Firmele sunt "calcate" tot mai des de inspectorii Fiscului, iar contestatiile depuse de companii la deciziile de impunere emise in urma acestor controale sunt solutionate tot mai rar in favoarea contribuabilului. Dintr-un sondaj realizat de PwC Romania reiese faptul ca, in 2018, numarul companiilor controlate de ANAF a crescut de la 8% in 2017, la 22%. Aproape jumate (45%) din firmele controlate au contestat rezultatele controalelor, insa doar 28% din contestatii s-au solutionat in favoarea lor. Cu un an in urma, procentul contestatiilor acceptate total sau partial a fost de 57%.

Conform datelor publicate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF), numarul inspectiilor fiscale efectuate in primele 9 luni din 2018 au fost aproape la acelasi nivel cu cele efectuate in aceeasi perioada din 2017. In schimb, inspectiile derulate de departamentul antifrauda fiscala au fost cu 45% mai multe in comparatie cu acelasi interval al anului trecut.

“Din aceasta perspectiva, trebuie remarcat ca participantii la Sondajul PwC 2019 au mentionat o crestere a numarului de controale fiscale efectuate in 2018 (22% din totalul participantilor) fata de 2017 (8% din totalul acestora). In schimb, din esantionul de 139 de companii chestionate in cadrul Sondajului PwC, 18% nu au fost niciodata subiectul unei inspectii fiscale in timp ce 24% au fost controlate inainte de anul 2013”, se arata intr-un comunicat al companiei de consultanta.

Cat de mult dureaza o inspectie fiscala?

Ca si in cazul editiei 2018 a Sondajului derulat de PwC, cele mai multe dintre inspectii (40%) au avut o durata relativ scurta (1-3 luni), iar sumele stabilite suplimentar de plata in majoritatea cazurilor (43%) au fost de pana in 500.000 lei. In 18% din cazuri inspectiile au durat mai mult de un an de zile si au fost cazuri in care sumele stabilite suplimentar au depasit 2 milioane euro. Un element important de mentionat este faptul ca in 18% dintre cazuri nu au fost stabilite sume suplimentare de plata in urma controalelor fiscale.

Asemenea precedentei editii a Sondajului PwC referitoare la inspectiile fiscale, majoritatea companiilor participante au declarat ca atentia echipelor de inspectii fiscale a fost indreptata tot asupra impozitului pe profit si a taxei pe valoare adaugata (TVA). 45% dintre controale au avut ca principal punct de interes impozitul pe profit si anume deductibilitatea serviciilor, ajustari provenite din controlul preturilor de transfer, deductibilitatea cheltuielilor cu combustibilii, deductibilitatea normei tehnologice de consum sau a bunurilor degradate calitativ. Mai mult de o treime (36%) au indicat taxa pe valoarea adaugata (TVA) drept principalul punct de atentie al inspectorilor fiscali, de la deducerea taxei pe valoare adaugata pentru diferite bunuri si servicii pana la elemente ce au tinut de aplicarea reducerilor in cadrul diferitelor promotii.

Citeste si:
Emailuri false transmise in numele cabinetului presedintelui ANAF
Emailuri false transmise in...

Firmele cer, din nou, informatizarea ANAF

„Existenta unui sistem informatic care sa faca legatura intre contribuabil si autoritatile fiscale ar imbunatati substantial atat nivelul de colectare al taxelor cat si trasabilitatea documentelor si darilor datorate. Un sistem de proceduri si formulare care sa fie simplu, clar si care sa se pastreze de la un exercitiu financiar la altul ar contribui considerabil la conformarea contribuabililor dar si la usurinta in depunerea acestora la timp, corect si complet. Predictibilitatea si stabilitatea legislativa sunt 2 conditii deosebit de importante care pot asigura increderea in sistemul fiscal din Romania, precum si o dezvoltare sustenabila pe termen lung a companiilor”, a declarat Daniel Anghel, liderul departamentului de Consultanta fiscala si juridica, PwC Romania.

In situatiile in care actele de impunere au fost contestate de catre companii, potrivit Sondajului PwC a rezultat ca in 23% din cazuri s-a obtinut o anulare totala sau partiala a acestora. In 5% din cazuri s-a dispus reverificarea in totalitate a aspectelor contestate. Aceste solutionari favorabile contribuabililor (28%), desi un procent mai scazut fata de rezultatele sondajului de anul trecut (57%) demonstreaza o tendinta si mai accentuata de confirmare de catre organele de solutionare a contestatiilor a interpretarilor inspectorilor. La fel ca anul trecut, aproximativ jumatate dintre participantii la sondaj (49%) au apelat la asistenta din partea unor consultanti externi in timpul sau dupa incheierea inspectiei fiscale, iar cei care au obtinut refacerea in totalitate a situatiei fiscale in urma contestatiei fiscale au fost asistati de consultanti externi in proportie de 100%.

Companiile isi cauta dreptarea in Justitie

Dintre cei care au primit o solutie negativa sau partial favorabila la contestarea actelor de impunere, un procent majoritar de 56% a ales sa atace actele de impunere in justitie. Dintre cazurile in care s-a mers cu actiune in justitie, in aproximativ 15% dintre situatii instanta a anulat actele de impunere. In celelalte cazuri (85%), dosarul este inca pe rolul instantelor judecatoresti, litigiul fiind inca intr-o faza incipienta.

„Procentul destul de ridicat al companiilor care au ales sa conteste actele de impunere arata increderea contribuabililor in argumentele sustinute in faza administrativa, pe care doresc sa le supuna atentiei instantelor judecatoresti, pentru protectia drepturilor lor, incalcate prin solutiile adoptate de autoritatile fiscale. Interpretarea diferita a legislatiei in vigoare este de multe ori insa rezultatul unui cadru legislativ stufos si dificil de urmarit, adoptata de mult prea multe ori in ultima vreme cu incalcarea transparentei decizionale. O mai buna comunicare si o discutie constructiva asupra legislatiei ar contribui la predictibilitate si conformare voluntara si, in cele din urma, ar degreva instantele de procese care ar putea fi evitate”, a declarat Dan Dascalu, Partener, liderul echipei de Litigii comerciale si fiscale, D&B David si Baias.

Citeste si:
Romania fruntasa la neincasarea TVA in UE pentru cinci ani consecutiv
Romania fruntasa la...

Sondajul PwC a fost derulat in perioada 13 decembrie 2018 – 25 ianuarie 2019 pe baza unui chestionar la care au raspuns reprezentantii a 139 de companii din Romania din diverse sectoare ale economiei nationale. Majoritatea companiilor respondente la sondaj (42%) au un numar de angajati de pana in 200, urmate de companii cu un numar de angajati de peste 1.000 (28%). Companiile cu un numar de angajati intre 201 si 500 de angajati reprezinta 20% dintre respondenti iar cele care au intre 500 si 1.000 de angajati, 10%.

Principalul scop al sondajului a fost de a identifica si analiza informatii referitoare la inspectiile fiscale, si anume frecventa, durata si efectele acestora, care au fost principalele aspecte analizate de catre echipele de inspectori, cate companii au decis sa conteste actele de impunere, care a fost rezultatul acestor contestatii, dar si alte elemente care sunt prevazute in detaliu in prezentarea de mai sus.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Finante - Banci »



Citeste si
Amenda de 150.000 de euro pentru Raiffeisen Bank de la ANSPDCP