Avem un jucător-gigant pe piața din România, cum procedăm? Este o întrebare pe care probabil că și-o pun zi de zi operatorii de lanțuri de fast-food din România. Dar, la finalul zilei, realitatea rămâne aceeași: McDonald's rămâne un colos căruia toți jucătorii locali, mici sau mari, nu-i pot face față, doar cei mai mari, proveniți tot de pe piața americană însă, cum ar fi KFC, Popeyes, Burger King și Wendy's putând spera să-l detroneze.
Jucătorii străini, prea grei pentru cei români
Asta nu înseamnă însă că piața de fast-food din România nu rămâne atractivă. O dovedesc recentele intrări ale Wendy's, nume cu greutate de pe piața americană de profil și Hesburger, un jucător european, din Finlanda, mai precis, care însă în loc să atace direct Bucureștiul, a preferat să meargă pe ocolite: Râmnicu Vâlcea, respectiv Brăila.
Wendy's, pe de altă parte, unul dintre cele mai cunoscute lanțuri de fast food din SUA, aduce cu sine o oarecare tracțiune. De capital, desigur, din moment ce Wendy's deține peste 7.000 de restaurante în întreaga lume, în peste 30 de piețe și teritorii, iar marca continuă să își execute strategia de accelerare a creșterii globale și de extindere a prezenței sale la nivel internațional.
În același timp însă, Popeyes, un alt brand de peste ocean, continuă expansiunea în România prin deschiderea a două noi restaurante în toamnă, la Brașov și Ploiești, asta după ce a bifat anterior Buzăul, Craiova, dar și Argeș Mall.

Expansiunea internațională Popeyes este însă de asemenea rapidă, astfel că în momentul de față marca deține 4,600 de restaurante în lumea întreagă, ceea ce este însă doar puțin mai mult de jumătate din forța de penetrare a pieței, cel puțin teoretic, a Wendy's.
Pe de altă parte însă, Rex Concepts PLK România SRL, compania prin care Popeyes își desfășoară activitatea în România, a avut o cifră de afaceri de 41 de milioane de lei în 2023.
Premier Restaurants România, compania care operează brandul McDonald’s în România, și-a mărit afacerile cu 17% în 2023 și a ajuns la 1,73 mld. lei, cel mai mare nivel înregistrat vreodată în România.
Performanță venită de altfel în contextul în care afacerile McDonald's au probleme la nivel global pentru prima oară în ultimii mulți ani, ceea ce face rezultatele din România cu atât mai notabile.
Sphera Franchise Group (SFG), care reunește brandurile KFC, Taco Bell și Pizza Hut, a înregistrat în 2023 cel mai bun an, cu vânzări de 1,47 mld. lei și indicatori de profitabilitate îmbunătățiți – EBITDA normalizat mai mare cu 44,1% față de 2022, de 147,9 mil. lei, și profit net normalizat în creștere cu 80,3% comparativ cu anul precedent, de 79,8 mil. lei.
Cea mai mare contribuție la rezultatele financiare obținute de Sphera Group anul trecut a avut-o KFC România, care a depășit pragul de 1 mld. lei vânzări în 2023, o creștere de 12,5% față de 2022.

Sigur, în tot acest tablou nu trebuie uitat nici un alt jucător important venit de peste ocean, mai precis Burger King, care în 2023 a avut încasări de aproape 3 milioane de euro la noi în țară, departe de perormanțele rivalilor săi, dar pe de altă parte un rezultat normal având în vedere că acest lanț de fast-food a intrat mult mai recent în România.
Nu în ultimul rând, sigur că în acest peisaj au intrat în ultima perioadă și alți jucători, cum ar fi croații de la Submarine Burger.
Fast-food-ul românesc: cu de toate sau nu?
Când vine vorba de producătorii români de fast-food însă, trebuie definit mai întâi ce intră la această categorie. Sau, cu alte cuvinte, dacă luăm în considerare și șaorma, care este fast-food, dar care concurează totuși pe o categorie diferită de produse decât clasicii burgeri.
Dacă considerăm, prin urmare, că în competiția cu jucătorii străini intră și produsul numit șaorma, atunci trebuie să ne uităm la principalii jucători din piață, care sunt Dristor Kebap (prin cel trei entități ale sale, Dristor Kebap, Dristor Doner Kebap și Dristor Kebap Delivery), Băneasa și Socului.
Astfel, dacă ne uităm numai la cifra de afaceri a Dristor Kebab SRL, aceasta a fost de aproape 45 de milioane de lei în anul 2023, comparativ cu anul anterior, compania înregistrând o creștere a cifrei de afaceri cu 26.35%.
Prin comparație, șaormeria Băneasa (prin firma Băneasa Station Food) a avut afaceri de aproape 30 de milioane de lei în 2023, în vreme ce Socului Kebab a avut anul trecut cifră de afaceri de 76 de milioane de lei, date care sunt disponibile public, ceea ce, dincolo de dimensiunea pieței în sine raportat la acești trei jucători, mai relevă un lucru interesant: faptul că Socului a reușit să-și depășească competitorii, cel puțin dacă, în ce privește grupul de firme Dristor, judecăm raportat doar la Dristor Kebap.
Chiar și așa, însă, cifrele sunt foarte mici, chiar și însumate, față de jucătorii străini de pe piața de fast-food, ceea ce devine și mai complicat dacă într-o astfel de analiză nu luăm în considerare cei mai mari producători de șaorma.

Dacă rămânem doar la clasicii burgeri, prin urmare, jucătorii locali, cum ar fi Uncle John, spre exemplu, Cocorico, Moldavian Burger, Dogu, FryDay sau Vivo sunt prea mici și prea izolați pentru a se putea compara, măcar, cu cei străini.
Și, desigur, în acest calcul nu pot fi luați producătorii no-name de burgeri, de genul pe care îi întâlnești la orice colț de stradă, o analiză serioasă neputând face comparație decât între branduri mai mult sau mai puțin consacrate, cu o anumită vechime pe piață și cu o identitate asumată.