BYD vrea să devină unul dintre cei mai importanți producători de mașini nu doar acasă, în China, ci și pe bătrânul continent. Istoric, mărcile chineze n-au avut succes în Europa, dar electrificarea reprezintă o nouă oportunitate pentru constructori precum BYD, una pe care gigantul cu sediul în Shenzen nu vrea să o rateze.

BYD a reușit performanța istorică de a detrona Tesla în bătălia electrică din Q4, dar planurile constructorului chinez sunt cu bătaie lungă. În momentul în care s-a anunțat că prima fabrică europeană a BYD se va afla în Ungaria, oficialii companiei au anunțat că-și doresc să ajungă printre primii cinci constructori pe bătrânul continent ca vânzări totale, adică nu doar pe segmentul EV-urilor.

Deși acest plan poate părea prea ambițios, știm deja că producători cu vechime ca Volkswagen și chiar și Toyota sunt în urmă în materie de electrificare, dar și pe partea de software, în timp ce BYD vinde sute de mii de mașini lună de lună în China natală și-și pregătește portofoliul pentru desantul european. BYD nu a oferit un orizont de timp pentru realizarea obiectivului, dar Brian Yang, Assistant General Manager al BYD Europe, spune că ar fi vorba de o „țintă pe termen mediu”.

BYD Dolphin

Pe cifre, dacă BYD vrea să ajungă acolo, atunci va trebui să vândă peste 600.000 de mașini anual în Europa. În prezent, pe poziția a cincea în clasamentul producătorilor se află cehii de la Skoda care au o cotă de piață de aproximativ 5% și au vândut în primele 11 luni ale anului 2023 puțin peste 625.000 de unități. În China, cota de piață a BYD este de 11%, iar al doilea și al treilea cel mai popular model din China poartă sigla BYD, Tesla Model Y fiind pe primul loc și acolo, dar și în Europa.

Care sunt cei mai populari constructori din Europa și cum se poziționează BYD

BYD a intrat pe piața din Europa în 2021, în plină pandemie de COVID-19, făcându-și apariția în Norvegia (cea mai mare piață europeană de EV-uri) cu un singur model. În prezent, gama BYD pentru piețele nord și vest europene include cinci modele. Constructorul activează în opt țări dintre care nu lipsesc Franța, Germania, Italia și Regatul Unit, dar cota sa de piață este neglijabilă. În primele 11 luni ale anului, BYD nu a reușit să vândă decât 13.250 de mașini ceea ce este echivalent cu o cotă de piață de doar 0,1%. Majoritatea mașinilor vândute au fost din modelul Atto 3 (aproape 11.000 de bucăți).

Ca să înțelegem cât de mic este BYD, să luăm ca exemplu un producător exclusivist precum este Lamborghini. În primele 9 luni ale anului, deci fără să luăm în considerare vânzările din Q4, italienii au livrat 7.744 de mașini, în condițiile în care un Lamborghini costă, în medie, cam 220.000 de euro. Practic, BYD are un munte de urcat și nu o poate face decât în Europa, deoarece clinciul economic dintre China și Statele Unite continuă.

Byd Han

Uzina din Szeged, care va avea o capacitate de producție inițială de 200.000 de mașini pe an, este o piesă importantă din puzzle-ul pe care BYD încearcă să-l asambleze, o operă pe care doar MG (parte a SAIC) a reușit s-o înțeleagă până acum dintre constructorii chinezi. MG a intrat și pe piața din România, iar mașinile ce poartă această siglă sunt tot mai populare în nordul Europei, inclusiv în Marea Britanie (doar în septembrie, MG a vândut 26.500 de mașini în Europa, dublu față de vânzările BYD în 11 luni).

Analiștii de la Bernstein se așteaptă ca fabrica maghiară a BYD să fie gata abia peste doi ani, dar un nivel acceptabil al producției nu va putea fi atins înainte de 2027. „O condiție esențială pentru ca un produs de masă să fie popular în Europa este ca acel produs să fie asamblat local”, a spus Daniel Roeska, analist Bernstein. Un exemplu în acest sens, dacă este să rămânem în Ungaria, este succesul înregistrat de Suzuki Swift. Constructorul nipon n-ar fi reușit, cel mai probabil, să devină atât de popular dacă-și importa Swift-urile din altă parte.

Cum Uniunea Europeană vrea să taxeze suplimentar nu doar EV-urile importate din China (inclusiv cele cu un procent mare de componente ce vin de acolo), ci și cele importate din Marea Britanie (deși acel plan a fost amânat), o fabrică locală va ajuta BYD la fel cum i-a ajutat și pe americanii de la Tesla care, înainte de a deschide Giga Factory Berlin, aduceau mașini din Shanghai.

Prețurile mici, arma principală a BYD în China, ar putea să nu fie posibile în Europa

Pe piața chineză, BYD oferă modelul citadin Seagull contra unui preț de pornire de nici 10.000 de euro, dar o astfel de strategie agresivă de preț ar putea să nu funcționeze în Europa. Chiar și dacă ar produce modele ieftine la uzina din Ungaria, un preț prea mic ar putea să producă tensiuni la nivel geopolitic care nu sunt de dorit, iar asta înseamnă că BYD ar putea fi forțat să se lupte pe segmentul de mijloc și cel premium cu producătorii europeni cu vechime care au deja un istoric și un nivel de recunoaștere al brand-ului de care BYD nu se bucură.

BYD va termina noua uzină din Ungaria abia peste 2 ani

În prezent, modelul cel mai de succes Atto 3 costă 47.000 de euro în Germania, cu aproximativ 4.000 euro mai mult decât un Volkswagen ID4. Mașinile au dimensiuni similare, dar de banii aceștia ai parte de o autonomie mai mare la BYD din cauza bateriei de 60,5 kWh (față de doar 52 kWh la Volkswagen). Cel mai ieftin BYD din Europa este Dolphin care costă 35.990 euro în Germania, un preț de două ori mai mare decât în China. Volkswagen ID3 este mai ieftin (34.000 de euro, după scăderea de prețuri efectuată de Volkswagen).

BYD se așteaptă, însă, ca noile modele pe care le va lansa în 2024, anume modele de „generația a treia”, să atragă mai mulți clienți fiindcă oferă mai multă tehnologie. Chiar și așa, cel mai bun pariu rămâne EV-ul ieftin. „Cred că producătorul care va putea să producă local și în numere mari un EV ieftin va fi cel care va domina piața”, a spus Brian Yang. Un astfel de model cu o autonomie de 300 de kilometri ar fi acceptabil pentru clienții care vor o mașină de zi cu zi, în opinia lui Yang.

Spuneam anterior de Seagull, model lansat în aprilie 2022 în China. De atunci și până acum, lună de lună, Seagull s-a vândut în peste 100.000 de exemplare în China, dar un EV atât de ieftin nu există în Europa. Dacia Spring, care nu mai poate primi ajutoare economice de stat în Franța deoarece este produsă în China, costă 20.800 de euro la noi, prețul coborând în trecut până la 19.800 de euro (sau aproximativ 10.000 de euro, dar doar cu schema veche Rabla Plus care oferea un ajutor de 10.800 euro).

BYD Seal

BYD nu va paria doar pe EV-uri pentru a-și crește cota de piață în Europa, ci vrea să lanseze și plug-in-uri. Primul hibrid cu această tehnologie, Seal U, va fi lansat în vest în această lună, dar altele vor urma. În 2023, BYD a vândut aproximativ 3 milioane de mașini la nivel global, dintre care cam 1,6 milioane de unități au fost hibride plug-in. Totuși, trebuie spus că europenii nu mai văd cu ochi buni această tehnologie. În primele 11 luni ale anului, în Europa s-au vândut aproximativ 905.000 de plug-in-uri, o creștere de doar 1,9% față de aceeași perioadă a anului 2022 într-o piață care a crescut per total cu 15,4% (adică 11,8 milioane de mașini noi vândute, conform Dataforce).

Sursa foto: BYD

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri