Pandemia și războaiele sunt evenimente ale căror efecte au pus și pun în continuare presiune pe mediul de business. În acest context, Felix Pătrășcanu, cofondator FAN Courier, a vorbit despre ideea de predictibilitate în business, dar și despre oportunitățile de care România ar trebui să profite în perioada următoare.

„Ne uităm la viitor și ne întrebăm cât de predictibilă mai este viața unui antreprenor în România și nu numai. M-am întors din Paris, unde m-am văzut cu o mulțime de antreprenori români din Franța. Belgia, Germania etc. care spuneau că lucrurile evoluează foarte sinusoidal. Dacă un antreprenor avea nevoie de predictibilitate pentru a se dezvolta, în momentul de față paradigma s-a schimbat”, povestește Felix Pătrășcanu.

Acesta pune schimbarea de paradigmă pe seama evenimentelor precum pandemia, războiul din Ucraina sau cel din Israel și efectele acestora asupra mediului de business.

„Nu se știe ce va mai veni, sperăm că lucrurile vor arăta mai bine, dar cu toate acestea putem să navigăm prin creșteri, descreșteri de prețuri și așa mai departe. E o nouă orientare a noastră, a antreprenorilor. Vom găsi vreo formulă? Nu știu ce formulă poate fi găsită în lipsa aceasta de predictibilitate, dar cu toate acestea apar și oportunități întotdeauna”, precizează Felix Pătrășcanu.

Acesta se declară optimist pentru România, țară în care compania pe care o reprezintă își va continua investițiile. În 2023, bugetul total de investiții al FAN Courier a fost de 35 de milioane de euro. De asemenea, compania estimează că va încheia anul în curs cu o cifră de afaceri de peste 250 de milioane de euro.

Cele 3 oportunități ale României, în viziunea lui Felix Pătrășcanu

Antreprenorul prezintă 3 oportunități pe care România le are în acest moment, în contextul războiului de la graniță, dar și după perioada pandemică. Prima dintre acestea se referă la posibilitatea de a contribui la reconstruirea Ucrainei.

„Sperăm ca războiul din Ucraina să se termine cât de curând, nu știm când(...) Ucraina va avea nevoie de reconstrucție. Nu știu cât de capabili vom fi noi în România să reconstruim acea țară, dar putem deveni un hub important de software, de materiale de construcții și de alte lucruri care să ne aducă o serie de avantaje nouă, ca țară”, consideră Felix Pătrășcanu.

Dincolo de investițiile în România, FAN Courier demarează investiții și în Republica Moldova, o altă țară ce are graniță cu Ucraina. Compania își propune ca, la finalul lui 2024, să devină liderul pieței de curierat din Republica Moldova, piață pe care a început investițiile în noiembrie 2021, ca parte a strategiei regionale.

Un al doilea avantaj pe care-l aduce în discuție cofondatorul FAN Courier se referă la strategia Occidentului de a-și muta o parte din producție din China în Europa.

„Occidentul pare că s-a prins că, China, nu trebuie să rămână singura fabrică a lumii(...) Este adevărat că niciodată nu vom putea produce atât de ieftin cum o fac chinezii, dar în acest proces de întoarcere a acestor capabilități de producție în Occident, unele dintre ele ar putea fi oprite și prin Europa de Est, inclusiv la noi în țară. Cred că aceste lucruri ar trebui să le dea de gândit guvernanților noștri și să facă niște politici de așa natură încât aceste lucuri să se întâmple și pe la noi prin țară, pentru că avem nevoie”, adaugă Felix Pătrășcanu.

Cea de-a treia oportunitate adusă în discuție de către antreprenor este reprezentată de banii din PNRR, acesta punctând faptul că ar putea fi ultima șansă a României de a primi o sumă atât de mare din partea Uniunii Europene.

„Cred că o parte dintre proiectele care sunt blocate ar putea fi deblocate printr-o politică mai inteligentă a României. Orice ban care intră în țara noastră, indiferent că intră pe filiera statului sau a privatului, este un ban care se învârte în economia aceasta și poate aduce bunăstare(...) Văzând aceste trei oportunități, nu avem decât să investim în continuare(...) Ne-am dat seama că fără investiții nu putem exista. În continuare piața de curierat este efervescentă, suntem cu comerțul online la doar 9-10% din total retail în România(...) Suntem optimiști până la urmă, singura problemă foarte mare rămâne cea a forței de muncă”, adaugă Pătrășcanu.

Legat de forța de muncă, FAN Courier a adus recent personal din Nepal, având în acest moment 5 angajați din țara respectivă. Compania a depus actele pentru a aduce alți peste 100 de lucrători din Nepal. Procesul însă este unul de durată, având în vedere că pentru a-i aduce pe cei 5 a fost nevoie de o perioadă de 6 luni pentru obținerea tuturor actelor.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Armand Iliescu
Armand s-a alăturat echipei Wall-street.ro în anul 2016, an în care a și finalizat cursurile Facultății de Jurnalism din cadrul Universității Hyperion . De-a lungul timpului a acoperit domenii precum FinTech, Finanțe-Bănci și Fiscalitate. A pus umărul timp de patru ani la consolidarea proiectului Future Banking , dedicat industriilor FinTech și digital banking, din poziția de Head of Growth. Tot în cadrul aceluiași proiect a dat startul emisiunii FinTech Friday,...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri