România este o țintă pentru marile lanțuri hoteliere internaționale, care dețin în prezent doar o mică parte dintre hotelurile de la noi, dar turismul românesc se confruntă cu un paradox, este de părere reprezentantul unui gigant al pieței hoteliere internaționale.

Accor este unul dintre cele mai mari grupuri hoteliere din lume, cu o prezență puternică și în România, unde operează 16 hoteluri sub patru branduri diferite și are în plan deschiderea a cel puțin 21 de hoteluri noi în următorii ani.

Am stat de vorbă cu directorul de dezvoltare pentru Europa de Est al grupului francez, Frank Reul, despre planurile companiei pe piața locală, dar și despre viziunea grupului asupra potențialului pe care România îl are ca destinație turistică.

Potrivit lui, România, ca o potențială țară de vizitat, are tot ce îi trebuie, dar realitatea este că turiștii români cheltuie mai mult în afara țării, decât o fac străinii la noi în țară. Și nu este vorba despre faptul că prețurile în România ar fi mai mici, deoarece nu este cazul.

Este un paradox ținând cont de ce aveți de oferit. Aveți mare, munte, multe zone frumoase în Transilvania, dar și în alte zone ale țării. Atât noi, grupul Accor, dar și competitorii noștri, vedem un potențial uriaș în România, dar este o piață care are nevoie de consolidare. În comparație cu alte țări din regiune, numărul de hoteluri care se află sub branduri internaționale este mic”, ne-a explicat Frank Reul.

Potrivit lui, dacă în Polonia brandurilor internaționale administrează peste 60% din totalul hotelurilor, în România ponderea marilor branduri este la 5%. Din acest punct de vedere, reprezentantul Accor afirmă că potențialul României este unul foarte ridicat în ceea ce privește atragerea de noi jucători și investiții din partea marilor lanțuri internaționale din industria hotelieră.

De altfel, grupul are deja o agendă generoasă de deschideri de hoteluri noi în România în următorii ani. Grupul operează deja 16 hoteluri la noi în țară, care însumează 1.840 de camere, sub diverse branduri ale grupului, printre acestea numărându-se ibis, ibis Style, Pullman, Novotel sau Mercure.

La nivel internațional, Accor deține mai multe branduri hoteliere, Sofitel (prezent în trecut și în România), Raffles, Swissotel, Rixos sau Mondrian fiind doar câteva dintre mărcile din portofoliu.

Pentru următorii ani, Accor are o agendă care cuprinde deschiderea a 21 de locații noi în România, care vor aduce un total de peste 2.200 de camere, conform datelor actuale furnizate de companie.

Dintre acestea, 4 erau programate pentru finalul acestui an. Pe lista lansărilor confirmate deja și pe site-ul grupului se află Mercure Sibiu Arsenal, ibis Styles Sibiu Arsenal, ibis Styles Pitești City Center și Mercure Conacul Cozieni.

Din ce înțelegem din discuția cu directorul de dezvoltare al Accor, lista ar fi putea fi chiar mai lungă de atât, acesta făcând referire strict la 21 de locații care se află într-un proces activ de pregătire.

De menționat că modelul de business al Accor este acela de a prelua alte proprietăți hoteliere, pe care să le treacă sub umbrela unui brand din portofoliu, nu să construiască hoteluri de la zero.

Frank Reul

Nu aș spune că în România lucrurile sunt mai rele ca în alte țări. Fiecare țară are minusurile sale.

Frank Reul, VP & Head of Development - Accor Eastern Europe

Potrivit lui Frank Reul, România are multe lucruri de îmbunătățit, dar că se fac pași în direcția corectă, atât din partea autorităților, dar și a mediului privat, care are mai mult curaj să investească în turismul românesc. Iar acest lucru se vede în calitatea investițiilor din ultima perioadă și din prezent.

În opinia sa, la nivelul întregii piețe, fie că vorbim de antreprenorii locali, ori de lanțurile mari hoteliere și partenerii lor locali, modul în care se investește în prezent este mult mai profesionist decât în trecut.

„Modul în care se investește acum în România va duce la o îmbunătățire a ofertei hoteliere. Ceea ce este foarte important, pentru că o îmbunătățire a industriei turismului trebuie vină dinspre jucătorii din piață. Orice măsură ar lua autoritățile în direcția dezvoltării turismului va fi de ajutor, dar este nevoie și de un efort din partea celor care fac parte din această industrie”, a subliniat Frank Reul.

Nu trebuie să exagerăm când vorbim negativ despre turismul din România

Reprezentantul Accor este familiarizat cu opinia publică din România, legată de calitatea serviciilor de la noi, a prețurilor care nu par să justifice ceea ce primește turistul în România, cu atât mai mult cu când ajungem să comparăm cu serviciile și cu destinațiile de la noi cu cele din alte țări.

Din ce ne spune acesta, prețurile nu le poți reduce fără să sacrifici calitatea serviciilor, cum nu poți crește calitatea serviciilor fără să crești prețurile.

„În prezent, nu este de ajuns să scazi prețurile pentru a atrage mai mulți turiști. Piața nu mai funcționează în acest fel”, a mai spus Frank Reul.

În opinia sa, în pofida minusurilor din industrie, cel puțin la capitolul ospitalitate, nu ar trebui să exagerăm când vorbim cu negativism despre industria locală.

Eu spun că nu trebuie să exagerăm cu astfel de afirmații. Românii sunt foarte primitori, iar angajații din hoteluri pot fi foarte ospitalieri și respectuoși dacă le oferi și un loc de muncă favorabil. Nu aș spune că în România lucrurile sunt mai rele ca în alte țări. Călătoresc în multe țări. Fiecare țară are minusurile sale. Românii trebuie să fie mândri de ospitalitatea care-i caracterizează”, a mai spus oficialul Accor.

Totuși, Frank Reul recunoaște că o problemă a României este impredictibilitatea dată de legislație, care suferă modificări frecvente. Componenta de infrastructură poate fi mult îmbunătățită, dar oficialul Accor crede că lucrurile se îndreaptă în direcția corectă, ținând cont de proiectele care se află în derulare.

Litoralul rămâne o provocare pentru România

Directorul de dezvoltare al Accor este de acord că România ar putea face mai mult pentru a îmbunătăți calitatea turismului pe litoral.

„Eu mă ocup de Italia, Croația, Muntenegru, Bulgaria și Albania și pot spune că zona litorală încă este o provocare pentru România. Văd multe dezvoltări rezidențiale în zonă și mi se pare ciudat. În alte țări, autoritățile încurajează dezvoltarea de resorturi turistice. Ne-am plăcea să avem un super resort pe litoral, dar nu vrem să avem un complex de 500 de camere care nu ar avea sens. Nu este genul de proprietate pe care dorim să o avem în România”, ne-a mai spus Frank Reul.

De altfel, Accor nu are niciun hotel în zona litorală românească. De cealaltă parte, Accor investește în resorturi turistice în Bulgaria. Deși împart aceeași mare, litoralul românesc și cel bulgăresc sunt complet diferite, iar Accor vede, de asemenea, plusul dat de Bulgaria.

Mai mulți jucători din turismul românesc și nu numai sunt de părere că un minus legat de atractivitatea pentru litoralul românesc ar fi și lipsa resorturilor mari.

Turiștii călătoresc mai rar, dar își iau vacanțe mai lungi

În ceea ce privește tendințele actuale în ceea ce privește consumul de turism, potrivit oficialului Accor, turiștii din întreaga lume călătoresc mai rar într-un an, dar stau mai mult timp în vacanțele pe care le fac și au nevoie de un loc în care să se cazeze pentru mai mult timp, așa că au nevoie de un loc confortabil și în care să se simtă bine.

Frank Reul afirmă că nu mai poți să separi turismul de business și cel de relaxare, pentru că mulți turiști au învățat să le combine, alegând să stea mai multe zile într-o destinație, atât pentru a rezolva aspectele profesionale, dar și pentru a se bucura de ce are de oferit o destinație anume.

„Dacă înainte de pandemie puteau să separi cele două componente într-un mod foarte clar, acum totul este mult mai integrat”, a explicat Frank Reul.

Acesta menționat, însă, că trebuie evidențiată și revigorarea segmentului de evenimente mari în ceea ce privește componenta de business, cum sunt conferințele internaționale, care au revenit în forță.

”România nu se numără printre destinațiile preferate pentru astfel de evenimente, dar la nivel european, acest segment și-a revenit foarte bine”, a mai spus reprezentantul Accor.

În România, grupul Accor deținea următoarele hoteluri: Mercure Sighișoara Binderbubi - Hotel & Spa, Mercure Mediaș Binderbubi Hotel And Spa, ibis Styles Bucharest Airport, Pullman Bucharest World Trade Center, ibis Styles Bucharest Erbas, ibis Bucharest Politehnica, ibis Styles Bucharest City Center, Mercure Bucharest City Center, Novotel Bucharest City Centre, Mercure Bucharest Unirii, Mercure Sibiu Airport, ibis Styles Dunarea Galați, Mercure Galați Centrum, ibis Styles Arad, ibis Timișoara City Center, Mercure Timișoara.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Turism »



Setari Cookie-uri