Digitalizarea a transformat si continua sa transforme societatea in care traim. Nevoile de astazi sunt tot mai complexe, iar angajatii sunt nevoiti sa rezolve probleme tot mai complexe. Potrivit estimarilor National Science Foundation din 2014, peste 80% din joburile anilor 2015-2025 cer competente STEM (stiinte, tehnologie, inginerie si matematica). Piata muncii se va schimba atat de mult in ultimii ani, incat 65% din copiii care intra in sistemul de invatamant vor face la locul de munca activitati care astazi nu exista, potrivit studiului Future of Jobs Report, publicat de World Economic Forum in 2016.

Acest trend va afecta si Romania, insa autoritatile din tara noastra prefera sa ignore previziunile. "Romania pregateste tineri pentru un viitor diferit de cel pentru care se pregatesc tarile dezvoltate", spun reprezentantii Romanian Business Leaders.

Cifra de afaceri a industriei de IT din Romania a depasit 5 miliarde de euro in 2017 (s-a dublat in ultimii 6 ani) si va creste constant in urmatorii ani cu peste 13%. Contrar asteptarilor, Romania apare pe penultimul loc in UE la numarul de specialisti IT la 1.000 locuitori, se arata in profilul de tara DESI (Digital Economy and Society Index). Desi indicatorul a crescut constant in ultimii ani (19 fata de media europeana de 35, in 2015), Romania produce tot mai putini absolventi STEM - ponderea celor care studiaza sau au studiat STEM in populatia romanilor de 20-30 de ani e in scadere de la 1,9% in 2012, la 1,7% in 2013 si la 1,6% in 2014, contrar tendintei in Europa, unde media UE a urcat de la 1,7% in 2012 la 1,9% in 2014, potrivit DESI.

Potrivit ANIS, deficitul de candidati IT (tehnici) este astazi de 40% (6 candidati la 10 locuri noi de munca), iar aproape 60% din tinerii romani de 15 ani spun ca, in 2030, vor sa aiba alta profesie decat una tehnica si unul din cinci tineri nu stie ce isi doreste sa faca la varsta de adult, potrivit Programul International de Evaluare a Elevilor (PISA), realizat de Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) in 2015.

CCR: Ocuparea posturilor de...
Citeste si: CCR: Ocuparea posturilor trebuie sa respecte cerinte de stabilitate

Performantele elevilor romani la testele PISA, printre cele mai slabe din UE

Performantele elevilor romani la testele de matematica si stiinte PISA sunt printre cele mai slabe din Uniunea Europeana, potrivit ultimelor rezultate publicate in 2015.

42% din elevii romani de 15 ani nu pot rezolva urmatoarea problema: “Eu platesc 3.000 de dolari pentru un bilet de avion intre SUA si Romania, cursul de schimb dolar euro este atat, cati euro am dat pe bilet?”.

80% din elevii romani de 15 ani nu stiu sa explice de ce cutremurele apar mai frecvent in anumite zone decat in altele.

Rezultatele slabe ale sistemul de educatie, ascunse sub pres

Sistemul de evaluare din Romania incurajeaza ascunderea sub pres a realitatii, iar notele copiilor din timpul scolii sunt disproportionat de umflate atunci cand sunt comparate cu realitatea, potrivit reprezentantilor RBL.

1 din 2 joburi risca sa...
Citeste si: 1 din 2 joburi risca sa dispara. Care vor fi cei mai vanati candidati?

"In 2017, examenul de Evaluare Nationala la matematica a fost cel mai facil din ultimii 80 de ani (dificultate de 4,11 din 10), potrivit evaluarilor profesorului de matematica Sorin Borodi din Dej. Avand ca reper subiectele din 1933, dificultatea examenelor de matematica s-a mentinut cam la acelasi nivel in perioada 1954-1990, respectiv intr-o medie de 8-8,5 din 10. Pana in 2001, cu niste variatii, dificultatea a coborat pana aproape de nota 6. Din 2009 pana azi, dificultatea a scazut pana aproape de 4 din 10", a declarat Mariuca Talpes, membru in consiliul director RBL.

In 2016, unul din patru elevi de gimnaziu aveau note mai mari cu intre 3 si 5 puncte la clasa fata de Evaluarea Nationala. Fenomenul este mai acut in mediul rural, unde procentul este de 38%.

2 din 3 elevi nu promoveaza Bacalaureatul

Doi din trei copii care intra in sistemul de invatamant din Romania nu promoveaza examenul de bacalaureat. Circa 70% dintre ei ajung in clasa a XII-a, dar jumatate dintre ei ori nu vin la examen, ori nu il promoveaza.

In 2016, dintre cei 230.000 copii care au intrat in clasa I in urma cu 12 ani, doar 35% au promovat examenul de bacalaureat. In invatamantul tehnologic, doar unul din doi elevi se prezinta la examen si doar 56% il si promoveaza

INS: Numarul tinerilor care...
Citeste si: INS: Numarul tinerilor care se inscriu la scoala, in scadere

Mariuca Talpes

Salariile romanilor vor creste atunci cand....

Profesorul Eric A. Hanushek de la Stanford University a demonstrat stiintific corelatia pozitiva dintre un sistem de educatie de calitate si cresterea economica a unei tari.

"La 15 ani dupa ce Romania va egala performantele sistemului de educatie din Slovacia la testele PISA (n.r. - aflata cu 3 locuri inaintea Romaniei), salariile angajatilor romani vor creste in fiecare an cu 15%”, a precizat profesorul american.

Dintre toti factorii care conlucreaza intr-un sistem de educatie, Eric A. Hanushek considera ca esentiala este calitatea profesorilor.

Potrivit studiului Eurydice 2015-2016, un profesor debutant primeste in Romania un salariu echivalent cu 47% din PIB per capita, aproape cel mai mic din Europa. In Finlanda, salariul pe care il primeste un debutant este echivalentul a 82% din PIB per capita.

Sub 3% din PIB pentru Educatie

Cheltuielile cu educatia in Romania au depasit 4% din PIB doar de doua ori din 1990 pana in prezent, cu toate ca legea nr. 1/2011 prevede ca Romania sa aloce anual minim 6% din PIB pentru educatie. In bugetul Romaniei pentru 2018, procentul alocat este de sub 3%, iar cifrele comparative ale Eurostat arata ca, in 2014, Romania era singura tara din Uniunea Europeana care aloca sub 3% din PIB pentru educatie, in conditiile in care media europeana depasea 5 procente din PIB.

"Este nevoie ca societatea, noi, parintii, sa facem echipa cu profesorii copiilor nostri, sa colaboram in mod real cu ei si sa le aratam respectul si aprecierea noastra. Cu totii suntem legati de scoala pe care am absolvit-o si este momentul sa le fim recunoscatori oamenilor care ne-au format si sa-i sprijinim cu adevarat”, a declarat Mariuca Talpes.

Ce e de facut?

Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica (OECD) si UNICEF au transmis Romaniei sa se ocupe cu prioritate de modul in care se fac evaluarile in sistemul de invatamant.

In acest sens, RBL propune eliminarea notelor obtinute in timpul scolii din calculul mediei de admitere la liceu; introducerea de standarde pentru notarea la clasa, in timpul scolii; functionarea invatamantului remedial la fiecare nivel, aplicat din timpul anului, pentru a diminua numarul copiilor “pierduti pe drum de sistem”.

Pe langa asta, prioritatea zero pentru Guvern trebuie sa fie cresterea calitatii profesorilor. Atragerea in sistem a celor mai buni absolventi prin cresterea si legarea veniturilor educatorilor de performanta pe care o genereaza, este una dintre masurile propuse de RBL.

"Cresterea ponderii in PIB per capita a venitului unui profesor debutant va creste atractivitatea meseriei si va micsora diferenta fata de nivelul maximal de venit pe care il poate obtine un profesor roman", arata reprezentantii RBL.

"Rescrierea sistemului de pregatire a viitorilor profesori - pregatire initiala mult mai aplicata, minim 2 ani de mentorat langa un profesor cu experienta si partajare permanenta a bunelor practici intre profesori, la nivel national. Stabilirea unui sistem de referinta pentru eliminarea celor mai slabi profesori", sunt alte masuri propuse de RBL.

Citeste si: Ce trebuie sa ne invatam copiii astazi pentru joburile de maine

Sursa foto: Pixabay.com