Școala care nu a fugit de online și pe care pandemia nu a luat-o atât de mult prin surprindere. Cum s-a adaptat în criză Liceul Teoretic Național din București

Sistemul de învățământ a fost zdruncitat puternic în acest an, pe fondul numeroaselor impedimente aduse de criza sanitară. Deși cele mai multe școli nu au fost pregătite să facă față unui altfel de regim de învățare, nu putem să nu remarcăm faptul că multe unități de învățământ au reacționat cu rapiditate în fața noii situații și au gestionat așa cum trebuie evenimentele neprevăzute. Acestea sunt câștigătoarele, dacă le putem numi așa, ale acestei crize pentru că au știut mai curând să prevină decât să trateze. Este și cazul Liceului Teoretic Național din Capitală, pentru care tehnologia a venit ca un stimul activ de învățare care i-a sprijinit pe copii și profesori să treacă cu brio peste aceste vremuri.

Pandemia a grăbit lucrurile, nu a luat pe nepregătite

Suspendarea temporară a cursurilor din școli și grădinițe nu a luat prin surprindere Liceul Teoretic Național, care folosea Google Classroom ca suport digital pentru susținerea orelor deja de trei ani. Era de așteptat ca modernizarea metodelor didactice și digitalizarea mijloacelor de învățare să aibă loc, iar pandemia nu a făcut decât să grăbească lucrurile, spune prof. dr. Silvia Moraru, fondatorul și directorul Liceului Teoretic Național, o instituție privată înființată în urmă cu opt ani în București.

La nivel de menținere a regulilor sanitare, conducerea Liceului Teoretic Național a elaborat o strategie proprie de acțiune pentru pregătirea deschiderii anului școlar 2020- 2021 cu ajutor din partea părinților, dar și a unei echipe de la Institutul de Boli Infecțioase „Matei Balș” care a analizat în detaliu cele mai bune metode de redeschidere a instituției.

Toate cadrele didactice au avut chromebook-uri, iar părinții au fost solicitați să se implice pentru asigurarea accesului elevilor noștri la sistemul informatic, anume conceput și realizat pentru a putea să se desfășoare lecțiile în bune condiții. La toate acestea s-au adăugat activitățile de pregătire continuă a cadrelor didactice.

-prof. dr. Silvia Moraru, fondatorul și directorul Liceului Teoretic Național-

Citeste si:
Profesor: La școala noastră sunt înscriși elevi, nu note
Profesor: La școala noastră...

Digitalul de la catedră

Modelele de succes pe care le vedem astăzi în educație încununează rezultatul unor practici implementate deja de mai mulți ani. Așa se face că pentru aceste școli, învățarea online nu a fost ceva care să le ia prin surprindere și să-i împingă într-un impas major. Cadrele didactice de la Liceul Teoretic Național participă constant la sesiuni de pregătire, în special în ceea ce privește folosirea mijloacelor tehnologice pentru a se putea perfecționa mereu și pentru a putea oferi cunoștințele de care au nevoie, în forma de care este nevoie în prezent.

Citește și: Profesorii nu mai au voie să rateze trenul express al educației digitale

„Folosirea mijloacelor IT&C în procesul de predare-învățare-evaluare este, pentru școala noastră, o preocupare de peste șase ani. În 2019, două treimi dintre profesorii noștri absolviseră cursul Google Educator nivel 1. Acest lucru ne-a ajutat ca, încă din 11 martie 2020, după întreruperea cursurilor, să desfășurăm lecțiile în sistem online, pentru toate nivelurile de învățământ și pentru toate disciplinele, de la matematică și limba română, la educație fizică”, explică prof. dr. Silvia Moraru.

Cum schimbă absența tezelor parcursul educației

În loc să găsească un substitut credibil pentru susținerea evaluărilor, Ministerul Educației a decis să se renunțe a susținerea tezelor în acest an școlar, aspect care exclude practic problema, în loc să pună pe masă alternative. În ceea ce privește eliminarea acestor tipuri de evaluări, directorul unității școlare este de părere că absența lor va accentua lipsa de interes a tinerilor de a mai valorifica ceea ce învață la școală.

Citeste si:
UPDATE Coronavirus 5 martie | Bucureștiul intră în scenariul roșu
UPDATE Coronavirus 5 martie |...

La nivel național, educația va sta pe loc, ceea ce nu dorește nimeni pentru formarea următoarelor generații de oameni din producție, lideri de afaceri sau personalități creative care vor forma societatea viitorului.

Tinerii vor lucra într-o lume care nu va mai semăna cu cea în care învață. Dacă nu transformăm școala în experiențe de viață și învățare practică, aplicată… cu teze sau fără teze, oricum școala nu îi va pregăti pentru viață pe acești elevi.

-prof. dr. Silvia Moraru-

Școala românească, la răspântie între vechi și nou

Sistemul de învățământ românesc nu a mai suferit niciodată în istoria sa recentă atât de multe modificări simultan, ca cele aduse de pandemia de COVID-19. Încremenită încă în paradigma ei comunistă, școala românească se află acum la intersecția dintre vechi și nou, la răscrucarea dintre neîncredere și optimism. Numitorul comun al acestor două tabere rămâne frustarea. Frustrarea că îți lipsește ceva, ca profesor, dar și ca elev, că nu ai abilitățile necesare, sau frustrarea că îmbunătățirile de acum pe care le-a scos în față educația digitală vor fi în curând date uitării.

Citeste si:
China le interzice profesorilor să-i pedepsească aspru pe elevi
China le interzice...

„Fie că vine din interior sau din exterior, frustrarea ne indică momentul pentru a învață, iar acest proces este caracteristic și adulților, nu doar elevilor. Dascăli fiind, nu privim cu neîncredere această etapă de răscruce în care se găsește procesul de învățământ și nici nu ne sperie modul în care trebuie să lucrăm cu elevii pentru că am știut cu mult timp înainte de pandemie că aceasta este direcția spre care se îndreaptă educația.

Nu am putut prevedea pandemia, însă am prevăzut că digitalizarea educației va avea loc”, explică prof. dr. Silvia Moraru care anterior a fost directorul Colegiului Național de Informatică „Tudor Vianu”, unde a înființat „Centrul de Excelență” care reunește olimpicii internaționali ai României.

Și în această instituție, învățământul digital a fost pregătit cu mult înainte, la începutul anilor 2000, când ministrul al Educației era Andrei Marga.

„Cunosc profesori de excepție cu care am lucrat și lucrez în Liceul Teoretic Național care au pus bazele învățământului `modern` translatat în deceniul II al secolului XXI. Colaborarea mea cu SIVECO România (începută din anul 2000), cu Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, cu Ministerul Turismului a pus în valoare noul mod de a învăța prin a face. Pandemia cu COVID-19 a grăbit procesul care era început, așa cum am spus, din anul 2000”, a mai declarat cadrul didactic.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Educație »



Setari Cookie-uri