Europa trece printr-o criză a controlorilor de trafic aerian, indispensabili pentru funcționarea aviației. Or să se împuțineze zborurile și o să revenim la trenuri, mașini și vapoare sau există soluții?
Potrivit Politico, doar în Europa există un deficit de 700-1000 de controlori de trafic aerian. Nu pare mult, dar cel mai aglomerat aeroport din regiune, Heathrow, are în jur de 60 de controlori, iar pe Otopeni sunt, potrivit informațiilor noastre, mai puțin de 50.
Cum s-a ajuns la această criză? În primul rând, este un job pentru care e nevoie de ani de pregătire, iar candidații trebuie să îndeplinească o serie de criterii. Din cauza crizei financiare și a pandemiei, au fost ani buni în care nu au fost pregătite aproape deloc noi generații de controlori de trafic aerian. Ca urmare, cei activi sunt la limită – iar mulți se apropie de vârsta de pensionare.
În același timp, traficul aerian în Europa a revenit aproape la nivelul dinaintea pandemiei. Însă, cum continentul nostru e o piață matură, salariile stagnează, spre deosebire de Orientul Mijlociu și Asia, care sunt în creștere. Ca urmare, mulți controlori de trafic aerian sunt atrași de salariile mult mai bune oferite de aeroporturile și guvernele din aceste regiuni – mai ales Arabia Saudită, Qatar și Emiratele Arabe Unite.
Citeste si:
O soluție posibilă datorită progresului tehnologic este turnul de control remote. Practic, aeroporturile mici nu ar mai avea nevoie de propriul turn de control și controlor de trafic aerian, ci pot folosi facilitățile și controlorii de trafic ai unui aeroport mare. UE susține și finanțează ideea, care prezintă însă și riscuri: controlul aerian remote este dependent de conexiunea de internet, care poate fi întreruptă de vremea rea sau de probleme de infrastructură sau chiar atacată de hackeri.
Surprinzător, România este una dintre primele țări din lume care are un aeroport cu turn de control remote . Este vorba despre cel de la Brașov, proaspăt deschis, care este controlat de la Arad. Acesta este al doilea aeroport din lume construit de la zero cu această tehnologie, fără a mai avea turn de control ”clasic” (cel dintâi, la nivel mondial, a fost Sälen/Scandinavian Mountains Airport din Suedia, în 2019). Practic, toate informațiile și imaginile sunt transmise de la Brașov la Arad – iar un astfel de turn de control poate oferi date mai performante decât unul tradițional, deoarece se bazează pe camere video 360, cu vedere în infraroșu și auto-curățare.
Citeste si:
Situația a generat și un scandal între administrația serviciilor de trafic aerian din România, ROMATSA, și linia aeriană Dan Air, tocmai din cauza programului controlorilor de trafic. Practic, nu orice controlor poate lucra pe un turn remote, ci este nevoie de pregătire suplimentară – cel puțin 2 ani, conform ROMATSA.
Sursa foto: Unsplash
Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »
Te-ar putea interesa și: