Afaceristii nostri n-au plan

Patronii romani navigheaza dupa instinct in afaceri, doar ocazional folosind un plan. Consultantii in management spun ca asta echivaleaza cu trecerea Atlanticului fara harta si fara busola
De obicei, un plan de afaceri este asemanat cu o harta cu care orice manager pleaca la drum, o data ce are o idee de afacere. Specialistii in consultanta pe management spun ca un plan de afaceri bun il poate ghida pe manager in tot ceea ce intreprinde si, pe masura ce piata si economia se profesionalizeaza, utilizarea unor astfel de instrumente de management poate face diferenta intre invingatori si invinsi.

In timp ce planificarea riguroasa a afacerii poate aduce imbunatatiri firmei, aceasta poate avea si efecte neasteptate: un manager isi poate da seama ca ideea de afacere nu va fi una profitabila si nu va mai pierde ätimp, bani si nerviö, mai spun consultantii in management. Cit despre organizatiile mici care nu-si fac planuri de afaceri, acestea sint cele mai expuse falimentului.

Traseism romanesc

In Romania, traditia punerii pe hirtie a obiectivelor si a situatiilor de risc preconizate pentru urmatorii doi-trei ani dateaza din anul 2000-2001, cind economia a devenit predictibila. äAnterior era aproape imposibil sa planifici, deoarece evolutia economiei era complet imprevizibila, iar afacerile sint totdeauna influentate de mediul in care se desfasoaraö, spune Mihai Svasta, presedintele Asociatiei Consultantilor in Management din Romania (AMCOR).

Insa majoritatea managerilor din Romania nu folosesc planul de afaceri decit atunci cind vor sa obtina un imprumut de la o banca sau fonduri europene. äPutini doresc planuri de afaceri pentru ei insisi, deoarece nu le stiu valoarea si nu stiu sa le utilizeze... De cele mai multe ori, acestia nu stiu sa citeasca nici macar informatiile financiar-contabile din bilant sau balante, astfel incit nu au nici o sansa sa inteleaga cu adevarat ce se intimpla cu organizatia lor. Acesta este motivul pentru care cei mai multi manageri din Romania nu utilizeaza planificarea de afaceri ca instrument de lucruö, explica Viorel Andrievici, consultant in management la Rubinian, o firma care face planuri de afaceri in special pentru IMM-uri.

Sursa: http://www.cotidianul.ro/index.php?id=7037&art=17721&cHash=0f441ad092

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Management »



Citeste si
Start-up Nation, un program riscant pentru tineri?