Asociatia Pentru Apararea Drepturilor Omului in Romania – Comitetul Helsinki (APADOR-CH) cere clarificarea sau eliminarea unor propuneri de modificare a legilor politiei, "de natura sa incalce drepturi ale omului sau sa favorizeze abuzuri ale politistilor" - de la incriminarea unor simple huiduieli la proteste pana la retineri pe durata nedeterminata sau obligarea cetatenilor sa stea in "pozitie inofensiva" in fata organelor de ordine.

APADOR-CH a transmis Ministerului Afacerilor Interne o serie de comentarii pe marginea proiectelor de modificare a legilor din domeniul ordinii publice, aflate in dezbatere pe site-ul ministerului. Modificarile propuse la Legea 61/1991 (a ordinii si linistii publice), la Legea 218/2002 (a politiei) si la OUG 104/2001 (a politiei de frontiera) sunt pe alocuri de natura sa incalce drepturi si libertati sau permit, prin ambiguitatea lor, abuzuri pe care organele de ordine ar putea sa le faca la adresa cetateanului. De aceea APADOR-CH a cerut clarificarea propunerilor sau eliminarea unora dintre ele.

APADOR-CH ofera si cateva exemple de propuneri controversate de modificare a legilor politiei:

  • Propunerea de incriminare si pedepsire cu inchisoare de la 3 luni la un an pentru fapta de a „intrebuinta cuvinte, expresii, gesturi jignitoare sau obscene” la adresa organelor de ordine este atat de larga si de vaga incat orice gest sau cuvant dezagreat de un politist poate fi calificat drept comportament infractional (infractiunea de ultraj). Spre exemplu, in cadrul unei adunari publice, nemultumirea, protestul se exprima si sub forma unor huiduieli. Potrivit textului de lege propus, aceste huiduieli pot fi interpretate de politist drept „cuvinte, expresii ori gesturi jignitoare”, astfel ca toate persoanele participante la acea adunare publica pot deveni autori ai infractiunii de ultraj. In prezent, in art. 257 din Codul penal este incriminata o forma a ultrajului verbal, si anume ultrajul comis prin amenintare. Amenintarea este o fapta mai grava decat „jignirea” si de aceea sanctionarea penala a celui care ameninta un politist se justifica prin pericolul unei astfel de fapte. Dar, altul, mai scazut, este pericolul unor „gesturi, cuvinte sau expresii jignitoare”. In plus, jurisprudenta CEDO accepta exprimari socante si chiar ofensatoare atunci cand se urmareste atragerea atentiei asupra unor chestiuni de interes public. APADOR-CH solicita eliminarea completa a acestei propuneri de reincriminare in Legea 61/1991.
  • Introducerea unui nou caz de privare de libertate – „retinere administrativa” – adica posibilitatea ca politistul sa ii interzica unei persoane sa paraseasca un anumit spatiu, desi in legea politiei avem deja procedura „conducerii administrative” la sectie care este o masura similara. Textul de lege propus nu prevede nicio limitare in timp a duratei retinerii administrative, nici procedura dispunerii ei si nici care sunt drepturile si garantiile persoanei retinute administrativ. O astfel de reglementare, in mod vadit lacunara, nu poate fi folosita ca temei pentru privarea de libertate a unei persoane, ca atare APADOR-CH a cerut eliminarea acestei propuneri din Legea 218/2002.
  • Introducerea unei notiuni vagi precum „pozitie inofensiva” pe care o persoana care face obiectul cercetarii politienesti ar trebui sa o adopte – APADOR-CH cere definirea acestei pozitii, in caz contrar fiecare politist va avea libertatea de a-si imagina cum doreste aceasta „pozitie inofensiva”, chiar si pe burta cu mainile la spate.
  • Definirea mai clara a unor notiuni introduse suplimentar in Legea politiei, ce vizeaza fotografierea, amprentarea si controlul corporal sau al bagajelor

APADOR-CH considera ca politistul trebuie sa beneficieze de o protectie reala, efectiva si de mijloace adecvate, inclusiv de natura legislativa, atunci cand isi exercita, in mod corect, atributiile legale. In acelasi timp, exercitarea abuziva a functiei nu numai ca nu trebuie acceptata, ci trebuie prevenita si, daca s-a produs, sanctionata sever. De aceea, orice reglementare, chiar bine intentionata, in acest domeniu, nu trebuie sa creeze, prin ambiguitate/neclaritate sau disproportionalitate, premisele pentru exercitarea abuziva a functiei.

Citeste si: PSD vrea sa descurajeze protestele: Jandarmii ar putea avea mai multe drepturi, potrivit unui proiect de lege

Sursa foto: Agerpres / Grigore Popescu

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri