In Romania, increderea consumatorilor este la cel mai bun nivel din decembrie 2013 si pana in prezent. Nivelul scazut de incredere a consumatorilor pe care il aratau in Romania indicatorii calculati in 2012-2013 este explicabil prin faptul ca, politicile de austeritate din timpul crizei au reprezentat ,,leacul care a facut totul mai rau si a condamnat o generatie’’.

Dr. Daniel Thorniley, Presedinte at DT Global Business Consulting cu sediul in Viena, este o personalitate recunscuta la nivel international, specializat pe analiza pietelor emergente globale, in special Rusia, Europa Centrala si de Est, Orientul Mijlociu si Africa. Daniel este fostul Senior Vice President al Economist Intelligence Unit, unde a gestionat operatiunile CEEMEA, inclusiv programele CEO peer Group si de o serie de dialoguri intre mediul de afaceri-guvern.

Daniel Thorniley va fi unul dintre principalii speakeri la World Credit Congress & Exhibition, cogresul dedicat managementului riscului de credit, ce va avea loc pentru prima data in ECE si in Romaia, intre 8-10 iunie, la hotelul JW Marriott din Bucuresti.
Daniel va oferi in deschiederea WCCE din 9 iunie, o perspectiva asupra economiei si mediului de afaceri din Europa si global cu accent pe ECE si Romania. Un preambul al prezentarii sale asupra evolutiei Romaniei se regaseste mai jos.

Daniel porneste de la premiza ca economia globala si afacerile internationale nu si-au revenit inca pe deplin in urma crizei economice din 2009, iar inceputul anului 2016 a fost cel mai rau din punct de vedere financiar din ultimii 20-55 de ani (largimea orizontului depinde de definirea ,,raului financiar’’) ceea ce conduce la un sentiment ridicat al fragilitatii financiare.

Perspectiva asupra evolutiei economice a Romaniei

PIB-ul se va extinde cu 4,1% in acest an, in mare parte datorita increderii consumatorilor in mediul economic actual. Romania s-a indepartat din Balcani, in ceea ce priveste potentialul si ar trebui sa fie vazuta tot mai mult ca o piata cu tendinte bune de crestere pe un volum mai mare. Tara a dovedit ca merita sa fie tratata ca o piata de baza din ECE, la egalitate cu Polonia, Ungaria, Cehia si Slovacia, iar mediul de afaceri international se astepta ca aceasta sa fie una dintre cele cinci piete de top in acest an.

Indicatorul "sentimentului economic" este aproape de a inregistra niveluri ridicate, iar increderea in mediul de afaceri continua sa se imbunatateasca. Un mediu deflationist incurajeaza cresterea salariilor reale si a impins consumul si vanzarile cu amanuntul la niveluri record ridicate in ultima perioada. Iar majorarea salariului minim va adauga un impuls suplimentar. Salariile reale au crescut mai mult de 2.0% in 2015, sprijinind cresterea vanzarilor cu amanuntul cu mai mult de 10% fata de sfarsitul anului trecut. De asemenea, rata somajului a bifat in jos, sub nivelul de 7% si a plutit aproape de 6,6% pana in 2015 si va continua sa scada in acest an, la aproape de 6,1%. Scaderea treptata, dar constanta a somajului sporeste cresterea increderii consumatorilor.

Cheltuielile gospodariilor au crescut in ultimii ani si acesta este un factor principal din spatele povestii actuale de crestere. Consumul privat a crescut cu 5.5% anul trecut si predictia este de extindere cu inca 5.7% in 2016 si cu moderare usoara in anii urmatori. Cheltuielile au crescut constant in fiecare luna, in ultimii doi ani, ceea ce induce ca afacerile cu produse de consum sunt optimiste in mod justificat asupra proiectiilor lor de vanzare pentru 2016. La toate acestea contribuie printr-un impuls suplimentar si reducerea suplimentara a TVA-ului de inceputul acestui an.

Acestea toate sunt cifre de consum solide, ceea ce ne determina sa credem ca recuperarea va fi mentinuta datorita in mare parte consumului intern, cheltuielilor gospodariilor, exporturilor si proiectelor finantate de UE.

Romania in contextul zonei Euro

Redresarea in zona euro continua, desi intr-un ritm lent, datorita: a) pretului scazut al petrolului b) inflatiei mai scazute ce ajuta salariile reale si c) capitalurilor de stimulare a expansiunii monetare QE si sectorului imobiliar.

Aceasta este o veste buna pentru Romania care va fi contaminata in mod pozitiv prin exporturi in primul rand, ce vor alimenta industria si investitiile si apoi increderea consumatorilor si stimularea consumului. Iar acesta lucru s-a vazut deja in ultimii doi ai: mai mult de 70% din exporturile Romaniei se indreapta spre zona euro, prin urmare, o perspectiva puternica pentru blocul european se traduce printr-o perspectiva stabila puternica si pentru Romania. Tara a implementat masuri anticoruptie, care par a fi eficiente, iar investitorii iau acest lucru ca pe un semn pozitiv.

Cum se compara regiunea ECE cu altele? Chiar bine, de fapt.

• Principala zona ECE este in plina expansiune!
• Principala zona ECE creste la un nivel de 8-10 ori al PIB-ului Americii Latine!
• Polonia este una dintre cele mai performante piete de tranzitie din lume.
• Increderea consumatorilor in Ungaria si Republica Ceha din ultimele 20 de luni a cunoscut una dintre cele mai bune imbunatatiri din Europa si la nivel global.
• Cand zona Euro creste cu 1%, ECE creste cu 1.3%.

Comparatia din punct de vedere al cresterii ECE si a altor zone:

Cifrele comparative vorbesc de la sine, cu principala zona a ECE avand un avant de crestere mai mare decat orice alta regiune a lumii cu exceptia Asia Pacific. ECE va creste de 8-10 ori mai repede decat America Latina in 2015 si isi va pastra aceeasi tendinta pentru 2016.
Reprezentantii companiilor romanesti si a corporatiilor multinationale care doresc sa participe la cea de-a V-a World Credit Congress & Exhibition, se pot inregistra aici: http://www.creditcongress.com/2016/english/booking.html

Mai multe detalii despre Congres sunt disponibile aici: http://www.creditcongress.com/2016/english/index.html.

Romania a fost aleasa in premiera ca tara gazda din Europa Centrala si de Est pentru World Credit Congress & Exhibition. Organizatorii estimeaza o participare de 350 de specialisti din sectorul bancar, al colectarii de creante si al serviciilor conexe. Congresul reprezinta platforma ideala pentru interactiunea specialistilor din piata financiara, bancara, a consultantei/serviciilor financiare, profesionisti care activeaza la nivel global.

World Credit Congress& Exhibition este organizat de ICM Consultoria Capacitacion Integral, Leadership Events in parteneriat cu Doingbusiness.ro si Business Mark, sprijinit de Tao Institute for Credit & Risk Management si Expense Reduction Analysts.
Sponsorii evenimentului sunt: EOS Group, Bancpost, Chartered Debt Management (Gold Sponsors), Coface (Silver Sponsor), EuroCollectNet Lawyers, KRUK, Creditinfo (Silver Sponsors), BMW (Mobility Partner) si Advantage Software Factory.

Partenerii evenimentului sunt: Kompass Romania, Corporate Rebels, Irish Credit Management Training, the Credit Coach, ACCE, Profit Centred Credit Group, Chartered Institute of Credit Management, Malta Association of Credit Management (M.A.C.M.), GEKKO, Institute of Credit Management of South Africa, International Finance Corporation, Hungarian Credit Management Association, CEO Clubs International, LatinCob, Federation of European Credit Management Associations, Russian Institute of Credit Management, Credit Expo si Austrian Business Club Bucharest.

Partenerii media ai evenimentului sunt: Focus Economics, Ciclo de Riesgo, Credit Matters, AGERPRES, Hotnews, Transilvania Business, Spatiul Construit, Calendar Evenimente, Jurnalul de Afaceri, Evenimente Biz, Cariere.ro, RBE Connect si PRBOX.ro

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Finanțe - Bănci »


Setari Cookie-uri