Romania a ajuns in ultimii 15 ani importator net de carne de porc, cu aproximativ 50% din consum, ceea ce inseamna ca fiecare al doilea gratar pe care il consumam este adus din afara, sustin producatorii romani de carne de porc, scrie Agerpres.

Acestia considera ca numai daca va exista un sprijin real pentru sector din partea autoritatilor se va reduce acest trend al importurilor de carne de porc care s-au cifrat anul trecut la aproape 200.000 de tone.

"Suntem intr-un un paradox. Uniunea Europeana este net exportator de carne de porc, are cu 2-3 procente mai multa carne decat consuma, iar noi suntem net importatori cu 50%. Jumatate din carnea pe care o mancam in Romania este importata, ceea ce inseamna ca tot al doilea gratar pe care il consumam cu familia este adus din afara, este din import. Avand in vedere structura extrem de complexa a drumului carnii de porc din ferma pana in galantar, imi este foarte greu sa cred vreodata ca acea carnea importata pentru gratar, de unde o veni ea, este mai buna si mai proaspata decat cea pe care noi o producem acasa", a subliniat, la Indagra 2017, presedintele Asociatiei Producatorilor de Carne de Porc din Romania (APCPR), Ioan Ladosi, la lansarea initiativei nationale 'Porc Crescut Romaneste'.

In opinia acestuia, producatorii romani din acest sector pot produce carne de porc suficienta pentru asigurarea consumului, "avem tot ce ne trebuie", atat infrastructura necesara cat si hrana pentru animale.

"Noi trebuie sa ne uitam inainte, sa avem convingerea ca suntem in masura sa producem carne de porc romaneasca si o putem face pentru ca avem tot ce ne trebuie, avem cereale, avem ferme noi. Ne putem lauda ca sunt printre cele mai perfomante din Europa, cu 5 clase mai sus. Din pacate, ceea ce ne lipseste aici si este subiectul cel mai dureros, ma refer atat la specialisti dar si la forta de munca. Anul 2016 a fost pentru noi, porcarii, unul dezastruos, in care toti cei care au produs carne de porc au trebuit sa vanda in orice conditii si la orice pret. Practic, s-a facut un dumping, a fost o crestere a ofertei din motive strict economice. Importurile de carne de porc cresc, iar pentru noi, cei care producem carne de porc romaneasca, partea noastra din tort scade. Consider ca acest trend poate fi inversat daca exista un sprijin din partea autoritatilor de a sustine acest sector", a mai spus Ladosi.

La randul sau, Larisa Ene, presedintele Asociatiei Fermierilor cu Investitii in Sectorul Suin (AFISS), a afirmat ca este nevoie de o sustinere clara din partea autoritatilor, " de politici economice corecte", dar si de un standard al produsului romanesc, in special al carnii de porc din magazin.

"Avem ferme, avem infrastructura cu potential, dar in schimb fermierii nostri mor de foame. Mare parte dintre ei sunt oameni care au pierdut bani in ultimii doi ani de zile. Toate aceste ferme, in ultimii ani, nu au reusit sa se dezvolte pentru simplu motiv ca muncesc si abia isi acopera datoriile. Autoritatile ar trebui sa aiba lucrul acesta pe masa de lucru, pentru ca oamenii acestia nu reusesc sa isi creasca investitiile, iar daca nu isi dezvolta exploatatiile o sa fie absorbiti sau o sa moara. Vrem politici economice corecte in primul rand. Vrem subventii, nu neaparat plati compensatorii, care sa fie concrete si nu de pe o zi sau alta, sa nu se stie anul viitor daca le luam sau nu. Nu asa se pune problema, pentru ca producatorul produce astazi, concureaza astazi pe 90 de euro si vinde peste trei luni cu 3,5 lei kilogramul. Avem doi ani de pierderi, si doua serii cu un pret extrem de mic, iar carnea care vine din import ajunge toata in galantar si nu am vazut, cand am vandut noi cu 3,5 lei porcul, o micsorare a pretului in magazin", a explicat Ene.

In opinia presedintelui AFISS, in Romania ar trebui sa existe un standard al produsului romanesc, al carnii de porc in special, iar consumatorul sa aiba garantia ca produsul provine de la ferme autohtone.

"Ne dorim sa existe un standard al produsului romanesc, al carnii de porc din magazin. Cine garanteaza ca pe raft este produs romanesc? Ar trebui ca autoritatile sa se implice pentru ca fermierul roman aduce plus valoare in zonele in care are exploatatii. Consumatorul, cand intra in magazin, trebuie sa aiba garantia ca produsul, carnea, provine de la ferme autohtone, ca este o carne proaspata, este o carne de calitate pentru ca porcul este crescut cu furaje si asigura atat siguranta consumatorului cat si supravietuirea fermierului", a adaugat Larisa Ene.

Prezent la Indagra, Daniel Botanoiu, secretar de stat in Ministerul Agriculturii, a precizat ca ministerul sustine initiativa producatorilor de carne de porc si a anuntat ca de la 1 ianuarie va intra in vigoare masura de bunastare la porc si pasare, iar pana la finele anului va fi adoptat in Parlament programul de sustinere a crescatorilor de porci din Romania care livreaza animale pentru abatorizare.

"Consider ca trebuie sa alegem tot ce este din Romania, oaia, vaca, porcul sau pasarea, dar acum cautam solutii ca sa acoperim din intern si celelalte 50 de procente care vin din import la carnea de porc. Pe de o parte, vrem sa asiguram numarul de grasuni din fermele noastre, iar pe de alta parte cautam solutii sa consumam porumbul din Romania, pentru ca altfel pretul este cu variatii foarte mari. Pe langa masura de bunastare la porc exista si programul de investitii in fermele de reproductie. Cred ca in varianta asta putem sa ne apropiem cat mai mult de ceea ce ne cer consumatorii, adica sa oferim produse proaspete, de calitate buna si la preturi rezonabile", a declarat pentru AGERPRES Daniel Botanoiu.

Acesta a subliniat ca recent a fost sustinuta din nou la Comisia Europeana aplicarea Legii 150/2016 privind comercializarea produselor agroalimentare cu 51% produse autohtone.

"Am fost la Bruxelles sa explicam de ce nu renuntam la cele 51% produse autohtone, pentru ca noi consideram ca este ceea ce ne-a cerut consumatorul roman pe de o parte si pe de alta parte aceste investitii realizate de fermieri sa poata fi valorificate la maximum. Eu cred ca cei de la CE pot intelege ca Romania are niste probleme reale in acest sector. Sigur ca nu poti sa rezisti numai cu productia si de aceea materia prima trebuie transformata, sa ii adaugi plus valoare, daca vrei sa rezisti in aceasta piata concurentiala cum este cea carnii de porc din Europa. Cred ca romanii ar trebui sa manance carne de porc romaneasca in primul rand pentru ca este proaspata, pentru ca porcul este crescut cu cereale si stim gusturile din copilarie, are un pret rezonabil, nu poluam mediul, creeaza locuri de munca, dar intretinem si activitatile din munte si aval", a adaugat Botanoiu.

Initiativa nationala 'Porc Crescut Romaneste' dezvoltata de fermieri pentru consumatori a fost lansata in cadrul Targului Indagra 2017 si isi propune sa redea carnii de porc crescut in Romania suprematia la masa romanilor.

In Romania, consumul anual de carne de porc este mai mic cu 30% fata de media europeana in Romania, acesta fiind in medie de 30-32 kg/locuitor.

Potrivit balantei cu produse agroalimentare, in 2016, carnea de porc se afla in topul importurilor, cu o cantitate de 197.000 de tone, in valoare de 343,6 milioane de euro, cresterea valorica fiind cu 16,2% (+47,9 milioane de euro) mai mare fata de anul 2015.

Carnea de porc a detinut cea mai mare pondere in total importuri agroalimentare si in primul semestru din acest an, sumele cheltuite fiind de 193,4 milioane de euro, pentru o cantitate de 95.300 tone

Sursa foto: El Nariz/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri