Sustenabilitatea a devenit un subiect tot mai discutat în ultimii ani, o preocupare pentru autorități, companii și societatea civilă. Încă pare mai degrabă un concept elitist, de care sunt responsabili doar unii, dar a fi sustenabil este o responsabilitate, chiar o obligație am putea spune, pentru fiecare dintre noi.

Am stat de vorbă cu Ileana Dumitru, Director juridic și afaceri externe al Ariei Europa de Sud Est, a gigantului BAT, despre ce înseamnă sustenabilitatea, despre cât de mult coincid principiile românilor cu cele ale companiei, mai ales în contextul în care compania a prezentat rezultatele unui studiu realizat de cei de la IRES.

Wall-Street.ro: Ce înseamnă sustenabilitatea pentru BAT România?

Ileana Dumitru: Cred că răspunsul se poate construi pe baza a două perspective: pe de o parte, este abordarea sustenabilității la nivel de companie. BAT este o companie globală, cu un istoric de peste 100 de ani, cu activitate în prezent în circa 75 de piețe și cu peste 50.000 de angajați. O afacere de această dimensiune nu poate fi durabilă dacă nu este sustenabilă. Sigur că înțelegerea acestui concept și aplicarea sa evoluează odată cu contextul social, economic și de ce nu, tehnologic.

În prezent obiectivele noastre de sustenabilitate vizează în primul rând reducerea impactului asupra sănătății, completat cu atingerea excelenței în protejarea mediului, dezvoltarea unui impact pozitiv în societate și respectarea unor standarde înalte de bună guvernanță. La nivel de companie acest proces implică o monitorizare complexă și un sistem bine determinat de politici, proceduri și indici de performanță, reflectate în rapoartele anuale. Iar BAT este o companie extrem de activă în acest sens, cu eforturi recunoscute pe plan internațional prin includerea în Dow Jones Sustainability Index timp de 21 de ani consecutiv.

Pe de altă parte, există abordarea sustenabilității la nivel individual, în funcție de rolurile și de contextele în care evoluăm fiecare. Cred că o companie poate fi sustenabilă în business-ul dezvoltat doar dacă angajații săi, oamenii care dau viață de fapt acestor principii și procese, sunt implicați și participanți activi în această călătorie.

Se creează de fapt un schimb permanent de valori: proiectele dezvoltate reprezintă adesea un criteriu pentru care oamenii aleg un angajator; echipele se întăresc și se dezvoltă prin derularea de proiecte cu semnificație, cu impact pozitiv în societate. Se dezvoltă un cumul de cunoștințe pe care fiecare dintre noi îl preia mai departe în diferitele roluri pe care le avem. Sustenabilitatea poate fi un concept elitist până la primul copac plantat sau la prima hârtie pe care o ridici de pe jos. Atunci devine cât se poate de concretă și la îndemână.

WS: Care este abordarea BAT România în acestă direcție față de comunitate și față de mediu?

I.D.:Abordarea noastră implică consistență și perseverență. Nu cred în soluții perfecte, ci în soluții mai bune decât cele de ieri, ceea ce implică însă o permanentă căutare și dorință de a face lucrurile altfel. Proiectele noastre sunt foarte diverse: am început anul cu o campanie de colectare de haine în vederea donării și reciclării și cu plantarea a circa 1.000 de copaci în Buzău și Prahova; am marcat Ziua Mediului cu o campanie de presă despre gesturile simple de reutilizare și reciclare a resurselor, pe care toți le-am deprins din familie, când încă nu vorbeam despre sustenabilitate.

Derulăm campanii continue de colectare selectivă în vederea reciclării a dispozitivelor noastre electronice și susținem proiecte culturale și sociale cu impact pozitiv în societate.

Sustenabilitatea este mai mult decât un obiectiv, este un mod de a înțelege și de a face lucrurile astfel încât amprenta noastră, atât la nivel individual, cât și ca business, să genereze un impact pozitiv sau măcar neutru în societate. De aceea, călătoria noastră poate avea succes doar alături de angajații și de consumatorii noștri, care duc mai departe aceste principii și valori prin intermediul alegerilor informate și sustenabile pe care le fac la rândul lor.

WS: Cât din viziunea BAT se suprapune cu ceea ce cred românii că înseamnă sustenabilitatea?

I.D.: Am realizat de curând studiu alături de partenerii noștri de la IRES* plecând de la ideea că un viitor mai bun începe cu fiecare dintre noi și cu fiecare gest pe care îl facem, la nivel individual. Iar rezultatele obținute reprezintă un reper important de informare, așa cum au indicat și respondenții, pentru încurajarea unui comportament responsabil la nivel de societate.

Cifrele relevate de studiu sunt elocvente: între cele mai frecvent evidențiate comportamente sustenabile se numără colectarea și reciclarea selectivă (98%), achiziția de electrocasnice cu consum redus de energie (97%), participarea la acțiuni de ecologizare, împădurire, stoparea defrișării (96%), utilizarea de pungi biodegradabile sau ambalaje reciclabile (95%) sau reducerea deșeurilor în urma consumului de alimente (95%).

Familia este un factor cheie care influențează comportamentul sustenabil, peste jumătate (53%) dintre cei care își autoevaluează deprinderile drept sustenabile declarând că au fost influențați în adoptarea acestora de către familie. De asemenea, factorii pe care românii îi consideră stimulatori pentru un comportament pro sustenabil sunt informația, implicarea, exemplele de bună practică sau implicarea companiilor private.

Dar sunt mai mult decât cifre: sunt mai degrabă așteptări ale publicului și o nevoie mai amplă de implicare și de acțiuni concrete și susținute pentru binele comunității. Mă bucură faptul că multe dintre obiectivele și proiectele noastre se regăsesc pe lista de acțiuni de sustenabilitate indicate de participanți și cred că întotdeauna este loc de mai bine.

De aceea cred că un astfel de exercițiu de evaluare a gradului de interes și a așteptărilor la nivel de societate este extrem de util în calibrarea acțiunilor noastre. Suntem fiecare o parte din această călătorie, dar numai împreună, prin comunicare permanentă și soluții concrete, putem contribui la un viitor mai bun, un viitor sustenabil.

WS: Care este strategia BAT, în legătură cu transformările din industrie și din companie?

I.D.: Ne aflăm într-un context global în care știința, inovația, reducerea riscurilor, reducerea impactului pe care îl generăm fiecare asupra resurselor reprezintă evoluții firești și implică tot mai mult nevoia identificării de soluții alternative și sustenabile care să asigure viabilitate sistemică pe termen lung (economică, socială, a comunităților). În cazul industriei noastre, este clar că direcția următorilor ani va fi tot mai mult spre identificarea de soluții de reducere a riscurilor pentru consumatori, iar portofoliul nostru de produse de nouă generație, care nu implică arderea tutunului, răspunde acestei tendințe.

Inovația în tehnologie și cercetarea științifică stau la baza dezvoltării acestor produse, care necesită însă o comunicare susținută și adaptată diverselor categorii de public. Este foarte greu să comunici știința. Oamenii de știință, cercetători cu grafice, tabele și concluzii clare, raționale devin foarte greu o voce care să se distingă în multitudinea de canale și informații în care trăim azi. Dar există însă numeroase studii care demonstrează că noile categorii de produse cu nicotină care nu implică ardere pot fi mai puțin riscante** decât fumatul, de aceea cred cu tărie că răspunsul în adoptarea acestei inovații se află în cercetare, în comunicare și în accesibilitatea acestor informații. De aceea, cred că este esențială libertatea de alegere, dar o alegere informată, asumată, care să se bazeze pe date și concluzii verificate.

BAT investește circa 350 de milioane de lire sterline anual în cercetarea și dezvoltarea noilor categorii de produse cu risc redus* și credem cu tărie în rolul acestora de a sprijini strategia de reducere a riscurilor asociate fumatului. Această abordare implică libertatea de a alege informat, importantă pentru consumatorii adulți, prin dezvoltarea de opțiuni care să ofere fumătorilor produse alternative satisfăcătoare și cu potențial de a fi mai puțin nocive decât fumatul.

WS: Cum este implementată strategia ESG în interiorul companiei?

I.D.: Prin proiecte diverse și interactive, cu semnificație, și printr-o viziune clară a rezultatelor. Și prin puterea exemplului, care cred că este unul dintre cei mai puternici factori în a construi și dezvolta valori. Și mă bazez aici pe trei elemente esențiale: perseverență – cred că proiectele noastre evoluează odată cu noi și se reflectă în prioritizarea obiectivelor, în construirea echipelor și în alegerea soluțiilor; comunicare – este esențial ca oamenii să fie parte din călătorie, din poveste, să înțeleagă de ce-ul din spatele deciziilor, de aceea punem accent pe o comunicare internă dinamică, interactivă, facilitată de tehnologie și de medii de comunicare atractive; implicare – cea mai bună modalitate de a transmite mai departe valori sau cunoștințe este prin practică, prin acțiuni concrete: stingem lumina când plecăm de la birou, colectăm deșeuri selectiv, împreună plantăm copaci, împreună colectăm haine – sunt acțiuni concrete, cu rezultat clar și, cel mai important, cu semnificație.

Zi de zi putem învăța ceva nou de la colegii noștri prin deschidere, prin susținere și prin dezvoltarea de cunoștințe și abilități prin care putem evolua permanent. De aceea, cred că scopul este mai degrabă de a colabora, de a învăța unii de la alții decât de a instrui, este un schimb reciproc continuu în care fiecare aduce un ingredient propriu care să contribuie la un produs final excelent.

WS: Cât de ușor sau de greu este să transmiți ideile sustenabile în afara companiei?

I.D.: Industria tutunului este un domeniu intens reglementat și cu provocări multiple. Dar similar altor domenii, industria noastră evoluează semnificativ: dacă acum zece ani aveam un singur produs în portofoliu, azi vorbim de noi categorii de produse cu risc redus*, care se au la bază tehnologie, inovație, cercetare științifică, necesită o adaptare permanentă a modelului de business și a comunicării cu consumatorii și, mai ales, un nivel ridicat de responsabilitate în derularea activității noastre.

Dezvoltarea unei comunicări coerente, complete și susținute este esențială în acest proces de transformare în care evoluăm alături de angajații noștri, de partenerii comerciali, de consumatori și de comunitatea în care ne derulăm activitatea.

Comunicarea implică foarte multă dinamică, creativitate și o dezvoltare permanentă a unghiurilor de abordare, iar complexitatea businessului BAT în România și la nivel global oferă din plin un conținut relevant. În 2022 am marcat 25 de BAT în România, moment comunicat printr-o campanie menită să reflecte impactul semnificativ de 125 de miliarde de euro al companiei în economia românească. Comunicăm rezultate științifice obținute de cercetătorii BAT în dezvoltarea noilor categorii de produse cu risc redus*, dar și rezultate ale proiectelor de sustenabilitate care evoluează permanent.

Suntem un partener de încredere al autorităților în combaterea traficului ilicit de țigarete, prin parteneriate anuale și prin dezvoltarea platformei Stop Contrabanda ca unic centralizator al capturilor de țigarete ilegale din România și sursă de încredere pentru informarea autorităților, a presei și a publicului cu privire la evoluția și la riscurile contrabandei cu produse din tutun. Derulăm campanii anuale alături de partenerii comerciali pentru prevenirea accesului minorilor la produse cu tutun și nicotină.

Respectăm cu strictețe cadrul legal în piețele unde suntem prezenți și, totodată, setul complex de politici interne care ne ghidează în derularea business-ului. În spatele acestor campanii este însă nevoie de oameni extrem de creativi și de implicați, de aceea cred foarte tare în susținerea unui mediu de lucru deschis, care valorizează inițiativa, colaborarea și diversitatea ca elemente esențiale pentru încurajarea unei comunicări constructive și relevante.

(Click pentru a mări)

* Studiul a fost realizat de IRES în cadrul campaniei BAT România – Alege Asumat un Oraș Curat. Concluziile sale se bazează pe percepțiile unui eșantion reprezentativ de 1101 respondenți adulți. Studiul a fost realizat de IRES în perioada 28 iulie – 4 august 2023, iar echipa de cercetare a folosit metoda de colectare CATI (interviu telefonic asistat de calculator).

** Bazat pe dovezile existente și presupunând o trecere completă de la fumat la aceste produse, care nu sunt lipsite de risc și provoacă dependență.

Sursa foto: BAT România

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri