Totusi, in comparatie cu anul 2008, au aparut cateva schimbari in randul populatiei in ceea ce priveste tipul de magazin in care acestia cheltuie cei mai multi bani. Fata de 2008, au castigat teren si magazinele de tip discount. Astfel, daca in 2008, 17% din respondenti aveau ca magazin principal un discounter, numarul lor a crescut la 22% in 2009. In paralel, ponderea supermarketurilor ca magazine principale a scazut de la 18% la 12%, in vreme ce magazinele traditionale au ramas la acelasi nivel cu anul precedent, cu aproximativ 17% din mentiunilor celor chestionati.

In ceea ce priveste frecventa de cumparare, aceasta se situeaza pe un trend descendent in toate tipurile de magazin - cu exceptia discounterilor - in timp ce sumele cheltuite au ramas relativ aceleasi, ceea ce inseamna ca romanii nu cheltuie neaparat mai putin comparativ cu 2008, dar se duc mai rar la cumparaturi.

Multi dintre cei chestionati spun ca stiu inainte de a intra in magazin ce vor sa achizitioneze. De asemenea, ei prefera sa mearga o singura data la cumparaturi pentru a lua tot ceea ce au nevoie.

In alegerea unui magazin criteriul cel mai important este calitatea si prospetimea produselor. Alte criterii care ii intereseaza sunt: curatenia din magazin si din imprejurimi, afisarea vizibila si corecta a preturilor sau raportul bun calitate – pret. Printre lucrurile care conteaza cel mai putin in alegerea magazinului preferat se numara existenta serviciilor aditionale (loc de joaca pentru copii, impachetare, pungi gratuite).

Pe de alta parte, in ultimul an, marcile private au fost un subiect prezent mai mult in atentia producatorilor si retailerilor. Daca privim din perspectiva consumatorilor, in 2009 peste jumatate dintre locuitorii din mediul urban au cumparat produse apartinand marcilor private, categoriile preferate fiind dulciurile si mezelurile. Dintre acestia insa, doar 12% le achizitioneaza regulat.

Exista de asemenea un procent semnificativ dintre romani (in jur de 30%) care declara ca nu au auzit de acest tip de marci.
Studiul Shopping Monitor este un proiect initiat de GfK Incoma Research Cehia si se desfasoara anual in mai multe tari din Europa Centrala si de Est (Croatia, Cehia, Ungaria, Polonia, Serbia, Slovacia, Slovenia, Ucraina, Bosnia&Hertegovina, Bulgaria, Romania).

Datele pentru Romania au fost culese in noiembrie 2009, folosind metodologia CATI (Computer Assisted Telephone Interview). S-a utilizat un esantion de 800 de respondenti, reprezentativ pentru populatia de peste 15 ani din mediul urban care se ocupa de achizitionarea produselor alimentare si nealimentare de uz curent din gospodarie.

GfK Romania, fondata in 1992, este parte integranta a Grupului GfK. Activitatile sale sunt structurate in cinci segmente: custom research - cercetare cantitativa si calitativa Ad Hoc pentru o arie larga de industrii (bunuri de larg consum, telecomunicatii si IT, finante, retail, turism, auto, bunuri industriale), consumer tracking - cercetare continua pentru bunuri de larg consum, retail and technology - cercetare continua pentru bunuri de folosinta indelungata, media - cercetare calitativa si cantitativa pe consumul de produse media si healthcare – cercetare calitativa si cantitativa in toate domeniile medicale.

Infiintat in urma cu 75 de ani ca prima companie de cercetare de piata in Germania, grupul GfK are in prezent peste 150 de sucursale in 100 de tari de pe cinci continente.

Cititi si Top 10 tendinte in retailul romanesc pentru 2010