Capitala trece prin cea mai călduroasă vară din istoria sa și mulți bucureșteni se plâng că în mijloacele de transport în comun nu au aer condiționat. Însuși primarul Nicușor Dan a confirmat, acum 2 săptămâni, că unele vehicule nu au astfel de instalații, dar a demarat și o anchetă internă la STB, suspectând că unii șoferi nu pornesc aerul condiționat. Care este, în momentul de față, situația?

Sunt autobuzele, tramvaiele și troleibuzele din București ”cuptoare pe roți” sau ”saune mobile”, așa cum pare din multe postări de pe rețelele sociale? Primarul general al Capitalei spunea că pe tramvaiele vechi nu se poate monta aer condiționat – s-a încercat, iar ”unul sau două au luat foc”, potrivit lui Nicușor Dan. Iar pe cele noi, edilul dădea de înțeles că e posibil să fie vina șoferilor sau vatmanilor, care nu ar porni climatizarea. În autobuze, suspiciunea ar fi că șoferii economisesc altfel carburant, pe care îl fură.

În același timp, au apărut însă și alte puncte de vedere. De la șoferi am primit informația că STB le-ar fi interzis să mai pună afișe privind faptul că aerul condiționat nu funcționează în unele mijloace de transport în comun.

Ce spune însă conducerea societății de transport în comun despre aceste afirmații? ”Vehiculele STB S.A. dotate cu aer condiționat în compartimentul călătorilor au instalațiile funcționale, prin urmare nu e necesară postarea unor astfel de afișe”, ne-a răspuns directorul general Adrian Criț.

Câte dintre vehiculele STB au aer condiționat

Conform șefului STB, în prezent, parcul circulant al Societății este alcătuit din 1401 de vehicule: 992 de autobuze, 269 de tramvaie și 140 de troleibuze. Câte dintre acestea au aer condiționat, însă?

În zilele de lucru sunt programate să iasă pe traseu un număr de 992 autobuze. Dintre acestea, 775 autobuze sunt echipate cu instalații de climatizare, iar 217 sunt autobuze de tip Mercedes Euro 3, care din fabricație nu sunt prevăzute cu instalații de climatizare. De asemenea, în această perioadă, sunt programate să iasă în traseu un număr de 269 tramvaie și 140 troleibuze. Dintre acestea, 63 de tramvaie - mai puțin de un sfert - și 88 de troleibuze sunt dotate cu instalații de climatizare. Toate cele 44 de tramvaie noi Imperio au aer condiționat.

În urmă cu trei ani, la finalul mandatului Gabrielei Firea, doar 12 tramvaie aveau aer condiționat și se semnase un contract pentru instalarea acestuia pe alte 46 de tramvaie – un proiect eșuat, potrivit lui Nicușor Dan.

Probleme cu aerul condiționat în noile tramvaie Astra Imperio?

Dar unii vatmani spun că nici în noile tramvaie Astra Imperio, dotate cu climatizare, aerul condiționat nu funcționează din cauza sistemului învechit de alimentare cu energie. Practic, tensiunea din rețeaua STB ar fi sub nivelul necesar pentru a asigura simultan atât deplasarea cât și climatizarea tramvaiului.

Răspunsul directorului STB la această afirmație este că instalația e funcțională în toate cele 44 de tramvaie Imperio și că substațiile de tracțiune ce alimentează cu energie electrică rețeaua de tramvai ”sunt construite în sistemul clasic, aplicat peste tot în lume, care constă în transformarea și redresarea tensiunii electrice de 10/20 de KV, furnizată de către Enel Energie Muntenia S.A., în 750 V curent continuu.”

De asemenea, precizează Adrian Criț deficiențele, din punct de vedere tehnic ale instalațiilor de aer condiționat au fost aduse la cunoștința producătorului, acestea fiind în garanție.

Conform directorului STB, conducătorii de vehicule au fost reinstruiți privind faptul că au obligați să asigure un microclimat corespunzător în vehicule. Mai precis, la temperaturi peste 24 de grade trebuie să pornească aerul condiționat, iar la vehiculele fără astfel de instalații, dacă nu plouă, să deschidă parțial geamurile laterale și trapele din plafon, potrivit manualului oficial.

Sursa foto: Facebook / STB

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri