Boeing a facut publice sute de mesaje interne ale celor care au lucrat la realizarea modelului 737 MAX si care dovedesc incercarile de a ocoli supervizarea conform reglementarilor la dezvoltarea avioanelor, precum si comentarii nefavorabile ale angajatilor fata de aceste aeronave, de companie si de autoritatea de reglementare in domeniul aviatiei.

Avioanele Boeing 737 MAX sunt retinute la sol din martie anul trecut, cand o astfel de aeronava s-a prabusit in Etiopia, la numai cinci luni dupa o catastrofa similara in Indonezia; in total, in urma celor doua accidente si-au pierdut viata 346 de oameni.

Reuters citeaza pasaje din cele peste 100 de pagini de documente din perioada 2013-2018, inclusiv conversatii intre pilotii de Boeing si intre alti angajati. De exemplu, in aprilie 2017, un angajat neidentificat ii comunica altuia: "acest avion (Boeing 737 MAX - n. red.) este proiectat de clovni, care la randul lor sunt supravegheati de maimute". Afirmatia se refera la probleme cu computerul de bord pentru controlul zborului.

Intr-un text de mesagerie instant din februarie 2018, cand 737 MAX era deja in exploatare, cu opt luni inainte de prima catastrofa, un angajat isi intreaba un coleg: "Ti-ai urca familia intr-un avion MAX testat pe simulator? Eu nu". Celalalt angajat raspunde: "Nu".

Intr-un e-mail din februarie 2017, un angajat al Boeing - de asemenea neidentificat - afirma ca Administratia Federala pentru Aviatia (FAA) din SUA nu este "nici riguroasa, nici exigenta si nu a consemnat multe probleme" cu simulatorul pentru 737 MAX.

Citeste si:
Avioanele Boeing 737 MAX nu isi vor relua zborurile in Europa in 2019
Boeing 737 MAX nu va primi...

In mai 2018, un alt comentariu din interiorul companiei: "As fi socat daca FAA ar aproba mizeria asta".

Tot despre autoritate, intr-un e-mail din martie 2017, un angajat al Boeing apreciaza ca "FAA este destul de puternica si majoritatea tarilor respecta ce face FAA (cu exceptia autoritatilor nationale ramase in Epoca de Piatra, cum ar fi JCAB, ANAC)" - referire la organizatiile similare din Japonia, respectiv Brazilia.

In ceea ce priveste instruirea, seful tehnic al pilotilor Boeing 737 - al carui nume este eliminat din documentele publicate - avertizeaza: "Vreau sa subliniez ca este important sa insistam ca nu va fi nevoie de niciun fel de pregatire pe simulator pentru trecerea de la NG la MAX" si adauga, in acelasi e-mail: "Boeing nu va permite asta. Ne vom confrunta cu orice autoritate de reglementare care incearca sa impuna aceasta cerinta".

In iunie 2013, un e-mail intre angajati neidentificati ai Boeing consemneaza minutele sedintelor in care se arata ca sistemul anti-blocaj MCAS, despre care s-a dovedit ulterior ca este legat de prabusirea avioanelor, a fost tratat la fel ca o functie analogica de limitare a vitezei. "Daca subliniem ca MCAS este o functie noua, ar putea exista un impact mai puternic asupra certificarii si instruirii. Tratati-l ca pe o extensie a limitatorului de viteza".

Citeste si:
Ryanair reintroduce modelul de avioane care s-au prabusit anul acesta
Ryanair vrea sa vrea...

Documentele publicate dezvaluie si cultura organizationala de la Boeing. "Am intrat singuri intr-o situatie imposibila alegand furnizorul cel mai ieftin si asumandu-ne calendare imposibile", arata un e-mail trimis de un angajat in iunie 2008, referitor la simulatorul pentru 737 MAX furnizat de TRU Simulation+Training. In acelasi mesaj, autorul adauga: "Nu stiu cum sa rezolv asta... este sistemic. Tine de cultura. Tine de faptul ca avem o echipa de conducere la varf care intelege foarte putin despre afaceri si cu toate acestea ne conduce spre anumite obiective".

In mai 2018, fara a preciza la ce demersuri se refera, cineva din interiorul companiei Boeing recunostea: "Inca nu m-a iertat Dumnezeu pentru musamalizarea de anul trecut. Nu mai pot s-o fac inca o data. O sa se inchida portile Raiului...".

Sursa foto: Jordan Tan / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Turism »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
CEO-ul Boeing pleaca din companie cu 62 de milioane de dolari