Potrivit oficialilor din Ministerul Transporturilor, lucrările efective pentru magistrala de metrou Gara de Nord-Otopeni – M6 – urmează să demareze în luna noiembrie.Este vorba de prima secțiune, cea care va ajunge doar până la mall Băneasa și pentru care contractul era semnat încă din 2022. De ce a durat atât de mult?

De ce au întârziat lucrările la metroul către aeroportul Otopeni

Practic, sunt 2 motive pentru care lucrările la secțiunea 1 Mai-Tokyo a metroului spre aeroportul Otopeni, care trebuiau să demareze la sfârșitul primăverii sau începutul verii acestui an, au întârziat șase luni. Unul este financiar: statul avea obligația să achite un avans constructorului turc. Dar avansul nu a fost prevăzut în bugetul pe 2023 și abia la mijlocul lunii octombrie Guvernul a aprobat alocarea sumei respective – 50 de milioane de lei.

Al doilea motiv ține de utilaje: prima ”cârtiță”, echipamentul de forare a tunelurilor, a sosit în România doar în septembrie, din Turcia. Un al doilea echipament ar trebui să ajungă până la sfârșitul acestui an. Dar chiar și așa, până la primirea avansului prevăzut în contract, constructorul nu avea de ce să demareze lucrările. De asemenea momentan nu există nici autorizația de construire, așa că forajul nu poate începe în octombrie, așa cum afirma recent Sorin Grindeanu.

Când va fi gata metroul către aeroportul Otopeni

Când vom avea metrou până la aeroportul Otopeni, în acest condiții? Ministerul Transporturilor și Metrorex dau ca termen sigur 2027, așa cum scrie în contract. Însă lucrările pentru prima secțiune, cea între 1 Mai și Mall Băneasa, nici nu au început efectic, la peste un an și jumătate de la semnarea contractului.

Iar pentru a doua secțiune, cea care ajunge efectiv la aeroportul Otopeni, contractul s-a semnat abia în mai anul acesta, tot cu firme din Turcia . Durata contractului pentru secțiunea a doua este de 48 de luni de la data emiterii ordinului de începere – doar că în septembrie licitația a fost suspendată, iar turcii au depus o contestație privind modificarea unor cerințe din documentația de licitație. Ca urmare, 2028 pare un termen mult mai plauzibil.

Toată magistrala de metrou către aeroportul Otopeni va avea peste 14 kilometri și 12 stații și va fi deservită de 12 trenuri de metrou noi. Stațiile vor fi următoarele: Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu și Aeroportul Otopeni.

În total, costul ar trebui să ajungă la aproape 2,5 miliarde lei (fără TVA) pentru ambele secțiuni. Fondurile existau încă din 2010, dar proiectul metroului către aeroportul Otopeni a trecut prin diverse vicisitudini, ajungând chiar să se renunțe la el în 2021, când ministru al Transporturilor era Cătălin Drulă (USR).

Sursa foto: Facebook/Metrorex

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Radu Pircă
Radu Pircă a lucrat în presa scrisă, online, TV și radio la ProTV, Cotidianul, stirileprotv.ro, ProFM, Jurnalul și Cultura, printre altele. A ținut seminarii de istoria gândirii politice și istorie politică și a publicat articole de istorie în România și Franța. Este absolvent de Științe Politice, în cadrul SNSPA.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Social »



Setari Cookie-uri