Problemele cauzate de penuria de pe piața semiconductorilor s-ar putea întoarce, conform unui oficial al unuia dintre cele mai mari grupuri din industria auto. Criza cea mai importantă care a marcat lumea automobilelor în 2021, dar și anul trecut, ar reveni pe fondul creșterii în popularitate a mașinilor electrice.

În urmă cu doi ani, întreaga industrie a fost îngenuncheată de problemele serioase de aprovizionare cu niște componente mici, dar vitale: semiconductorii care țin în viață toate calculatoarele de bord și sistemele electrice de la bordul mașinilor. Cum acestea sunt tot mai avansate din punct de vedere al electronicii, semiconductorii sunt esențiali. Importanța lor a fost evidențiată nu doar de oprirea producției în multe fabrici importante din lume, dar chiar și de un adevărat clenci economic între super-puteri.

Nici producătorii care fabrică mașini în România - Dacia și Ford - n-au scăpat de probleme, iar criza a continuat și în 2022, diminuându-se în acest an. Chiar și așa, experții din domeniu au spus în mai multe rânduri că pericolul n-a trecut, cel puțin în cazul Europei care nu are o capacitate de producție de semiconductori crescută. Cum toate aceste probleme au afectat vânzările, cauzând și scumpiri în lanț, Europa a încercat să facă ceva.

Un modul cu semiconductori. Foto via NewsPress

La începutul lui 2023, a apărut un plan menit să combată criza semiconductorilor la nivelul blocului comunitar. Chiar și așa, Stellantis a ridicat un semnal de alarmă pentru următorii ani când fluxul de semiconductori ar putea fi gâtuit din nou de o cerere crescută. Joachim Kahmann, cel responsabil de achiziția și contactul cu furnizorii de semiconductori din cadrul grupului Stellantis, consideră că problemele vor deveni tot mai serioase ca urmare a faptului că mașinile noi au nevoie de tot mai multe semiconductori. O mașină modernă are undeva între 1.500 și 3.000 de semiconductori. Cam 100 de module electronice controlează toate aceste cipuri dintr-un autoturism.

Care este poziția Stellantis pe tema unei crize viitoare a semiconductorilor

Discutând cu Automotive News Europe, Kahmann a spus că „a crescut varietatea de semiconductori de care avem nevoie. În ultimii doi ani, problemele au venit în valuri. Cum am rezolvat problemele de aprovizionare cu un tip de semiconductor, am ajuns în alte încurcături cu alte tipuri de semiconductori”. Cum Stellantis continuă tranziția către o gamă formată exclusiv din mașini electrice, această situație va deveni tot mai greu de manageriat.

Statistic: Semiconductor sales in Europe from 2012 to 2023, by month (in billion U.S. dollars) | Statista
Find more statistics at Statista

„În viitor, problemele de aprovizionare ar putea să afecteze nu doar 1-2 uzine, ci chiar și 6-7 dintre fabricile grupului”, a spus oficialul Stellantis. Problemele vin și pe fondul certurilor politice, China fiind gata să limiteze exportul unor metale rare esențiale în producția de cipuri. Tocmai de aceea, Stellantis a bătut deja palma cu câteva nume importante din industrie, Infineon Technologies, NXP Semiconductors și Qualcomm pentru a pune la punct o bază de date și un plan de achiziții pe termen lung.

De asemenea, gigantul auto va investi 10 miliarde de euro până în 2030 în această latură a industriei, fiind gata să-și producă proprii semiconductori alături de AiMotive și SiliconAuto. Kahmann s-a referit la lipsurile de germaniu și galliu ca fiind marile subiecte de discuție cu China, dar că aceste probleme „pot fi ținute în frâu”. În prezent, nu putem vorbi de o criză pe piața de semiconductori, producătorii importanți avânt stocuri pentru a doua jumătate a lui 2023, dar problemele vor apărea din nou - „este o chestiune de când, nu dacă”, a explicat responsabilul Stellantis.

Sursa foto: Stellantis

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri