In afara de obligatiile recente privind afisarea pretului in lei vechi si in lei noi, comerciantii trebuie sa respecte multe alte reguli a caror incalcare atrage sanctiuni contraventionale. Modalitatea de indicare a preturilor produselor oferite consumatorilor spre vnzare este reglementata de H.G. nr. 947/2000.

Scopul acestei legi este asigurarea unei informari complete, corecte si precise a consumatorilor, care sa le permita compararea cu usurinta a preturilor.
Responsabilitatea indicarii pretului revine vnzatorului. O prima regula este aceea ca pretul de vnzare si pretul pe unitatea de masura se exprima n lei.

Vanzatorii pot oferi si informatii in legatura cu preturile n alte valute, dar acestea trebuie sa fie clare si usor de nteles.

Pretul de vnzare si pretul pe unitatea de masura se indica ntr-o forma clara, lizibila si usor de identificat. Aceasta inseamna ca tertipurile folosite de unii comercianti care afiseaza un pret, dar cu litere minuscule adauga cate un TVA, sunt ilegale. Cheltuielile privind serviciile de livrare, ambalare si transport pot fi mentionate separat, cu conditia ca acestea sa fie clare, usor de identificat si lizibile.
Indicarea preturilor se face astfel nct consumatorul aflat n suprafata de vnzare sa le poata vedea n locurile de prezentare fara a ntreba vnzatorul.
n cazul n care preturile se afla n vitrinele exterioare, acestea se indica astfel nct consumatorul sa le poata vedea cu usurinta fara a intra n suprafata de vnzare.

Publicitate, cataloage si vnzari la distanta

Indicarea pretului de vnzare si/ sau a pretului pe unitatea de masura este obligatorie pentru orice tip de publicitate n care se face referire la pret.
Preturile se indica pe produse sau lnga acestea ori pot fi cuprinse ntr-o lista sau ntr-un catalog, mpreuna cu preturile altor produse, n imediata apropiere a acestora. Daca se utilizeaza cataloage, vnzatorul trebuie sa asigure un numar suficient de exemplare la dispozitia consumatorilor.
n cazul publicitatii destinate vnzarii la distanta este obligatorie informarea asupra pretului de vnzare si asupra pretului pe unitatea de masura.

Ofertele de reducere de preturi, lansate de comerciantii care practica vnzarea prin corespondenta, pot fi valabile numai pna la epuizarea stocurilor, cu conditia ca aceasta mentiune sa figureze vizibil si lizibil n catalog.

Indicarea pretului pentru produse preambalate si vndute in vrac

La produsele preambalate se indica pretul pe unitatea de masura si pretul de vnzare corespunzator cantitatii preambalate. n cazul n care pretul pe unitatea de masura este identic cu pretul de vnzare, se indica numai pretul de vnzare.

Pentru produsele vndute n vrac prin cntarire sau masurare este obligatorie indicarea numai a pretului pe unitatea de masura. Regulile de indicare a preturilor pe unitate de masura nu sunt aplicabile in cazul restaurantelor, al distribuitoarelor automate sau in cazul n care informatia asupra pretului pe unitatea de masura ar crea confuzii sau nu ar folosi consumatorului. Un exemplu ar fi produsele asortate vndute ntr-un singur ambalaj, la care pretul pe unitatea de masura al fiecarui produs ar crea confuzie, iar indicarea pretului unui singur produs ar fi nselatoare.

Preturile in cazul promotiilor

Promotiile si alte reduceri de pret (soldare sau lichidare) sunt reglementate de Legea nr. 650/2002 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata.

Orice comerciant care anunta o reducere de pret trebuie sa o raporteze la pretul de referinta practicat n acelasi spatiu de vnzare pentru produse sau servicii identice. Pretul redus trebuie sa fie inferior unui pret de referinta, care, potrivit legii, reprezinta cel mai scazut pret practicat n acelasi spatiu de vnzare n perioada ultimelor 30 de zile, nainte de data aplicarii pretului redus.

De la aceasta regula fac exceptie anunturile publicitare orale efectuate exclusiv n interiorul magazinului pentru reduceri de preturi la un anumit raion, pentru o foarte scurta perioada a unei zile de vnzare.

Legea mai excepteaza de la regula obligativitatii raportarii la preturile de referinta anunturile publicitare exclusiv literare, care nu contin cifre. Desi expresia exclusiv literare este improprie contextului (si se explica printr-o traducere neadaptata a directivelor europene), este clar ca legiuitorul s-a referit la anunturile generice, care nu contin cifre: pret special, oferta speciala, reduceri de preturi. De altfel, asa a fost interpretata aceasta expresie n practica europeana.

Numai trei forme admisibile de afisare a reducerilor
Orice anunt de reducere de pret exprimata n valoare absoluta sau n procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:

- fie prin mentionarea noului pret lnga pretul anterior, barat;

- fie prin mentiunile pret nou, pret vechi lnga sumele corespunzatoare;

- fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare lnga pretul anterior, barat.

Se interzice ca o reducere de pret pentru un produs si/sau serviciu sa fie prezentata consumatorilor ca o oferta gratuita a unei parti din produs si/sau serviciu.
Anunturile de reducere care nu corespund reducerii practicate efectiv n raport cu pretul de referinta sunt considerate o forma de publicitate nselatoare si se sanctioneaza conform reglementarilor legale n vigoare.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Economie »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Tara lui Mos Craciun, preferata de romani pentru Sarbatorile de iarna