Motivele sunt nenumarate si, in ultimul an, am asistat la cateva exemple mai mult decat relevante. Este suficient sa ne amintim de scandalul parcarilor din Lidl sau de criza puiului Agricola pentru a intelege cum Social Media, in particular, si Internetul, in general, au devenit principalele pericole pentru reputatie. Astazi putem afirma ca o criza inceputa si dezvoltata pe Facebook poate produce dezastre mai mari decat o criza inceputa in Mass Media. Propun ca in acest articol sa analizam cateva dintre motivele care sustin aceasta afirmatie.

Viteza

In Social Media totul se intampla mult mai repede. Facebook este “innebunit” dupa scandaluri si probleme. Orice postare cu iz negativ va fi distribuita si va beneficia de multe like-uri si comentarii. Cu cat mai multe, cu atat stirea va fi distribuita mai rapid.

Criza locurilor de parcare din Lidl a izbucnit cu o simpla postare pe Facebook si, in cateva ore, toata lumea discuta despre subiect. Cum era de asteptat, tonul agresiv si acuzator nu a lipsit.

In cazul puiului Agricola, lucrurile au stat exact la fel. Un client nemultumit, cateva poze, o poveste frumos scrisa si toata lumea vorbea despre puiul vopsit. Evident, acelasi ton agresiv si acuzator.

Ambele companii au fost nevoite sa reactioneze, sa explice de ce, unde sau cum.

Rezistenta in timp

De cele mai multe ori, Mass Media va acoperi o criza o singura data si va trece destul de repede catre urmatorul subiect. Exceptie fac crizele foarte grave sau cele in care se tot intampla lucruri si jurnalistii continua sa scrie. Dar astfel de situatii sunt destul de rare.

In Social Media lucrurile stau fix pe dos. Internetul reprezinta mediul perfect ce permite unei crize sa reziste in timp. Odata izbucnita acolo, acolo va ramane. Oamenii vor comenta, vor distribui, vor aprecia...si criza acolo va ramane. Se va distribui rapid, asa cum am explicat mai sus, si va trece testul timpului. Daca in presa traditionala, totul se va incheia intr-o zi-doua, in Social Media este greu de spus cand se va incheia.

Opiniile tuturor

Social Media a oferit tuturor o voce. Cu cat mai mare este complexul de inferioritate si nevoia de atentie, cu atat oamenii vor simti nevoia sa isi exprime punctul de vedere, sa ofere sfaturi, sa acuze, sa arate cu degetul. Intr-o criza de imagine, oamenii vor comenta, vor distribui, se vor manifesta. Acest lucru, nu numai ca mentine subiectul activ, dar are “darul” de a forma si construi perceptii.

Pe Facebook toata lumea are cel putin o opinie, toata lumea stie ce este de facut, toata lumea analizeaza si acuza. Este simplu.. ne satisface nevoia de atentie, in timp ce suntem protejati de cel mai mare zid din lume : monitorul.

Daca nu este in presa, nu este criza

Exista in Romania ( si nu numai ) tentatia de a pune egal intre Public Relations si Media Relations. Pornind de aici, apar doua idei gresite :

• Daca nu este in presa, nu este criza ( si implicit reactia noastra trebuie sa fie doar in presa )

• Daca nu suntem o companie cu profil b2c, crizele apar mai greu

Daca ne gandim la PR ca la o pizza taiata in 8, Media Relations reprezinta fix o felie mica de pizza. Pornind de aici, le explic clientilor mei ca in PR este vorba de relatia cu publicul relevant si perceptia acestuia despre ce facem sau spunem. Cu accent pe relatie. Astfel, o criza de imagine poate izbucni si fara a fi prezenta in Mass Media, in timp ce companiile B2B pot fi afectate de crize majore prin distrugerea relatiei cu partenerii sau clientii.

A sosit timpul. A sosit timpul sa tratam cu seriozitate reputatia, sa admitem ca este influentata de tot ce facem sau spunem si sa acceptam ca o criza poate izbucni oricand, din orice. A sosit timpul sa constientizam ca nu suntem singuri si ca problemele serioase trebuie rezolvate cu profesionisti. A sosit timpul sa intelegem ca trebuie sa cerem ajutorul cand situatia o impune.

Sursa foto: Marcos Mesa Sam Wordley / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea New Media »


Setari Cookie-uri