Jiri Rizek, CEO-ul Flamingo International, este invitatul rubricii Live Wall Street de saptamana aceasta. Fostul manager din Cehia, care contribuit la crearea lantului ceh de electrice, electrocasnice si IT, Dixons/Electroworld, a raspuns cititorilor nostri la intrebarile despre diferentele dintre piata de retail din Romania si cea din Cehia, dar si despre competitori sau problemele pe care le-a intampinat la venirea in Romania, dezvaluind reteta unui manager de succes.
Seful Flamingo investeste la bursa, dar vede in acest lucru un antrenament personal care il ajuta sa anticipeze potentiala dezvoltare a pietei si o modalitate prin care poate obtine diferite perspective asupra unor probleme specifice. La un an de la numirea sa in functie se arata multumit de deciziile pe care le-a luat in cadrul grupului.

Claudiu Pirsan: Va temeti de concurenta cu Altex. Daca nu, credeti ca ii puteti depasi?

Jiri Rizek: Competitia a reprezentat intotdeauna un impuls si o motivatie pentru noi, si ne-a determinat sa ne imbunatatim permanent performantele, ceea ce, in final, se traduce prin beneficii pentru clientii nostri. Prin urmare, nu ne temem de concurenta, fiindca noi consideram ca fiecare competitor este un stimul pentru dezvoltarea noastra. Pentru a ma referi in mod specific la subiectul intrebarii, consider ca, deocamdata, este prematur sa vorbesc despre o depasire a grupului Altex.

Elena: Cum vedeti piata de retail din Romania in urmatorii 5 ani si prin ce ne deosebim de Cehia, in aceasta privinta?

Jiri Rizek: Piata de retail din Romania (IT&C, electronice si electrocasnice) se afla in prezent intr-o etapa de dezvoltare intensiva, fiind de asteptata ca in urmatoarea perioada sa inregistreze un ritm accelerat de crestere, de aproximativ 10-15% pe an. Conform estimarilor noastre, valoarea actuala a acestei piete se situeaza la putin sub 1 miliard de euro, fiind insa cu 40-50% in urma pietelor din Cehia sau Ungaria, a caror valoare este in acest moment de aproximativ 1,4 miliarde euro, insa care au o populatie de 10 milioane de locuitori fiecare.

O caracteristica specifica a pietei locale este aceea ca romanii sunt, in general, mai sensibili la pret decat consumatorii din Cehia sau Ungaria si cumpara un volum mai mare de produse pozitionate pe segmentul economic, aceasta tendinta fiind intalnita in cazul tuturor categoriilor de produse. In schimb, consumatorii din Cehia sau Ungaria sunt mult mai atenti la alte aspecte, precum serviciile post-achizitie – servicii de instalare si garantie – care influenteaza intr-o mai mare masura decizia de achizitie. Cu toate acestea, incepand cu acest an, putem observa un trend pozitiv in ceea ce priveste indreptarea interesului consumatorilor catre categoriile medium si premium.

Din punctul de vedere al ritmului de crestere, piata de retail din Romania este mult mai dinamica, comparativ cu pietele din Cehia sau Ungaria si avem incredere ca in urmatorii 3-5 ani vom atinge nivelul actual al pietelor din Europa Centrala si de Est.

Dumitru: In ce aveti mai multa incredere: in intuitia dv. sau a celorlalti?

Jiri Rizek: Ar trebui sa existe un echilibru intre cele doua. Este, insa, la fel de important sa iti poti da seama daca intuitia ta este mai buna sau nu decat a celorlalti.

Dumitru: Cat de des sunteti pus in situatia de a face compromisuri? Cum le evitati cand doriti sa nu le faceti?

Jiri Rizek: Cred ca oricine trebuie sa fie pregatit sa faca mici compromisuri in ficare zi. Ceea ce este important este sa ai abilitatea de a evita compromisurile mari.

DeVarga: Care e principalul neajuns al managerului roman?

Jiri Rizek: Sunt convins ca in fiecare tara exista atat manageri foarte buni cat si manageri foarte slabi si, in aceasta privinta, nu am observat nicio diferenta intre managerii romani si cei straini. Cred ca reteta succesului, daca se poate spune asa, consta in capacitatea de a transmite mesaje clare catre managementul de top si in abilitatea de a transfera anumite prioritati catre celelalte niveluri de management.

Zsolt Fodor: Dupa venirea in Romania care erau primele 3 cele mai mari greutati/probleme cu care v-ati confruntat ca si manager "expat" in conducerea unei firme romanesti fata de cele conduse pana acum?

Jiri Rizek: Cred ca cele mai mari dificultati pe care le-am intampinat de la venirea mea in Romania au fost mai mult legate de situatia Grupului Flamingo International dupa momentul integrarii retelei de magazine Flanco si Flanco World, cand am fost nevoiti sa luam o serie de decizii foarte importante intr-un timp foarte scurt, in conditiile in care eu nu cunosteam foarte bine nici colegii si nici toate problemele cu care se confrunta Grupul. Acum insa, la un an de la acel moment, am certitudinea ca deciziile pe care le-am luat au fost cele corecte.

Zsolt Fodor: Investiti pe bursa? De ce da, de ce nu?

Jiri Rizek: Da, investesc pe bursa, insa nu sume foarte mari. Consider ca acest lucru reprezinta un antrenament personal care ma ajuta sa anticipez potentiala dezvoltare a pietei, si, in acelasi timp, o modalitate prin care pot obtine diferite perspective asupra anumitor probleme specifice. Bineinteles, sper ca voi castiga si ceva bani in viitor.

Saptamana viitoare, invitatul Wall-Street Live este Presedintele Raiffeisen Banca pentru Locuinte. Click aici pentru a afla mai multe despre modul in care ii poti adresa intrebarile tale legate de banking, cariera si sistemul de economisire-creditare.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Live »


Setari Cookie-uri