"Romania nu a trecut printr-o criza financiara reala", sustine Neil Coupland, directorul general al JTI Romania&Moldova, al doilea jucator de pe piata locala a tigaretelor. Cum isi justifica afirmatia? Cursul de schimb este aproximativ stabil si reflecta economia reala, nu a existat niciun faliment in sectorul financiar sau panica in fata bancilor si se vad semne usoare de redresare.
Neil Coupland a preluat conducerea operatiunilor JTI Romania imediat dupa aparitia primelor semnale ale crizei financiare globale, in toamna anului 2008. Activeaza in industria tutunului de peste 20 de ani, traind si lucrand in America Latina, Orientul Mijlociu, Asia, Africa si Europa.

In afara competitiei de pe piata legala a tigaretelor, Coupland a luptat in ultimii doi ani cu un jucator care a castigat teren ca urmare a exploziei preturilor - contrabanda.

Wall-Street.ro: Cum a aratat 2010 pentru afacerile JTI Romania?
Neil Coupland:
2010 a fost un an dificil, puternic influentat de cresterea haotica a accizelor din 2009. TVA-ul a crescut de asemenea si, in consecinta, accizele s-au majorat din nou in luna iulie a anului trecut. In 2010 contrabanda a crescut, ajungand la niveluri fara precedent, iar vanzarile legale au scazut simtitor. S-a exercitat o presiune mare asupra profitabilitatii afacerii noastre. A trebuit sa ne restructuram si sa reducem numarul angajatilor. Am reusit sa ne mentinem cota de piata, dar in conditiile in care vanzarile legale au scazut in mod semnificativ.
In acest context, incepand cu luna ianuarie a anului 2010, prioritatea noastra a devenit lupta impotriva contrabandei.

Wall-Street.ro: Cum a fost inceputul de an pentru piata in care activati?
Neil Coupland:
Vanzarile au o anumita sezonalitate si, de obicei, primele luni ale anului nu sunt printre cele mai bune in termeni de performanta. Cu toate acestea, rezultatele sunt usor mai scazute fata de aceeasi perioada a anului trecut.

Wall-Street.ro: Cum vedeti cheltuielile de consum din acest an? Euromonitor a publicat recent un studiu conform caruia cheltuielile de consum au fost, anul trecut, de 4.600 dolari pe cap de locuitor. Vom vedea oare o evolutie pozitiva?
Neil Coupland:
Cheltuielile depind de puterea de cumparare, de cresterea economica durabila si de performanta in administrare. Conteaza, de asemenea, si evolutia celorlalte economii din UE. In ceea ce priveste produsele noastre, in Romania tigaretele sunt deja printre cele mai scumpe din Europa, in raport cu venitul net disponibil. Accizele au crescut extrem de rapid, devansand puterea de cumparare. Povara fiscala este, de asemenea, foarte mare, 80% din pretul unui pachet de tigarete constand in accize si TVA. Acesta este motivul pentru care ponderea tutunului in cosul de consum a crescut, de asemenea, la 7-8%, aproape depasind cheltuielile lunare pentru paine.

Wall-Street.ro: Ce solutii vedeti pentru incurajarea consumului?
Neil Coupland:
Sa facem un pas inainte de la gestionarea crizei, catre relansarea economica. Eficientizarea este doar un pas pe calea reluarii cresterii economice. Ar trebui sa fie identificate prioritatile; investitiile ar trebui sa fie orientate catre domenii cheie si sustinute in mod transparent de catre sectorul public. Sectorul privat are nevoie de claritate, stabilitate, predictibilitate si incredere atunci cand vine vorba de legislatie fiscala si legislatia muncii. Toate acestea duc la consolidare economica, ceea ce atrage dupa sine si crearea de noi locuri de munca. Romania are un avantaj fata de economiile mature: aici sunt necesare si ar putea fi demarate investitii de mare anvergura in multe domenii strategice: infrastructura rutiera, IT si, de ce nu, agricultura.

Wall-Street.ro: Cum se va comporta consumatorul in acest an?
Neil Coupland:
Acest lucru depinde de puterea de cumparare, dar si de obiceiurile de consum. Oamenii sunt mai reticenti din cauza crizei economice, iar piata este sensibila la pret. Piata tutunului este destul de inelastica. Un studiu al Bancii Mondiale a relevat ca, la o crestere a preturilor de 10% consumul se contracta temporar cu 4%, dupa care isi revine relativ repede. Explozia preturilor tigaretelor in 2009 - 2010 (peste 60%), ca urmare a cresterii accizelor, a dus la diminuarea cu aproximativ 25% a pietei legale, fara reduceri semnificative ale consumului. Tigaretele legale sunt mai putin accesibile pentru consumatorii cu venituri reduse, care au optiunea de a cumpara produse de contrabanda, mult mai ieftine (preturi cu 30% mai mici).

Wall-Street.ro: Care sunt principalele provocari pentru JTI Romania in 2011?
Neil Coupland:
Preocuparea noastra principala, in 2011, ramane contrabanda. Cu o medie de 27,4% in 2010 si 22,5% in ianuarie 2011, nivelul contrabandei este foarte mare in Romania, fiind comparabil doar cu Letonia sau Irlanda. Vom continua sa lucram in parteneriat cu autoritatile competente, pledand pentru un cadru de reglementare mai bun si elaborarea de programe concrete. Asteptam cu nerabdare sa avem un mediu fiscal coerent si stabil, ca urmare a unei comunicari eficiente intre puterile statului - executiva si legislativa. Abrogarea Ordinului pentru scanarea obligatorie a mijloacelor de transport la frontiera, initiativa recenta vizand liberalizarea vanzarilor de tigarete din magazinele Duty Free, precum si initiativa privind vanzarea tigaretelor confiscate sunt periculoase si ar putea da un nou impuls contrabandei, in ciuda eforturilor recente si a operatiunilor de la frontiere.

Wall-Street.ro: Ce scenarii de afaceri (optimist si pesimist) aveti pentru 2011?
Neil Coupland:
Scenariul optimist se refera la reducerea contrabandei la 10-12% si la lipsa oricarei schimbari fiscale majore; cel pesimist are in vedere un nivel al contrabandei similar cu cel din 2010 si un mediu fiscal similar cu cel din 2009.

Wall-Street.ro: Care este cel mai dureros adevar pe care l-ati descoperit de la inceputul crizei financiare in Romania?
Neil Coupland:
Deciziile nu pot fi amanate. In cazul in care decizia corecta este luata la timp si este comunicata in mod corespunzator, oamenii inteleg, indiferent de cat de dureroasa ar fi decizia respectiva. Cresterile dramatice ale accizelor la tutun si majorarile ulterioare de pret au dus la o expansiune uriasa a pietei ilicite a tutunului in Romania. Ca urmare, activitatea industriei legale a tutunului a fost afectata, scazand semnificativ in 2010. A trebuit sa anunt o reorganizare semnificativa a afacerii noastre, in scopul de a proteja si de a consolida compania in prezent si in viitor. Decizia de a reduce locurile de munca a fost una foarte dificila, nu din cauza contextului comercial, ci din cauza celui uman. Oamenii pe care a trebuit sa ii concediem aveau un istoric al activitatii lung si onorabil in compania noastra si au fost nevoiti sa plece, fara ca aceasta sa fie, in niciun fel, vina lor. Vom continua cu determinare, impreuna cu autoritatile, sa luptam impotriva comertului ilicit cu tigarete in Romania si sa combatem influentele negative ale acestui fenomen asupra societatii.

Wall-Street.ro: Care generatie credeti ca este cel mai puternic afectata de criza economica si de ce?
Neil Coupland:
Este evident ca persoanele cu venituri mici si pensionarii sufera mai mult decat alte categorii. Dar, probabil, varstnicii sunt cei mai afectati de criza, deoarece nu se pot adapta la noile conditii de piata. Romania are o problema sistemica: forta de munca activa este mai mica decat numarul de pensionari si poate sustine cu greu aceasta categorie din urma. Lucrurile stateau la fel si in 1998 (doar ca gravitatea problemei nu era atat de vizibila ca astazi). La acea vreme, pornind de la realitatea valabila si azi, am demarat primul nostru program social, dedicat varstnicilor din sectorul 2.

Wall-Street.ro: Un exemplu de strategie pe care ati pus-o in aplicare si care avut succes.
Neil Coupland:
Am facut investitii pe termen lung in capacitatile noastre de productie, iar fabrica JTI din Romania a devenit una dintre cele mai apreciate fabrici JTI la nivel mondial si este perceputa ca un centru de excelenta, ceea ce este cu adevarat imbucurator pentru intreaga echipa care lucreaza aici. Colegii nostri ne-au facut pe noi toti, si indraznesc sa spun, pe mult mai multi romani, foarte mandri de ceea ce poate fi realizat in Romania. Aproximativ 35% din productia locala este exportata catre diverse piete, din Insulele Canare pana in tarile scandinave, din Irlanda pana in Turcia si din Australia pana in Statele Unite ale Americii. Iar cifrele indica o crestere sustinuta a exporturilor.

Wall-Street.ro: Credeti ca Romania este pregatita pentru o a doua criza financiara? Dar JTI Romania?
Neil Coupland:
De ce sa fie pregatita pentru o a doua criza financiara ? De fapt, Romania nu a trecut printr-o criza financiara reala. Cursul de schimb este aproximativ stabil si reflecta economia reala. Nu am avut nici un faliment in sectorul financiar sau panica in fata bancilor. Romania a suferit o scadere economica, la fel ca mai multe tari din UE, dar exista semne usoare de redresare.

Wall-Street.ro: Care este cel mai mare pericol pentru piata de tigarete in acest an?
Neil Coupland:
Principala preocupare pentru industria tutunului, in 2011, ramane comertul ilicit.

Wall-Street.ro: Care este ponderea pietei negre si ce evolutii estimati pentru acest an?
Neil Coupland:
Pentru 2010, contrabanda este estimata la aproximativ 9 miliarde de tigarete, 27,4% din totalul pietei. Pierderile la buget, corespunzatoare acestui procent, sunt intre 750 si 900 milioane de euro. Nivelul contrabandei in ianuarie este acelasi cu cel de la sfarsitul anului, si anume 22,5%. Putem doar sa speram ca va scadea sub 20%.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri