În 2023, inspectorii ANAF au efectuat 77.129 verificări fiscale și antifraudă (inspecții fiscale, controale antifraudă, verificări documentare) în cadrul cărora au identificat și recalculat obligații fiscale datorate bugetului de stat în cuantum de 10,62 miliarde lei, din care mai mult de jumătate reprezintă TVA, conform unui comunicat transmis de instituție.

Aproximativ 70% din obligațiile fiscale identificate de inspectorii ANAF au fost generate în domeniul industriilor prelucrătoare, comerțului (cu ridicata și amănuntul), reparării autovehiculelor și motocicletelor și construcții. De asemenea, pierderea fiscală înregistrată de contribuabili a fost redusã cu 4,81 miliarde lei și au fost identificate abateri pentru sancționarea cărora au fost dispuse amenzi și confiscări în cuantum de peste 206 milioane lei.

Analiza de risc fiscal care a stat la baza verificărilor fiscale și a măsurilor anti-fraudă s-a concentrat asupra mai multor criterii: reducerea cuantumului taxelor și impozitelor declarate în sectoarele care au înregistrat creștere economică în 2022 comparativ cu 2021. De asemenea, s-a luat în considerare diminuarea impozitului pe profit/impozitului pe veniturile microîntreprinderilor prin intermediul sponsorizărilor, mecenatului sau burselor private, atunci când sumele depășesc cuantumul legal de deductibilitate. Analiza a vizat și activitatea economică a organizațiilor non-profit, cu accent pe identificarea și gestionarea corectă a obligațiilor fiscale asociate. Un aspect esențial a fost identificarea și sancționarea omisiunilor în declararea corespunzătoare a acestor obligații fiscale.

„Raportul ANAF pe 2023 arată că abordarea a fost una constructivă, activitatea de control fiscal fiind ultima pârghie pentru realizarea conformãrii la declarare. Inspectorii au adoptat abordarea personalizată și progresivă a formelor și acțiunilor de control fiscal. În 2024, noutatea este adusã de faptul cã rezolvãm cele mai importante probleme legate de analiza volumelor mari de date, pentru obținerea rezultatelor precise în timp util. Implementarea SAF-T, a sistemului de facturare electronic, a sistemului caselor de marcat electronice, dar și a altor sisteme avansate de analizã, precum și integrarea acestora, va duce la optimizarea analizei de risc. Vom vorbi despre o altă coerență a datelor/informațiilor declarate prin intermediul declarațiilor fiscale de cãtre contribuabil cu datele din contabilitatea acestuia, astfel încât sã poatã fi identificați contribuabilii cu risc fiscal. Sinergia între toate aceste sisteme va rafina întregul proces de inspecții, astfel încât sã se poată acționa țintit în zonele în care se manifestã cele mai mari fenomene de evaziune fiscală”, a explicat ministrul Marcel Boloș.

Pentru îmbunãtãțirea gradului de conformare voluntarã la declararea și plata taxelor și impozitelor, în 2023 au fost comunicate contribuabililor 12.558 notificãri de conformare emise de structurile de inspecție fiscalã, pentru riscuri fiscale totale calculate la 1,1 miliarde lei. De asemenea, au fost transmise 10.424 notificãri emise de structurile antifraudã fiscalã cãtre persoane fizice care au încasat ramburs un cuantum total de 860 milioane lei, prin intermediul furnizorilor de servicii de curierat. Notificarile au vizat depunerea Declarației unice privind impozitul pe venit.

Bugetul pe 2024 s-a clădit pe digitalizarea ANAF, chair dacă mediul de afaceri se plânge de IT-iștii Fiscului

Sistemul RO e-factura a devenit obligatoriu de la 1 ianuarie 2024, astfel, firmele trebuie să încarce facturile și în format electronic. Nu au trecut decât câteva săptămâni de la implementarea noului sistem în relația B2B, însă acesta pare deja că „a obosit” de la numărul mare de solicitări. Conform reprezentanților ANAF, serverele sunt pregătite pentru un număr de 5 milioane de facturi pe zi, însă se pare că sunt deja probleme.

Ministerul de Finanțe a anunțat că a rezolvat una dintre problemele pe care le-a întâmpinat mediul de afaceri din România: dublarea facturilor în sistem. Oamenii din minister lucrează activ la rezolvarea problemelor, acest lucru fiind pus pe seama că e-factura și toată digitalizarea ANAF este pariul bugetului pentru 2024. Ministrul Finanțelor, Marcel Boloș, spune că media încasărilor lunare (ANAF, AVR şi digitalizare) a veniturilor trebuie să ajungă la 40 miliarde lei, precizând că obiectivele pentru anul acesta sunt diminuarea decalajului de TVA, majorarea veniturilor în PIB şi creşterea gradului de conformare voluntară. Conform unui comunicat transmis de minister, de la 1 ianuarie 2024 până în prezent, peste 10 milioane de facturi au fost înregistrate cu succes în sistemul e-Factura, în valoare totală de 45 miliarde de lei.

Sursa foto: Agerpres

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri