Wizz Air, compania aeriană ultra low-cost care domină piața din România, continuă programul de achiziții de noi aeronave pentru a reuși să facă față cererii în contextul în care peste 20% din flota sa este blocată la sol. În așteptarea sezonului cald, operatorul maghiar a reconfirmat o serie de rute noi din țara noastră.

Companiile aeriene fac bani cât timp avioanele sunt în aer, iar orice problemă tehnică sau de altă natură care duce la scoaterea din circuit a unui aparat de zbor se traduce într-o scădere a veniturilor. Wizz Air, care se laudă cu o flotă de peste 200 de avioane Airbus, este printre cei afectați de problemele care au fost descoperite la motoarele cu reacție Pratt & Whitney care echipează modelele A320neo și A321neo.

Concret, este vorba de o problemă ce a fost descoperită în vara anului trecut de către producător. O anomalie rară apărută la metalul folosit în producția anumitor componente i-a obligat pe americani să verifice motoarele de pe câteva sute de aeronave. Inițial, s-a estimat că 700 de motoare vor trebui să fie verificate, dar, până în prezent, această cifră a crescut până la 3.000 de motoare fabricate începând cu 2015.

Tipurile de avioane din flota Wizz Air și numărul lor. Sursă grafic: flightradar24.com

Wizz Air nu știe, în acest moment, cât timp va mai opera cu o flotă redusă cu peste 20%, dar știm că unele unități vor ajunge la revizie abia în 2026. Pentru a contrabalansa aceste lipsuri, maghiarii continuă să cumpere Airbusuri noi și doar anul acesta vor primi puțin peste 30 de aparate. Între timp, mai puțin eficientele (din punctul de vedere al emisiilor poluante) A320ceo și A321ceo vor fi rulate ceva mai mult.

Această măsură lovește, de asemenea, în eficiența economică a companiei din moment ce avioanele acestea din seria ceo au mai puține locuri decât cele parcate din familia neo (cu șase locuri mai puțin în cazul lui A320, respectiv cu nouă locuri mai puțin la A321). Peste 40 de companii aeriene au fost afectate de problemele Pratt & Whitney, iar cel puțin o companie care a dat faliment a folosit ca motiv și aceste perturbări.

Dată fiind această situație, Wizz Air este rezervată cu privire la o creștere în sezonul de vară din acest an față de volumele din aceeași perioadă a lui 2023. CEO-ul Wizz AIr, József Váradi, a reiterat că în perioada de mentenanță a motoarelor americane profitabilitatea va fi afectată, dar compania speră că nu va fi forțată să crească prețurile de bază în următoarea perioadă. Eficientizarea operațiunilor se numără printre măsurile luate de Wizz Air pentru a păstra prețurile biletelor la un nivel atractiv, în ciuda provocărilor.

Numărul de zborui pentru fiecare tip de avion (2021-2023). Sursă grafic: flightradar24.com

Trebuie spus, de asemenea, că avionul Airbus A321neo rămâne, în continuare, cel mai folosit avion de către Wizz Air. Pentru sezonul de vară 2024, cam 43% din zboruri vor fi efectuate de acest tip de aeronavă, o scădere cu 6% față de aceeași perioadă a anului trecut. În București, de pildă, se află 35 de avioane în acest moment, iar o parte din cele ce vor fi achiziționate în perioada următoare vor completa flota locală. În medie, vârsta unui avion Wizz Air este de 4,25 ani, iar unele aparate mai vechi ajung să fie achiziționate chiar și de companii de linie cunoscute ca British Airways.

Wizz Air în România: Rute noi și o creștere a cererii

În ciuda problemelor întâmpinate de Wizz Air în țara noastră anul trecut, grupul din Ungaria care înglobează patru companii aeriene (zborurile din România sunt operate exclusiv de Wizz AIr Malta) speră la o creștere a traficului. Anul trecut, au fost operate 66.000 de zboruri, o creștere cu 27% față de 2022 - ceea ce se traduce printr-un număr de 13,7 milioane de pasageri transportați (un plus de aproape 28% față de 2022).

Sursă foto: Wizz Air / Facebook.com

În medie, Wizz Air a operat 5.000 de zboruri lunar, compania fiind printre primele trei la nivel european când vine vorba de numărul de zboruri bifate fără întârziere. Nu este clar, însă, care este procentul acestor zboruri din total (99,3% au fost completate, dar asta înseamnă și multiplele zboruri cu întârzieri diverse). Cert este că Wizz își menține o cotă de piață de circa 51% la nivel local, din țara noastră zburându-se către 153 de rute din 21 de țări (dintre care 89 de rute sunt unice din România).

Pentru 2024, printre noutăți se numără trei rute noi, după cum urmează:

  • București - Salzburg (de la 1 aprilie / frecvență lunea și vinerea)
  • București - Budapesta (de la 17 iunie / frecvență zilnică)
  • București - Leipzig (de la 20 iunie / frecvență joi, duminică)

De asemenea, doar din București sunt disponibile circa șapte milioane locuri pentru sezonul cald. Din Capitală avioanele zboară către 60 de destinații din 21 de țări. Pentru a evita situații întâmpinate anul trecut, dar și în 2022, Wizz Air a investit cam 100 de milioane de euro pentru a eficientiza operațiunile de la sol, pentru a suplimenta echipele de suport, dar și pe soluții IT (inclusiv un asistent pe bază de AI care sună clienții și îi informează în cazul unor întârzieri mai mari sau anulări). În plus, vor fi alocate mai multe avioane de rezervă ce se vor afla în stand-by.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri