Daca in 2013 retailul modern insemna pe plan local o retea de 1.061 de magazine, anul trecut numarul acestor magazine a crescut pana la 1.755. La polul opus insa, retailul traditional a pierdut aproape 8.000 de locatii, ajungand in 2015 la 81.412 magazine. In afara formatelor mari de magazine (large grocery) a caror pondere a crescut anul trecut cu 3% pana la 18.088 de magazine, celelalte formate au bifat scaderi pe linie.

Astfel, potrivit unui studiu realizat de Nielsen, dinamica cea mai mare pe zona comertului modern revine supermarketurilor, numarul acestora crescand cu 11% pana la 1.148 magazine in 2015 comparativ cu 2014. A crescut si numarul discounterilor, cu 5%, pana la 373 de magazine, dar si a hypermarketurilor, cu 4%, pana la 184 de locatii.

In schimb, in comertul traditional urmatoarele formate au inregistrat scaderi: magazine mici (-9%, 21.781 locatii) si magazine medii (-3%, 26.279 locatii). Situatia este si mai grava in cazul chioscurilor, numarul acestora scazand cu 16%, pana la 2.146 magazine.

Cu toate acestea, exista cativa retaileri independenti care fac fata cu brio asaltului marilor retele internationale.

Cea mai mare retea independenta de magazine, in functie de cifra de afaceri realizata in 2015 (ultimele cifre disponibile pe Ministerul de Finante) este Unicarm din Satu Mare. Afacerea este detinuta de Vasile Lucut, cel care a pus bazele producatorului de carne si lactate in urma cu peste 20 de ani. Cea mai mare pondere in afacerea Unicarm o detine carnea, restul fiind impartit intre paine, lactate si inghetata. Unicarm detine si circa 100 de magazine, localizate in special in nordul tarii.

Citeste si:
DIICOT: Din analize a rezultat profilul Alexandrei Macesanu
DIICOT anunta oficial ca din...

Pe locul secund se afla lantul de magazine Diana, din judetul Valcea, controlat de familia Craciunescu, ce are o prezenta importanta in zona de sud a tarii. In prezent, business-ul, cu o cifra de afaceri de 290 mil. lei la nivelul lui 2015, detine magazine in judetele Valcea, Arges, Olt si Gorj.

Pozitia a treia este ocupata de compania Elan-Trio din Odorheiu Secuiesc, business detinut de familia Boros (Cecilia si Gyorgy). Cu afaceri de 204 mil. lei in 2015, retailerul detine magazine in judetele Harghita, Mures si Covasna.

Lantul local de magazine Annabella, controlat de familia Mutu, care detine si fabrica de conserve Raureni, a avut in 2015 o cifra de afaceri de 197,1 mil. lei. Antreprenorii si-au facut intrarea pe piata din Capitala prin preluarea a trei supermarketuri Mega Image din Bucuresti. Potrivit site-ului companiei, familia Mutu detine o retea de peste 50 de magazine in judetul Valcea.

Citeste si:
Cel mai mare retailer alimentar din Polonia plănuiește să intre în...
Biedronka, cel mai mare...

Urmatorii in clasament sunt proprietarii grupului Sergiana din Brasov, care au incheiat 2015 cu afaceri de 128,6 mil. lei. Familia Neculoiu a fondat acest business la inceputul anilor 1990 si mai controleaza, sub acelasi nume, afaceri in cresterea animalelor (44.000 de porci si 400 de vaci), cultivarea terenului agricol (1.300 de hectare), productia de mezeluri si HoReCa printr-o retea de 56 de magazine proprii si cinci restaurante.

Cea mai mare retea de magazine din Vrancea, detinuta de Lileana Zanfir si sotul sau, detine o retea de zece magazine in sud-estul Romaniei. Lansat in urma cu peste 20 de ani, reteaua Zanfir a avut in 2015 o cifra de afaceri de aproape 116 mil. lei.

Si reteaua Barta Ati dateaza din anul 1994, cand a fost lansata la Satu Mare. In prezent, afacerea numara noua magazine si o cifra de afaceri de 93,1 mil. lei la nivelul lui 2015.

Controlat de Daniel Munteanu, business-ul Danemar Company din Valcea a deschis primul supermarket in 1994 la Babeni. In prezent, business-ul a trecut de pragul de afaceri de 85 mil. lei.

Citeste si:
Consumul casnic în 2019: românii au cumpărat la fel de mult, dar...
Consumul casnic a crescut în...

Familia Baciu, proprietarii retelei Darina din Targu Mures, au inceput cu un magazin de legume-fructe in 1994 si au ajuns sa detina un business de 68,4 mil. lei in 2015.

La randul sau, de profesie inginer electromecanic, Feliciu Paraschiv, 50 de ani, a navigat timp de 7 ani in peste 150 de tari. Astfel, a descoperit fata comertului din Africa sau Asia si, in 1995, a pus bazele companiei Paco Group. A inceput afacerea cu o suprafata de 50 mp si o cifra de afaceri ce nu depasea 100.000 dolari. Nu a avut la dispozitie decat 10.000 de dolari, desi avea nevoie de cel putin trei ori pe atat. In prezent, afacerea se situeaza in jurul valorii de 15 mil. euro si are zece magazine de proximitate in judetul Vrancea.


Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Economie »



Citește și
Angajatorii afectați primesc indemnizație de șomaj pentru 75% dintre angajați
Setari Cookie-uri