Consumul continutului video online a inregistrat o mica crestere in ultimii ani, ajungand la 40% din mediul urban si la 70% in randul Teens, respectiv 73% in randul Single Youth. Observam un trend in crestere si in randul Familiilor cu Copii, care insa a stagnat in ultimii 2 ani, conform studiului Consumer Report realizat de Starcom Romania.

Starcom Romania urmareste si analizeaza comportamentul consumatorilor romani in materie de consum de continut, activitati practicate, comportament de cumparare si utilizare a tehnologiei, pentru a-i intelege in toata complexitatea lor si a le oferi experiente relevante. Aflat la a 5-a editie, Consumer Report centralizeaza si sumarizeaza toate aceste informatii, demersul pe termen lung permitand anul acesta observarea unor trenduri locale.

Studiul imparte consumatorii in patru categorii, reprezentative pentru stadiul de viaĊ£a in care acestia se afla: Familii cu copii („Families with kids”) – familii care au in grija copii cu varsta pana in 14 ani, cei mai multi avand varsta cuprinsa intre 18-45 ani; Adolescentii („Teens”) – elevi, cu varsta cuprinsa intre 14 si 17 ani; Tinerii necasatoriĊ£i („Single Youth”) –, cu varsta cuprinsa intre 18 si 34 de ani; Familii fara copii in grija („Families without kids”) – majoritatea membrilor familiei au depasit varsta de 45 ani si nu au copii mai mici de 14 ani in grija.

TV traditional sau online?

Romanii din mediul urban prefera in continuare sa urmareasca TV-ul traditional, acesta avand o evolutie constanta in ultimii ani.

Consumul continutului video online a inregistrat o mica crestere in ultimii ani, ajungand la 40% din mediul urban si la 70% in randul Teens, respectiv 73% in randul Single Youth. Observam un trend in crestere si in randul Familiilor cu Copii, care insa a stagnat in ultimii 2 ani.

Citeste si:
5 televizoare smart pentru o casa inteligenta
5 televizoare smart pentru o...

Posesia de Smart TV

In ultimii 2 ani putem observa un trend ascendent in randul tuturor segmentelor privind posesia unui Smart TV in casa, in special in cadrul Familiilor cu copii, cel mai probabil deoarece acestia au nevoie de interactivitate in consumul de continut media si folosesc aplicatii sau platforme online disponibile pe acest tip de device.

Care sunt device-urile preferate pentru timpul petrecut in online?

In ciuda faptului ca cei mai multi dintre respondenti acceseaza internetul de pe PC (Desktop/ Laptop), consumul de continut online de pe aceste device-uri este in scadere, iar timpul online petrecut pe telefonul mobil creste de la an la an. Aceasta schimbare in comportament se poate observa in cea mai mare masura in randul segmentelor tinere (Teens si Single Youth).

Recent, accesarea tabletelor scade in randul Familiilor cu Copii si Adolescentilor, noile generatii fiind mult mai familiare cu utilizarea smartphone-urilor.

Folosirea telefonului mobil – cati dintre romanii din mediul urban detin un smartphone?

Rata de posesie a unui telefon de tip smartphone este intr-un trend ascendent, cu o crestere accelerata in randul Familiilor cu Copii si cu cea mai mare adoptie in randul Teens si Single Youth.
In 2018, mai mult decat jumatate din populatia urbana detine un smartphone.

Citeste si:
Cat costa cel mai mare televizor Samsung cu rezolutie 8K
Cel mai scump televizor din...

Care sunt retelele de socializare preferate de romani?

Facebook ramane de departe cel mai popular canal de social media, cu o rata de crestere semnificativa in randul segmentelor mai mature (Familii cu sau fara copii), in cadrul ultimului an, in timp ce in randul celorlalte segmente consumul s-a stabilizat. Segmentele tinere (Teens si Single Youth) continua sa fie cele mai active pe majoritatea platformelor social media, in special pe Instagram, care creste vizibil de la an la an.

Gaming devices

Gaming-ul pe PC sau consola este intr-un trend descendent, chiar si printre segmentele Teens si Single Youth. Acestia au inlocuit cele doua device-uri cu telefonul mobil si cu jocurile online: 52% dintre Adolescenti si 40% dintre Single Youth folosesc saptamanal telefonul mobil pentru a se juca (sursa: SNA Focus 2018). Concluzia se aliniaza cu trendul global al consumului de jocuri pe mobil, care este cel mai mare segment in crestere in 2018, cu un volum de $25 milioane (statista.com).

Trendul in scadere al detinerii unei console de jocuri se reflecta si in datele studiului Black Firday 2017, acest tip de produse inregistrand una din cele mai mici rate de conversie (14%): din 22% care intentionau sa cumpere, doar 3% au si achizitionat un asemenea produs (sursa: Starcom Media & Kantar TNS, Studiul Black Friday 2017).

Cat de mult continut audio consuma romanii?

CD-urile si stick-urile cu muzica nu mai sunt populare, consumul de continut audio offline este in continua scadere din anul 2016 in randul tuturor segmentelor.

Citeste si:
Piata de media din Romania, crestere stabila de 13% in 2017
Piata de media din Romania...

Se observa o crestere a consumului de continut audio online, atat la nivelul intregii populatii din mediul urban, dar mai ales in randul segmentelor Teens si Single Youth, cu precadere din anul 2017.

Cat de populare sunt festivalurile in randul romanilor?

In 2018, segmentele Teens si Single Youth au cea mai mare rata de participare la evenimentele si festivalurile din timpul anului. Insa, se observa o mica scadere in comparatie cu perioada anterioara in ceea ce priveste participarea Adolescentilor.

Un segment in cadrul caruia se poate observa o rata de crestere a participarii la astfel de evenimente sunt Familiile cu Copii, considerand ca aceste festivaluri sau concerte sunt o experienta potrivita pentru cei mici.

Cele mai multe mentiuni din cadrul festivalurilor din timpul verii sunt legate de branduri si activarile acestora, de surprizele si premiile oferite in cadrul acestor happening-uri. In conversatiile consumatorilor, brandurile se bucura de o mai mare vizibilitate decat artistii, muzica favorita sau experientele cu prietenii din cadrul evenimentelor.

Continutul editorial

Este intr-un trend descendent, atat in online, cat si in offline, incepand cu 2017 si in cadrul tuturor segmentelor. Acest trend vine ca o consecinta a rolului informativ avut de social media, care se afla intr-o crestere semnificativa. Cartile si-au mentinut o rata constanta, insa scazuta, in perioada analizata. Tinerii cumpara carti in aceeasi masura ca revistele si ziarele.

Activitati offline

Toate segmentele analizate au inceput sa isi piarda interesul in sport. In 2018, doar 1 din 10 respondenti din mediul urban declara ca ar plati sa vada un meci de fotbal. Sporturile si-au pierdut din stralucire chiar si in rolul de activitate distractiva: Adolescentii si segmentul Single Youth cel mai probabil joaca fotbal online (FIFA), iar mai putin de 15% joaca fotbal afara cel putin o data pe an.

Comportamentul cumparatorului si importanta acordata brand-urilor

Am putut observa faptul ca, in timp, brandul a inceput sa joace un rol important in decizia de cumparare a oamenilor, in special pentru segmentele tinere (categoriile Teens si Single Youth).

In 2018, 1 din 2 adolescenti aleg un produs in functie de brandul sau, aceasta decizie fiind cauzata de faptul ca tinerii considera ca brandurile folosite trebuie sa ii reprezinte.

Influenta Celebritatilor

In ultimii ani, rolul Influencer-ului a crescut in cadrul deciziei de cumparare a consumatorilor.

Pentru Adolescenti, recomandarile Celebritatilor sunt importante prin increderea pe care o ofera unui brand sau serviciu.

Putem observa in rezultatele studiului ca influenta Celebritatilor creste cate putin in randul tuturor segmentelor analizate.

Cat de eficiente sunt promotiile?

In ciuda faptului ca promotiile continua sa fie un factor important in cumpararea unui produs, observam in randul Adolescentilor o scadere a importantei acordate promotiilor in ultimii 3 ani, in concordanta cu interesul crescut pe care il acorda brandurilor atunci cand achizitioneaza un produs sau serviciu.

Surse de informare pentru ofertele de Black Friday

Trendul global de social commerce, in care oamenii considera social media noul driver de cumparare si chiar o noua piata, se regaseste si in Romania. In 2017, importanta acestei surse de informare a crescut semnificativ, in special pentru segmentul Single Youth, acestia fiind mult mai digitalizati si prezenti in social media. Facebook a declarat ca astazi, 70% dintre romanii care au cont pe aceasta platforma, sunt conectati si cumpara produse de la branduri sau magazine din strainatate.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea IT & C »



Citeste si
Televizoare smart: reduceri de peste 50%, ca sa aduci cinema-ul acasa