Informatizarea ANAF, o conditie absolut necesara pentru combaterea evaziunii fiscale. Mecanismele de control “pe hartie” sunt mult depasite, dar autoritatile romane nu fac nimic pentru a remedia situatia. Programul de informatizare cu Banca Mondiala s-a blocat la nivel de studii de fezabilitate, iar efectele intarzierilor de ani de zile se vad atat in relatia de zi cu zi dintre contribuabili si ANAF, dar si in clasamentele Comisiei Europene, in care Romania si-a adjudecat primul loc la evaziune pe TVA parca pentru totdeauna. Vlad Boeriu, partener Deloitte Romania, a explicat, in cadrul emisiunii Profesionistii in Banking, cat de dificila este ralationarea cu ANAF in lipsa unui sistem informatic functional.

“Sistemul informatic al ANAF este depasit din punct de vedere moral, cel putin, fata de noile tehnologii existente. Ar trebui sa existe un proces de imbunatatire continua a sistemelor, insa noi avem parte doar de discutii, fara sa existe un plan concret de upgradare a sistemelor, fie ca vorbim de partea de declarare (desi exista Spatiul Privat Virtual), fie ca ne referim la partea de contol, unde in continuare se folosesc sisteme informatice destul de vechi”, a explicat Boeriu.

Acest aspect afecteaza atat contribuabilii, care se trezesc dupa ani de zile, la un control al ANAF, cu diferente de plata impovaratoare (care ar putea fi depistate si remediate in timp real daca ar exista un sistem informatic functional), dar si lupta autoritatilor cu evaziunea fiscala.

In opinia lui Boeriu, cele mai eficiente metode de combatere a evaziunii fiscale sunt cele bazate pe informatizare, care permit controale informatice, inspectii fiscale de tip e-audit, raportare mult mai rapida si mult mai detaliata (SAF-T, mecanism de transmitere electronica a datelor intre firme si Fisc).

“Romania nu a implementat niciun mecanism de acest tip si nici nu are un plan clar de implementare. Ar trebui sa ne gandim serios cum ajungem la astfel de solutii si sa le implementam din timp”, a mai spus Boeriu.

Citeste si
Magazinele online, tot mai constiente de performance marketing