WALL-STREET.ro: Cum s-au schimbat campaniile de marketing ale Samsung in ultimii ani si ce tendinte observam pe piata smartphone-urilor din acest punct de vedere?

Simona Panait: Anul 2017 a fost pentru Samsung anul experientelor in social media. Dedicate milenialilor care se folosesc activ de orice eveniment pentru propria promovare, experientele Samsung au avut in focus aceasta nevoie a tinerilor de a fi in centrul atentiei, prin facilitarea accesului pentru ei la un continut shareable, care sa starneasca admiratie si interes in randul propriilor audiente.

Doua dintre prioritatile noastre majore sunt comunitatea din mediul online si colaboratorii care ne ajuta sa ducem misiunea de brand mai departe. La sfarsitul anului 2017 am construit o strategie bine definita de influencers cu care sa lucram pe zone diferite, astfel incat mesajele noastre sa atinga comunitati diverse, intr-o maniera autentica. Aceasta strategie a fost implementata incepand cu anul 2018, avand la baza ambasadorii nostri de brand care sunt utilizatori autentici de Samsung, brand-lovers, persoane care inteleg ca tehnologia ne conecteaza, ne usureaza viata de zi cu zi si cred in beneficiile acesteia.

Influencer Marketing este un trend in crestere nu doar in piata smartphone-urilor, sustinut de dezvoltarea canalelor de social media, precum Facebook si Instagram, cat si prin bloguri si canale proprii de YouTube.

Cum va evolua marketingul in...
Citeste si: Cum va evolua marketingul in retail in era big data

Cat despre alte tendinte de pe piata, cred ca unul din trendurile principale devine data driven marketing. Este unul din cel mai de impact trend in industria de advertising care ne permite sa avem o abordare personalizata si contextualizata. Beneficiile unei strategii bazate pe acest tip de marketing ne permite sa comunicam mai eficient si creativ, catre o audienta relevanta si un user final interesat de mesajele noastre.

Una din cele mai frecvente greseli este lipsa de autenticitate in comunicare. Desi ne este greu sa gandim out-of-the-box, cred ca este foarte important si sa riscam pentru a avea succes.

W-S.ro: Care sunt cele mai eficiente canale de marketing pentru varfurile de lance ale Samsung si, similar, ce tendinte se observa? (creste zona de online, Facebook/Google/Instagram…etc.)

SP: Cu o stategie integrata, Samsung foloseste toate canalele proprii pentru un continut state-of-the-art: Facebook si Instagram, YouTube cu folosirea tuturor tool-urilor si canalelelor, cu democratizarea continutului de la preluare constanta a continutului realizat de comunitate (politica clara de content crowdsourcing in Social Media), pana la preluari de cont (take-overs) sau chiar directii si programe discutate cu influencers inainte de demararea lor.

Reforma drepturilor de autor,...
Citeste si: Parlamentul European a adoptat reforma drepturilor de autor in online

Strategii bine integrate prin social media

Cele mai eficiente se dovedesc a fi proiectele dezvoltate in baza unei strategii bine integrate cu componenta de social media, fie prin canalele proprii, fie prin canalele partenerilor cu care lucram. Aici vorbim de Facebook si Instagram in egala masura. Fiecare canal de social media are anumite beneficii, in functie de obiectivele urmarite. Spre exemplu, zona de foto si brand advocacy functioneaza mai bine pe Instagram, pe cand partea de conversie este mai buna pe Facebook.

Ca tendinta generala se observa un consum si o dezvoltare a continutului video & foto, iar cu siguranta zona de online o sa primeze in campaniile dezvoltate de branduri. In mediul digital utilizatorii sunt receptivi, pot interactiona mult mai usor fie cu influencerii, cat si cu brandul, iar continutul este organic, autentic.

W-S.ro: Cum difera strategia Samsung de marketing in Romania comparat cu alte tari din regiune? Pe ce se pune mai mult sau mai putin accent aici, comparat cu alte state?

SP: Romanii sunt pasionati de tehnologie si cauta mereu cele mai noi functii care sa ii ajute in rezolvarea sarcinilor zilnice, sa socializeze sau sa vizioneze continut. Pe masura ce utilizatorii se informeaza tot mai mult inainte de achizitie si ca urmare a apetitului pentru produse cu functii avansate, brandurile se afla intr-un proces constant de reinventare. Pentru Samsung inovatia este cuvantul de ordine, iar serviciile si produsele pe care brandurile le lanseaza, cum este si cazul Samsung, se aliniaza cerintelor consumatorilor, nevoilor pe care acestia le au.

A inceput scoala: in ce fel...
Citeste si: A inceput scoala: in ce fel este periculoasa tehnologia pentru copii?

Desi consumatorii cauta experiente in online, experienta offline are un impact destul de mare asupra userilor. Asadar, local ne-am adaptat strategia pentru a oferi atat experienta produsului online – prin unboxing-uri realizate de oameni reprezentativi in industria de tech, cat si in store si prin evenimente de consumator - workshop-uri dedicate, evenimente speciale si invitatii exclusive la lansari de flagship-uri.

Studiile realizate ne-au dovedit ca romanii vor beneficii clare si palpabile de la telefoanele lor. Tocmai de aceea ne concentram pe comunicarea acelor inovatii ale produselor noastre care aduc beneficii clare in viata consumatorilor, exact in acele momente si aspecte ale vietii in care au cea mai mare nevoie.

W-S.ro: Cum sunt personalizate campaniile de marketing ale Samsung in Romania? Cate dintre campanii sunt gandite in afara tarii, la nivel global, ce pondere local?

SP: Conceptele Samsung sunt dezvoltate la nivel global si adaptate in functie de fiecare piata. Abordarea noastra este de a comunica inovatiile aduse prin noile produse contextualizat, asadar campaniile de marketing din Romania sunt dezvoltate personalizat, avand la baza un insight local de consumator, in baza unui brief local si mai ales in baza unor analize la nivel de piata atat calitative, cat si cantitative.

As incuraja publicul feminin sa devina early adopters si sa fie mai vocale in ceea ce isi doresc de la un brand de tehnologie.

W-S.ro: Ce 2-3 sfaturi ai putea oferi antreprenorilor care doresc sa realizeze campanii de marketing eficiente (in general) pentru produsele lor? Care sunt cateva greseli frecvente, dar si cateva bune practici actuale?

SP: Principalul sfat ar fi sa isi asculte consumatorii: ei sunt cei mai buni prieteni, dar si cei mai mari critici ai nostri. O campanie ar trebui gandita astfel incat sa raspunda nevoilor utilizatorilor, iar cel mai important este ca utilizatorii finali sa se identifice cu mesajul, cu brandul. E foarte important ca mesajul transmis sa fie unul autentic si orientat spre beneficii.

Una din cele mai frecvente greseli este lipsa de autenticitate in comunicare. Desi ne este greu sa gandim out-of-the-box, cred ca este foarte important si sa riscam pentru a avea succes. Mediocritatea este deseori taxata de public si cred ca de regula cei mai buni se afla in top pentru ca au avut curajul de a iesi din anumite tipare.

W-S.ro: Ce ai schimba, chiar acum, daca ai putea, in perceptia consumatorilor romani de tehnologie? Dar in ceea ce priveste campaniile de marketing ale Samsung?

SP: Nu as schimba ceva in perceptia consumatorilor, ci mai degraba i-as incuraja sa ramana pasionati de tehnologie si de inovatie. Poate doar as incuraja publicul feminin sa devina early adopters si sa fie mai vocale in ceea ce isi doresc de la un brand de tehnologie.

In ceea ce priveste campaniile de marketing Samsung, sunt foarte multumita pentru ca tot ce am creat si transmis pana acum a fost un real succes. Am reusit sa inspiram oamenii prin tehnologii si idei inovatoare, iar evolutia si inovatia au fost posibile doar prin provocarea limitelor, urmarind filosofia brandului Samsung printr-o atitudine “Do What you Can’t”.

W-S.ro: Cum s-a modificat de-a lungul anilor importanta la nivel de marketing pentru Samsung a urmatoarelor canale: Facebook, Google, presa online, bloggeri/vloggeri, TV - ce canale au crescut, care au stagnat, ce canale au scazut ca pondere din total campanii.
SP: Cu siguranta putem spune ca aceste canale de marketing au progresat de-a lungul anilor si au capatat o importanta diferita in mix-ul unei campanii de succes.

Samung, cel mai vizibil brand de tehnologie pe TV

Samsung continua sa fie cel mai vizibil brand de tehnologie pe TV si cu investitie proprie importanta, in timp ce alte branduri se axeaza mai mult pe campanii sustinute de parteneri. Cum TV-ul este principalul mediu de awareness (in Romania in continuare are cea mai mare penetrare, atat in urban cu 96% consum zilnic, cat si in randul smartphone users cu 94% consum zilnic), ramane la fel de important mesajul transmis pe aceasta cale, pentru a plasa brandul si produsele noi lansate in atentia consumatorului.

Comunicarea in mediul digital este al doilea mediu ca importanta, mai ales pentru categoriile cu o cerere mare in e-commerce, deoarece se pot urmari performantele unei campanii de la expunere pana la achizitie. Acest lucru a dus si la o aglomerare foarte mare a mesajelor in online, consumatorii sunt bombardati cu zeci de mesaje in fiecare zi, prin urmare este din ce in ce mai important sa ii adresam cu o comunicare contextualizata sau adaptata la comportamentul lor dintr-un anumit moment. In acest sens, investitiile in Google si Facebook au crescut, aceste platforme valorificand in mod continuu datele obtinute de la users si dezvoltand algoritmi de planning in functie de momentul la care este consumatorul in decizia lui de cumparare (consumer decision journey).

Digitalul a schimbat si structura procesului de cumparare, ne mutam acum de la un purchase funnel liniar la purchase loop, partea de loializare si re-purchase devenind foarte importanta. In acest sens, Samsung are deja dezvoltate programe de loializare prin care conexiunea cu consumatorii este mentinuta permanent in mediul digital, incepand cu momentul achizitiei.