Transformarea digitală este un subiect despre care se vorbește de peste un deceniu şi care a fost abordat constant la conferinţa Ziua Comunicaţiilor. De câţiva ani, întreaga lume și-a îndreptat atenția asupra tehnologiei 5G, cercetările indicând beneficii și oportunități însumând sute de miliarde de dolari ca urmare a dezvoltării și a implementării acesteia la nivelul economiei globale.

A venit, așadar, momentul ca cele mai recente soluții tehnologice să fie puse în practică, şi prin procesele de transformare digitală, să să fie valorificate la întregul lor potențial. Se estimează că, până în 2025, cinci miliarde de dispozitive mobile vor fi interconectate, generând oportunități fără precedent. Odată ce implementarea tehnologiei 5G la scară largă va deveni o realitate, beneficiile sale fiind multiplicate prin intermediul soluțiilor bazate pe inteligență artificială și edge computing, progresul tehnologic va genera diferențe uriașe în ceea ce privește eficiența organizațiilor de pretutindeni.

Mai mult decât atât, un studiu recent realizat de Ericsson estimează că oportunitățile de pe piața 5G, destinate furnizorilor de servicii de comunicații, ar putea ajunge la 700 miliarde de dolari, până în anul 2030.
Același studiu clasifică industria globală de telecomunicații ca fiind o “piață uriașă”, care facilitează digitalizarea și dezvoltarea a numeroase alte industrii. Totodată, tehnologia 5G crează noi oportunități pentru furnizorii de servicii de comunicații pentru ca aceștia să își dezvolte și scaleze businessul.
Cele mai notabile beneficii aduse de tehnologia 5G sunt anticipate în sectorul producției (manufacturing), sectorul automotive sau în energie, iar exemplele care susțin această afirmație sunt numeroase. Ținând seama de acest lucru, producătorii auto, spre exemplu, au început să acorde o atenție tot mai mare inovațiilor tehnologice și oportunităților pe care acestea le-ar putea facilita.

Indiferent de aria și/sau de scenariile de utilizare, companiile de astăzi trebuie să învețe să se adapteze rapid la noile tendințe din industriile în care activează, astfel încât să poată răspunde cerințelor în continuă schimbare venite din partea clienților lor. Mai mult, interacțiunea om-mașină și realitatea virtuală / augmentată avansează în continuare sectorul, atât în etapele de producție, cât și de implementare a produsului. Producătorii pot obține un flux constant de venituri, în timp ce clienții pot transforma cheltuielile de capital, în cheltuieli operaționale. Totodată, implementarea tehnologiei 5G la scară va furniza noi posibilități de integrare a soluțiilor de inteligență artificială, edge computing și robotică în noi scenarii de utilizare.

Spre exemplu, producătorul auto german Mercedes-Benz a colaborat cu Telefonica Germania pentru a dezvolta prima rețea mobilă 5G destinată segmentului de producție auto - atunci când cei de la Mercedes au început să construiască o nouă unitate de producție, Factory 56, și-au propus să înlocuiască liniile tradiționale de asamblare cu sisteme automate de transport, pentru a îmbunătăți eficiența și flexibilitatea liniilor de producție, prin implementarea unei soluții inovative dezvoltată de Ericsson: o rețea privată operată printr-un sistem 5G Radio Dot, de înaltă performanță, care asigură o acoperire pe 20.000 de metri pătrați și care urmează să fie extinsă pe întreaga suprafață de 220.000 de metri pătrați a fabricii.

Un alt exemplu de scenariu de utilizare a tehnologiei 5G în economie, poate fi considerată compania Atlas Copco Airpower, un producător care a reușit să optimizeze procesul de producție prin intermediul unei conectivități mai stabile și flexible. Scopul final al companiei era acela de a digitaliza procesul de producție, pentru a aduce valoare adăugată produselor sale. Astfel, în parteneriat cu Orange Belgia, compania a implementat în fabrica sa soluția Ericsson Industry Connect - o rețea privată dedicată, completată de soluții de edge computing, dezvoltată de Ericsson. Odată cu integrarea acestei soluții, compania a putut interconecta diverse dipozitive mobile și senzori, prin intermediul conectivității de tip LTE.

Tehnologia 5G își poate găsi aplicabilitate și în agricultură, sector în care nevoia de digitalizare a apărut ca urmare a cererii de soluții prietenoase cu mediul înconjurător, care să optimizeze resursele de care dispun fermierii.

Plecând de la această realitate, în Telengana, India, fermierii au apelat la un sistem de irigații bazat pe energie solară, implementat de compania Stanley Black & Decker în parteneriat cu T-Mobile Austria. Mai exact, au fost înlocuite vechile pompe de apă care funcționau pe bază de combustibil diesel cu unele bazate pe energia solară, echipate cu cartele SIM, prin care era asigurat managementul sistemului de conducte, facilitat de platforma Ericsson IoT Accelerator. Utilizând telefoanele mobile, fermierii pot acum să controleze și să monitorizeze sistemul de irigații de la distanță, asigurând și o rezervă suficientă de apă, ceea ce le permite să obțină până la 3 recolte pe an.

În plus, plecând de la beneficiile aduse de tehnologia 5G la nivel global, la nivelul industriilor, Jan Karlsson, Senior Vice President, Head of Business Area Digital Services, Ericsson, subliniază faptul că furnizorii de servicii de comunicații au în față oportunități imense pe care este necesar să le valorifice. Potrivit reprezentantului Ericsson, investițiile în capabilități 5G care să poată răspunde pe măsură acestor oportunități sunt cruciale.

În opinia lui Jan Karlsson, este foarte important ca furnizorii de servicii de comunicații să devină mai vizibili pe această piață, să arate că pot și că vor să se implice. Aceste afirmații vin în contextul în care un raport recent, citat de reprezentantul Ericsson, arată că doar în cazul uneia din 5 oportunități de dezvoltare a tehnologiei 5G, demersurile sunt inițiate de furnizorii de servicii de comunicații. Aceștia ar trebui, însă, să își schimbe perspectiva și să se concentreze pe rezultatele pe care le așteaptă clienții lor, de fapt, ca urmare a utilizării soluțiilor 5G. Potrivit raportului, 80% dintre oportunități sunt concentrate în câteva verticale cheie ale economiei: producție, transport/automotive, utilități, energie și domeniul minier.
Pentru a-și putea asigura un loc pe piața 5G, furnizorii de servicii de comunicații nu ar trebui să pună accentul doar pe tehnologie, ci și pe parteneriate, acestea fiind absolut fundamentale. Companiile care acum concurează pe aceeași piață vor trebui să învețe să colaboreze pentru a fi prezente pe piața tehnologiei 5G. Industria de telecomunicații asigură interconectivitatea tuturor dispozitivelor de la nivel global într-o manieră sigură și sustenabilă, a completat Jan Karlsson.
Plecând de la această premisă, Ericsson încearcă să ajute furnizorii de servicii de telecomunicații să-și construiască capacitățile de care au nevoie pentru abordarea acestei oportunități de piață. “Suntem foarte activi și ne bucurăm de o creștere foarte bună în ceea ce privește soluțiile IoT. Avem, de asemenea, o ofertă prin care ajutăm operatorii să își gestioneze sarcinile de lucru sau securitatea soluțiilor de tipul Software Defined WAN (SD-WAN), o nișă de piată care a înregistrat în ultimii ani o creștere susținută. Doresc să subliniez, de asemenea, că 5G este un facilitator, deoarece dispune de capacitate, inclusiv viteză, latență scăzută și fiabilitate, ceea ce deschide cu adevărat un nou set de oportunități”, a conchis Jan Karlsson.
Acest articol face parte din campania de promovare a ediţiei 2021 a conferinței Ziua Comunicaţiilor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea IT & C »



Setari Cookie-uri