Listarea la bursa, amanata pentru 2010

Listarea la bursa, amanata pentru 2010Misiunea lui Razvan Iancau (foto), noul director general Snack Attack, inseamna mai mult decat extinderea numarului de magazine si Snack Bakeries, noua divizie de panificatie, rezultat direct al extinderii productiei de paine, materia prima pentru sandwich-urile Snack Attack.

Asa cum declara acesta, “e important sa dezvoltam partea de procese, sa avem un control puternic al costurilor”. Misiunea nu este deloc usoara in contextul actual, spune Iancau, cand criza financiara mondiala si fluctuatia cursului euro/leu afecteaza si economia romaneasca, prin cresterea costurilor de productie si diminuarea profiturilor, in special in randul importatorilor.

“Criza nu ne-a afectat in momentul de fata, dar ne va influenta pentru ca majoritatea furnizorilor nostri fac import. Evident se va rasfrange asupra noastra prin cresterea costurilor si accesul mai greu la credite”, a declara Razvan Iancau. De mentionat este faptul ca importurile companiei Snack Attack se realizeaza la nivel de packaging (ambalaje, pahare pentru cafea, carcase), iar ingredientele provin de pe piata locala.

La inceputul anului curent, inainte de numirea acestuia la conducerea Snack Attack, reprezentantii companiei stabilisera un curs mediu de 3,6 lei/euro. “Daca nu se mentine nivelul la cursul actual (n.r - 3,78 lei/euro la data interviului) va fi o problema. Se cunoaste clar ca in ultimele luni ale anului exista o crestere, insa nu este reala din cauza diferentei create de evolutia cursului valutar”, adauga Iancau.

Pentru 2008, oficialii Snack Attack estimeaza o cifra de afaceri de 10 milioane de euro, adica un avans de 47%, avand in vedere si locatiile noi deschise in Bucuresti. Majoritatea incasarilor vor proveni din sandwich-uri, iar profitul inainte de taxe si impozite (EBITDA) se va cifra in jur de 8-10%.

“In momentul de fata, cresterea e destul de mare. Anul viitor nu va fi mai mult de 20-25%”, afirma Iancau. Insa poate cel mai important aspect va fi renuntarea, cel putin pentru o perioada, la bursa londoneza (n.r - doi dintre actionarii Snack Attack sunt englezi), avand in vedere caderea simultana a cotatiilor burselor din Statele Unite si Europa, si implicit cea londoneza.

“Interesul initial era ne cotam la bursa, acum nu mai discutam, dar vom face un audit pentru a stabili valoarea companiei. Nu am renuntat complet la listare, trebuie sa treaca aceasta perioada de criza, care inseamna, din punctul nostru de vedere, cel putin inca doi ani”, explica Iancau, mentionand ca principala provocare o constituie acum dezvoltarea business-ului si eficientizarea operatiunilor.

Snack Attack intra in 2009 cu un nou manager si un nou brand

Snack Attack intra in 2009 cu un nou manager si un nou brandCu o experienta de aproape 20 de ani in afaceri, din care 14 in sectorul FMCG, Razvan Iancau, noul director general Snack Attack din iulie anul trecut, a propus reinventarea rolului Snack Attack pe piata panificatiei din Romania. Snack Bakeries trebuia sa apara, spune Iancau, existand inca din martie anul trecut planuri pentru o noua fabrica de paine care sa deserveasca produsele companiei.

“Snack Attack este un business complex: productie, divizie de gas station, retail, distributie, retea de magazine. Momentan cautam sa dezvoltam capacitatea de productie si sa marim prezenta produselor Snack Attack pe rafturile magazinelor. Vom avea o noua divizie de panificatie, se va deschide o noua fabrica pentru paine si specialitati la marginea Bucurestiului, in Balotesti, un greenfield”, a declarat directorul general Snack Attack.

Trecutul lui Razvan Iancau, fost director general executiv in cadrul DP Magassin, companie de retail a grupului Vel Pitar, a fost decisiv in numirea sa la conducerea companiei Snack Attack.

Anterior, acesta ocupase pozitia de director de sales si marketing in cadrul retailer-ului de electrocasnice Domo, de al carui rebranding este direct responsabil, impreuna cu Brandient si Enterprise AG, numarul doi mondial in arhitectura de brand.

Revenind la fabrica de paine Snack Attack, in care s-au investit deja aproape 2 milioane euro, iar investitia finala va depasi 3 milioane euro, aceasta va sustine extinderea capacitatii de productie a materiei prime pentru sandwich-uri – painea, dar si noul brand pe care Iancau il lanseaza pe o piata de nisa.

“Snack Bakeries este foarte important pentru noi si va face diferenta pe piata. A fost decizia mea. La inceputul lunii noiembrie vom intra pe piata cu noul brand. Painea exista, dar vorbim de un rebranding in zona de paine”, spune Iancau, care vede acest salt ca “o varianta foarte buna pentru a creste vanzarile.

In plus, se dorea o noua fabrica de paine (fabrica proprie a fost modernizata cu investitii de cateva sute de mii de euro) si o extindere a focusului pe panificatia pentru sandwich-uri, iar faptul ca Uniunea Europeana a stabilit ca fabricile sa fie relocate din interiorul oraselor spre exterior a intarit aceasta alegere.

“Capacitatea de productie este momentan la 40% pentru ceea ce vrem sa dezvoltam. Suntem pe un segment de nisa, nu este vorba un produs de masa gen Vel Pitar, noi recomandam painea pentru sandwich-uri: paine toast, ambalata”, rezuma noul director Snack Attack.

Snack Bakeries va fi produsa dupa o reteta originala din Marea Britanie, fara produsi modificati genetic, cu focus pe calitate si nu pe pret, asa cum se intampla momentan pe piata painii. Ca distributie, painea isi va face loc in magazinele Snack Attack, supermarketuri si hipermarketuri si segmentul HoReCa.

Extindere in franciza pe o piata imatura de sandwich-uri

Extindere in franciza pe o piata imatura de sandwich-uriRebranding si pentru sandwich-uri? “Deocamdata nu, exista momentan planuri pentru 2009”, spune Iancau, insa toate initiativele companiei depind de contextul pietei.

Directorul general Snack Attack este convins ca “piata sandwich-urilor nu va atinge maturitatea mai devreme de 2 ani”, desi competitia a crescut foarte mult in acest an. Diversificarea gamei de produse va interveni cel mai probabil anul viitor, pentru sandwich-uri si prajituri, Iancau declarandu-se multumit de expertiza Snack Attack de pana acum.

“Piata sandwich-urilor este o piata in care concurenta a inceput sa apara. In momentul de fata acoperim intreaga tara prin divizia de gas station, cea ce va fi mai greu pentru competitori”, declara acesta.

In 2008, compania a deschis inca trei locatii in Bucuresti, ajungand la un numar de 18 magazine in Bucuresti. “Vrem sa avem 30 de magazine in Bucuresti si sa ne extindem in primele 20 de orase din Romania ca numar de locuitori", spune Iancau.

"Nu mai deschidem pana la sfarsitul anului, iar pentru 2009 ne-am propus ca sistemul de francizare sa fie dezvoltat. Cautam sa dezvoltam un concept de magazin stabil pentru franciza”, explica Iancau. In prezent, Snack Attack are doar un magazin in afara Capitalei, in Ploiesti.

In medie, investitia necesara deschiderii unui magazin cu sandwich-uri Snack Attack este de 35.000-45.000 euro, cifra care poate ajunge si la 60.000 de euro, in functie de dimensiunea spatiului aferent, incheie directorul general Snack Attack.

Snack Attack este lider de piata pe segmentul sandwich-urilor ambalate, acesta fiind si principalul motor al business-ului. Compania ofera si salate, prajituri, bauturi racoritoare si specialitati de cafea. Snack Attack produce propria paine, pe piata panificatiei activand in prezent jucatori ca Vel Pitar, Dobrogea, Baneasa, Loulis, Pambac, Boromir sau Farinsan.