Începând din 4 iulie, instituțiile publice, fie ele centrale sau locale, dar și persoanele juridice cu statut de utilitate publică, nu mai au voie să ceară dosar, fie el cu sau fără șină, și nici vreo taxă de dosar. Legea a fost promulgată la începutul anului, dar abia acum a intrat în vigoare.

Este vorba despre legea 9 din 4 ianuarie 2023, care intră în vigoare de la 4 iulie. Această lege (vezi AICI textul integral) prevede următoarele:

”Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot solicita persoanelor fizice sau persoanelor juridice, în vederea soluționării cererilor pentru furnizarea unui serviciu public, dosare, dosare cu șină, precum și niciun alt articol sau obiect de birotică sau papetărie.

(2) Prevederile alin. (1) se aplică și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la concursurile pentru ocuparea unei funcții publice, precum și în cazul depunerii actelor necesare pentru participarea la procedurile de achiziții publice.

(3) Instituțiile publice, organele de specialitate ale administrației publice centrale și locale, precum și persoanele juridice de drept privat care, potrivit legii, au obținut statut de utilitate publică sau sunt autorizate să presteze un serviciu public, în regim de putere publică, nu pot percepe taxe suplimentare pentru acoperirea costurilor articolelor sau obiectelor prevăzute la alin. (1).”

Ce poți face dacă ți se cere dosar cu șină după 4 iulie

În ianuarie, Sebastian Burduja, pe atunci ministru la cercetare și digitalizare, afirma că funcționarii care mai solicită dosar cu șină vor fi cercetați disciplinar. "Deci, din iulie, practic, cetăţenii care sunt puşi în faţa unei asemenea solicitări din partea funcţionarilor pot să invoce prevederile legii, iar respectivii funcţionari se fac vinovaţi de încălcarea legii. Deci, pot fi cercetaţi disciplinar şi, în funcţie de gravitatea faptelor, dacă o fac cu intenţie sau fără, se poate merge mai departe", afirma atunci ministrul.

De asemenea, instituțiile sunt obligate să accepte copia în format electronic după cartea de identitate, transmisă prin e-mail, și trebuie să aibă o adresă de e-mail specială în acest scop. Dispare și nevoia de a depune copii legalizate, care sunt înlocuite de certificarea conformității cu originalul de către funcționarul competent. Autoritățile vor fi obligate să accepte și copia legalizată în locul actului original.

Cloudul guvernamental ar trebui să înlocuiască copiile și dosarele

Altă prevedere importantă: autoritățile nu au voie să le ceară cetățenilor copii după avize sau alte documente emise tot de instituții publice. Ele trebuie să solicite aceste documente instituțiilor care le-au emis.

Aceste probleme ar trebui să fie rezolvate de cloudul guvernamental. "Legea interoperabilităţii, de asemenea trecută de Parlament şi promulgată, impune pentru prima dată sancţiuni instituţiilor care nu-şi interconectează bazele de date. E adevărat, nu se va putea pe termen scurt. În acelaşi timp, pentru instituţiile care au în continuare proceduri şi ţin arhiva în format fizic, în loc să ceară copii de la cetăţeni, vor lua actele emise de statul român, actele în original, şi vor face copii funcţionarii. Nu îi vor pune pe cetăţeni pe drumuri. E un mic câştig. Dar până rezolvăm partea tehnică, cloudul guvernamental, platforma de interoperabilitate, este o viaţă un pic mai bună pentru cetăţeni, în sensul în care statul le face copia după actul emis tot de către stat, nu îi mai pune pe ei pe drumuri", explica în ianuarie Sebastian Burduja.

Sursa foto: Stokkete / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri