Contractul pentru secțiunea Leghin-Târgu Neamț din Autostrada Unirii (A8) este semnat pe 20 septembrie. Va fi prima autostradă care face legătura directă între Transilvania și Moldova, prin Carpați, iar acesta este primul contract semnat pentru această șosea, despre care se vorbește de mai bine de un deceniu.

CNAIR semnează pe 20 septembrie contractul pentru proiectarea și execuția lotului de 30 de kilometri Leghin-Târgu Neamț de pe Autostrada Unirii (A8), finanțat din PNRR. Contractul va fi semnat cu UMB, grupul de firme controlat de Dorinel Umbrărescu, care este practic ”voievod” peste lucrările de infrastructură rutieră din zona Moldovei.

Contestație la contestații

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a anunțat că se va semna contractul fără a se mai aștepta decizia instanței la contestația înaintată de firma Danlin XXL, practic regii contestațiilor.” CNAIR a demarat chiar o acțiune în justiție împotriva acestei companii din Neamț,, cerând sancționarea acesteia pentru prejudiciile produse de întârzierea lucrărilor de infrastructură din cauza contestațiilor. Tribunalul București a respins cererea CNAIR, iar CNAIR, în mod ironic, a contestat decizia instanței prin care se confirma dreptul Danlin XXL de a face contestații.

Pe de altă parte, Danlin XXL nu a construit până acum niciun centimetru de autostradă sau drum expres. Chiar și pe site-ul companiei, în portofoliu sunt trecute în principal lucrări de întreținere și modernizări de drumuri județene și comunale.

Există probleme și la capătul celălalt al A8, la podul peste Prut de la Ungheni, unde licitația a fost recent suspendată pe ultima sută de metri.

Autostrada Unirii ar trebui să fie gata în 2026

Despre A8 se discută încă din 2011, când ministru de resort era Anca Boagiu. Abia acum se semnează însă primul contract.

Asocierea SA&PE CONSTRUCT – SPEDITION UMB – TEHNOSTRADE a fost desemnată câștigătoare la licitație, după ce companiile din grupul controlat de Umbrărescu au venit cu o ofertă cu aproape jumătate de miliard sub estimarea CNAIR. Construcția trebuie să se încheie în 2026, pentru a putea prinde banii din PNRR.

Un alt lot din A8 – Târgu Mureș-Miercurea Nirajului – a fost scos la licitație încă din 2022, iar anunțarea câștigătorului este constant amânată. Mai sunt însă 2 secțiuni, una de 159 de kilometri iar alta de 93 de kilometri (a treia e podul de la Ungheni): prima este la stadiul de studiu de fezabilitate, iar acum trebuie să se elaboreze documentația pentru licitație, iar la a doua este gata și proiectul tehnic.

În final, Autostrada Unirii ar trebui să ajungă de la Târgu Mureș până la Ungheni, unind practic Transilvania cu Moldova și cu Republica Moldova. Traseul său a fost însă criticat, deoarece evită Iașiul și nu are nici măcar o legătură spre Aeroportul Iași.

Sursa foto: Facebook / Irinel Ionel Scriosteanu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri