Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a trimis un ultimatum televiziunilor care prezinta spoturi ale produselor bancare: daca in 10 zile nu conving bancile sa difuzeze doar spoturi cu prezentarea corecta a produselor, posturile TV care le gazduiesc vor fi drastic sanctionate financiar.
CNA intrunit in sedinta publica in data de 13.04.2006 a decis sa va acorde un termen de 10 zile, incepind cu 14 aprilie 2006, timp in care sa intrati in legalitate cu toate spoturile publicitare care nu respecta Legea Publicitatii. Precizam ca, pentru corecta informare a publicului, trebuie eliminate diferentele dintre informatiile scrise si cele verbale. Informatiile scrise trebuie sa fie expuse suficient de mult timp, iar marimea corpului de litera sa permita citirea lor fara dificultati. In cazul spoturilor pentru servicii bancare, publicul trebuie informat in legatura cu faptul ca, pe linga o dobinda fixa, exista si alte costuri care se includ in tariful serviciilor.

Prezentarea informatiilor in legatura cu DAE (dobinda anuala efectiva) constituie o obligatie permanenta, se precizeaza in scrisoarea remisa de catre CNA si trimisa atit bancilor comerciale, cit si posturilor TV si BNR. Pina acum, CNA a sanctionat mai multe banci, pentru ca una anuntau in reclame si alta era realitatea la ghiseu in momentul obtinerii produsului bancar, si anume: Bancpost (spotul referitor la creditul imobiliar), ABN-AMRO (spotul pentru credit ipotecar), BCR Leasing, Alpha Bank si OTP.

Inselind potentialii clienti, o parte dintre banci promiteau dobinzi extrem de mici, iar undeva, in josul paginii, cu litere care abia puteau fi observate, anuntau rata corecta. Alte spoturi incorecte anuntau doar ratele pe care urma sa le achite cel care lua creditul, fara sa pomeneasca de dobinzi si comisioane. In cazul OTP Bank, de pilda, nu se mentiona faptul ca dobinda promotionala la creditul ipotecar opera numai in primii doi ani, dupa aceea nivelul ei fiind mult mai ridicat. Reprezentantii CNA spun ca, urmare a mai multor sesizari, au decis sa monitorizeze spoturile continind servicii bancare si ca au constatat in urma monitorizarilor ca e vorba, de fapt, despre reclame mincinoase.

Publicitatea audiovizuala trebuie sa respecte Legea publicita- tii, care interzice in mod clar publicitatea inselatoare. Noi am considerat ca promovarea unor spoturi bancare in care nu se precizeaza costurile integrale ale serviciilor poate fi considerata, in acceptiunea legii, publicitate inselatoare, a declarat seful CNA, Ralu Filip. Alte surse din cadrul CNA au afirmat ca nu numai cetatenii s-au plins de reclamele mincinoase ale bancilor, ci si BNR. De cealalta parte, reprezentantii bancilor spun ca ei au respectat toate legile in vigoare, aratindu-se uneori chiar surprinsi ca CNA a luat decizii restrictive la adresa unor spoturi.

Am fost si noi informati oficial despre retragerea de la difuzare TV a spoturilor publicitare ABN AMRO. Sintem foarte surprinsi de aceasta masura, mai ales ca, in opinia noastra, am respectat reglementarile in vigoare. In prezent, analizam actiunea CNA si argumentele care au stat la baza acestei decizii, a declarat Raluca Mandache, Head of Communications, ABN AMRO Bank Romnia. La rindul lor, reprezentantii Bancpost au declarat ca problema nu e chiar atit de grava. La noi era o discordanta intre ce era afisat pe ecran si ce se auzea din off. Vom respecta recomandarile CNA, desigur, spun oficialii Bancpost.

Cei de la Alpha Bank apreciaza ca problemele ridicate de CNA tin mai mult de forma decit de fond. Modificarile solicitate de CNA nu tin de substanta spotului. Se refera doar la o informare cit mai complexa, subliniaza Sergiu Oprescu, vicepresedinte Alpha Bank.

In opinia noastra, 10 zile sint de ajuns pentru a rezolva problema, apreciaza Radu Budes Managing Partner Splendid Media (compania care administreaza spatiul de publicitate al TVR). In ce ne priveste, totul este deja pus la punct in prezent. Decizia CNA nu ne afecteaza cu nimic, spune si Sergiu Oprescu. In tot acest meci, mingea pare a fi in curtea bancilor, in conditiile in care, daca spoturile contravin Codului de reglementare a continutului audiovizual, contractul dintre televiziuni si banci se poate rezilia.

Exista o astfel de clauza in toate contractele noastre, nu numai in cele cu bancile, care obliga clientii de publicitate la respectarea legilor din domeniul audiovizualului, inclusiv a deciziilor CNA. In ce ne priveste, nu cred ca vom avea pierderi mari, mai ales ca interesul advertiser-ilor este sa isi reia campaniile imediat, subliniaza Radu Budes.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri