stat corupt, leneș și neserios, iar privații să fie cu totul diferiți.

Directorul executiv Pro Infrastructura a dat chiar și câteva exemple în acest sens, cum ar fi companiile Strabag și Porr, care sunt acum într-un "scandal major", care îi afectează, automat, pe licitațiile din România.

Noi avem antecedente de vise rele în România cu grecii de la Aktor, cu autostrada A10 (sebeș-Turda, n.r.), inagurată după 7 ani și nefinalizată încă. Sper că se vor trezi într-un final și n-o să ne apuce 2025 pe centura București.

Ionuț Ciurea, director executiv Asociația Pro Infrastructura

Nu în ultimul rînd, acesta a explicat și faptul că uneori inclusiv soluțiile tehnice la nivel de proiectare, de detaliu, nu țin când sunt puse în teren.

Un exemplu în acest sens, a arătat Ionuț Ciurea, este cel de la Nădășelu, unde soluția tehnică proiectată s-a pus în teren și n-a ținut.

O astfel de situație generează însă complicații și mai mari ulterior, a adăugat acesta, într-un astfel de caz nefiind clar cine trebuie să plătească, Compania de drumuri sau proiectantul.

Totodată, Ionuț Ciurea s-a referit și la declarația ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, conform căreia își va da demisia dacă vede o poză cu un urs în zona autostrăzii Lugoj.

Astfel, acesta a remercat că datele concrete ale organizației WWF îl contrazic și că există urși incluvis în Caraș sau Timiș.

Ar trebui să dea un search domnul Grindeanu și după aia să-și dea și demisia.

Ionuț Ciurea, director executiv Asociația Pro Infrastructura

Sursa foto: Wall-street.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Luca Dinulescu
Luca Dinulescu este jurnalist, activând anterior pentru publicații precum Digi 24, Adevărul sau Academia Cațavencu. A desfășurat de asemenea o activitate publicistică constând în patru volume publicate, între acestea numărându-se proză, nuvele și benzi desenate. Este absolvent de Regie Film și a fost de asemenea posesor al bursei J.W.Fulbright pe scenaristică și regie de film.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri