Departe de a fi un trend sau un subiect pentru a da substanta a ceea ce mult timp s-a considerat a fi un domeniu incomparabil in termeni de seriozitate cu energia sau finantele de exemplu, industriile creative au devenit adevarate motoare de crestere ale secolului 21. Dintr-acestea, IT&C-ul este fruntas, cu jumatate din procentul de 7% reprezentat de industriile creative in PIB-ul Romaniei in 2015. Ce alte sectoare au o contributie majora la economia romaneasca, ce cifra de afaceri si profit au inregistrat companiile private din cadrul industriilor creative, estimate de autoritati la a ajunge la un procent de 10% din PIB pana in 2020, aflati din analiza de mai jos.

In ultimii 15 ani, industriile creative din Romania au inregistrat un trend crescator. Au existat si fluctuatii, precum s-a intamplat in anul 2009, marcat profund de criza financiara, cand s-au inregistrat scaderi semnificative, insa per ansamblu cresterea a fost constanta de la an la an. Cele mai recente date referitoare la ICC sunt cele publicate in „Cartea Alba pentru Activarea Potentialului Economic al Sectoarelor Culturale si Creative” si reprezinta evolutiile inregistrate in 2015, potrivit Ministerului Economiei si Ministerului Culturii si Identitatii Nationale.

Aceste date raman la un nivel microeconomic, ilustreaza evolutiile mediului privat, sunt prelucrate pe baza statisticilor Registrului Comertului, o analiza macroeconomica la nivel national nefiind inca gata. Potrivit Ministerului Culturii, datele pentru sectoarele publice nu au putut fi izolate de cheltuielile publice pentru ca nu se fac inca raportari clasificate, insa aceasta va putea constitui o directie de actiune pentru a determina contributia domeniului public la dezvoltarea industriilor creative si culturale.

Astfel, in 2015 industriile creative au reprezentat o cifra de afaceri de aproximativ 9,3 miliarde euro (41.592 milioane lei), in timp ce profitul s-a ridicat la circa 820 milioane lei (3.639 milioane lei). De asemenea, s-au inregistrat circa 61.000 de companii private ce au activat in sfera industriilor creative, cu un numar de aproximativ 207.000 de angajati.

De remarcat este cresterea inregistrata de sectoarele creative si culturale in perioada 2011-2015, de la circa 6 miliarde de euro din 2011 la peste 9 miliarde de euro in 2015, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei. Pozitiile fruntase in clasamentul celor mai mari cresteri, dar si al celor mai profitabile domenii sunt ocupate de IT&C, carte si presa, publicitate, audiovizual si media si artele vizuale.

Evolutia cifrei de afaceri inregistrata de companiile private din cadrul SSC este foarte mare, poate cu exceptia perioadei 2012-2013, cand cifra de afaceri a crescut doar cu 3%. In restul perioadei analizate, majorarile inregistrate de la an la an s-au invartit in jurul procentului de 10%. Per total, din 2011 pana in 2015, cifra de afaceri inregistrata in cadrul ICC s-a majorat cu 40%, de la 28 miliarde lei la 39 miliarde lei.

Industrii creative Cifra de afaceri (mil. lei) Profit net (mil. lei) Numar angajati
IT, software, jocuri electronice 16.864 1.879 80.100
Carte si presa 5.400 383 7.922
Publicitate 5.386 72 20.638
Audiovizual si multimedia 4.667 243 16.800
Arte vizuale 3.614 193 16.790
Mestesuguri si artizanat 1.826 80 14.269
Cercetare 1.056 72 6.763
Artele spectacolului 1.025 95 9.161
Arhitectura 1.000 154 4.127
Arhiva si biblioteci 690 88 6.233
Patrimoniu cultural 64 19 509

Cea mai mare crestere a sectorului se inregistreaza in evolutia profitului, care in perioada 2011–2015 s-a triplat, de la circa 250 de milioane de euro la 800 de milioane de euro. IT&C-ul a avut cea mai mare crestere de profit, urmat de publicitate, carte si presa. De asemenea, 2015 a fost primul an dupa perioada crizei financiare in care anumit sectoare - audiovizual si media (puternic afectate de criza financiara, care a redus masiv bugetele de publicitate si advertising) precum si arte vizuale (in special design si fotografie) au revenit de la pierdere la profit, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei.

Cea mai mare contributie la PIB din sectorul industriilor creative apartine industriei de software, potrivit datelor furnizate de Ministerul Economiei, care estimeaza ca reprezinta aproximativ jumatate din PIB-ul de 7%. Urmeza industria de carte, publicitate, audiovizual si artele spectacolului. Aceeasi clasificare se pastreaza si referitor la numarul de angajati. Aproape jumatate (48,67%) din toate firmele din industriile creative activeaza in sub-sectoarele de publicitate – cu 5.652 de companii active, lider la nivel national – si in industria serviciilor de IT, carora le revin aproximativ un sfert din totalitatea companiilor din sectorul creativ si cultural.

In ceea ce priveste regiunea cu cel mai mare numar de angajasi in SSC, Bucuresti-Ilfov se afla in fruntea clasamentului romanesc cu peste 52.000 de salariati, iar la coada clasamentului regasim regiunea Vest, cu peste 6.000 de salariati, se mai arata in comunicarea transmisa de Ministerul Economiei.

La nivel national, 20 de judete concentreaza peste 86% din totalul industriilor creative, in ceea ce priveste numarul de firme, ocuparea fortei de munca si cifra de afaceri. La fel, Municipiul Bucuresti ramane fruntas, ceea ce denota una dintre trasaturile definitorii ale SSC-urilor romanesti: faptul ca activitatile creative se concentreaza in jurul capitalei.

Totusi, in ultimii cinci ani decalajele s-au mai atenuat si a avut loc un transfer intre Bucuresti si Cluj de aproximativ 4,5%, ceea ce duce si la evidentierea judetului Cluj prin comparatie cu alte judete din tara. De altfel, Clujul detine de altfel primul Cluster de ICC din tara. Judetele Timis, Cluj, Mures asigura si ele un mediu incurajator pentru sectoarele creative, prin finantari nerambursabile menite sa sustina si sa promoveze identitatile culturale locale, specificul zonei, sustinerea artistilor si initiativelor culturale locale. In schimb, judetele cu cea mai mica pondere a dezvoltarii industriilor creative in economia nationala sunt Tulcea, Ialomita si Vaslui.

Sursa foto: SFIO CRACHO/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:

Setari Cookie-uri