Inovatii in rescrierea Codului Fiscal

Inovatii in rescrierea Codului FiscalGuvernul isi propune in procesul de rescriere a Codului Fiscal pentru a separa de textul legii in sine tot ceea ce tine procedura intr-un cadru complet separat, in contextul in care modificarile cu privire la procedura sunt mult mai dese, a declarat Dan Manolescu, secretar de stat in Ministerul de Finante.

"Am aratat o dorinta de deschidere pe care mediul de afaceri o asteapta de mult timp, pentru ca suntem toti de aceeasi parte a baricadei. Ne dorim un mediu fiscal usor de aplicat si predicitibil. Daca aceste obiective sunt realizate, va avea atat statul de castigat cat si mediul de afaceri", a precizat Dan Manolescu (foto). In ceea ce priveste rescrierea legii, secretarul de stat a adaugat ca lucrurile trebuie sa fie mai fluide in zona de procedura. "Sper sa mentinem in Codul Fiscal tot ceea ce tine de legislatie. Ne-am propus ca pana in luna iulie sa avem o forma finala in urma discutiilor cu toate partile implicate".

Manolescu a spus, insa, ca pentru acest lucru sunt importante intalniri dintre decidentii politici si consultantii fiscali in privinta chestiunilor tehnice, si mai apoi discutiile cu antreprenorii. "Antreprenorii simt si interpreteaza legea mai mult la nivel macro, altfel decat un consultant fiscal, si nu cred ca la acest moment ar fi oportuna o intalnire cu acestia. In schimb, consultantii fiscali pot oferi o analiza de profunzime".

Fotografii, de Mircea Dragos (www.fotografii-profesionale.ro)

Madalin Niculeasa, Niculeasa Law Office: Suveranitatea normativa a MFP asupra mediului fiscal face foarte mult rau

Madalin Niculeasa, Niculeasa Law Office: Suveranitatea normativa a MFP asupra mediului fiscal face foarte mult rauFiscalitatea romaneasca sufera in acest moment de birocratie si mai putin de nivelul de impunere. Ar trebui sa ajungem la idealul in care un contribuabil mic si mediu educat trebuie sa stie sa interpreteze singur legislatia fiscala. Suveranitatea normativa a MFP asupra mediului fiscal face foarte mult rau, a spus Madalin Niculeasa (foto), fondatorul casei de avocatura Niculeasa Law Office.

"Daca mergem in instante, o sa vedem ca cele mai multe probleme pe care contribuabilii le confrunta se leaga de suprapunerea Codului Fiscal cu normele metodologice ale acestuia. Recunosc ca mie, ca avocat, imi este foarte greu sa stau la masa cu un client, acesta sa imi puna o intrebare, si eu sa nu pot sa ii raspund pe loc, pentru ca trebuie sa analizez normele", a spus Niculeasa.

Avocatul a subliniat ca in momentul de fata nu exista in legislatia romaneasca o taxa mai complicata decat TVA.

"Imi este mult mai simplu sa inteleg directiva europeana cu privire la TVA, decat normele leguitorului roman", recunoaste Madalin Niculeasa.

El mentioneaza ca normele metodologice ale Codului Fiscal trebuie sa dispara pentru a simplifica cat mai mult legislatia.

In replica la aceasta declaratie, secretarul de stat din Ministerul de Finante, Dan Manolescu, a raspuns: "Ne-am propus sa nu mai avem norme la Codul Fiscal, dar nu stiu daca o sa reusim".


Ramona Jurubita, KPMG: O estimare mai realista a evaziunii este de 20% din PIB

Ramona Jurubita, KPMG: O estimare mai realista a evaziunii este de 20% din PIBEvaziunea fiscala este estimata la 10-14% din PIB, dar o varianta mai aproape de adevar este de circa 20% din PIB, in timp ce gradul de conformare volunatara este de 80%, a declarat Ramona Jurubita (foto), partener KPMG.

In acest context, gradul de colectare a impozitelor in Romania este unul dintre cele mai mici din Uniunea Europeana, de aproximativ 32% din PIB, sub media europeana de 40% si chiar sub performanta Bulgariei, care are o colectare de 35% din PIB.

De asemenea, specialistul KPMG a prezentat un top in ceea ce priveste fiscalitatea in regiune, Romania avand cote ridicate la cateva capitole: TVA si contributii sociale.


Dupa cum se observa din tabelul de mai sus, Romania are una dintre cele mai mari cote de TVA din Europa Centrala si de Est, dupa Ungaria.

Si la contributiile sociale avem printre cele mai ridicate cote, alaturi de Slovacia, Cehia si Rusia.

In concluzie, cota de TVA este printre cele mai ridicate din regiune, impozitul pe venit si cel pe profit se plaseaza la un nivel mediu, iar contributiile sociale sunt ridicate.

Gabriel Sincu, Mazars: In discutiile pe fiscalitate cu statul ne lovim mereu de un zid

Gabriel Sincu, Mazars: In discutiile pe fiscalitate cu statul ne lovim mereu de un zid"Dialogul dintre decidentii politici si consultantii financiari este foarte important, deoarece in ultimii sapte ani de zile am vazut ca ne lovim de un zid. Singura data cand noi, consultantii, am simtit ca suntem ascultati a fost cand Codul Fiscal a fost scris, adica in vara anului 2003", a declarat Gabriel Sincu (foto), Partner, Head of Tax & Outsourcing Mazars.

"Tot ce s-a intamplat ulterior nu a fost decat un dialog de fatada. Am scris carti intregi de sugestii si propuneri care au fost tratate cu indiferenta. Avem, insa, sperante ca in urmatoarea perioada un grup de lucru se va forma, iar vocea oamenilor de business va fi in sfarsit ascultata", a spus Sincu.

"Ce ne dorim de la fiscalitate? In primul rand, restructurarea a ceea ce inseamna castiguri de capital care sunt in prezent amestecate. Sunt diferente care uneori dau nastere la discrepante si lucrurie anormale. Aceeasi tranzactie este tratata diferit la fiecare caz. Ca urmare, ar trebui sa existe o diferentiere a castigurilor de capital, adica intre dividende, diferente de cursa valutar, tranzactii imobiliare, imobilizari", a adaugat Gabriel Sincu.

Reprezentantul Mazars a punctat, de asemenea, necesitatea acoperirii pierderilor din profituri trecute si deductibilitatea integrala a provizioanelor.

Cat despre problema holdingurilor, Sincu a precizat ca mediul de afaceri si consultantii "se lupta de 5-6 ani de zile cu autoritatile sa accepte conceptul de holding, care nu face altceva decat sa gestioneze bani care sunt pusi in slujba anumitor investitii. In tarile unde exista holdinguri, castigurile din investitii intra-holding sunt scutite de impozit. Acei bani au fost obtinuti de antreprenorul resppectiv, au fost deja impozitati si incurajazeaza activitatea din sectorul respctiv. Castigul de capital atata vreme cat ramane in holding ar trebui sa fie scutit de impozit".

In opinia sa, "antreprenorii ar trebui incurajati sa tina banii in tara si sa nu isi mute afacerile in Cipru sau in alta tara. Pe langa faptul ca am putea incuraja astfel de investitii, s-a putea dezvolta o serie de servicii adiacente pentru holdinguri, care ar putea ajuta economia sa faca un pas inainte.

Dumitru Dragomir, Profi: TVA la incasare majoreaza costurile si birocratia

Dumitru Dragomir, Profi: TVA la incasare majoreaza costurile si birocratiaRetailul, si in special cel alimentar, se confrunta cu problema perisabilitatii produselor, expirate sau deteriorate, care in procente se situeaza la nivelul de 1,5 - 2,5% din cifra de afaceri, a declarat Dumitru Dragomir, CFO, Profi.

"Limitele deductibile admise la perisabilitati reprezinta in medie doar 10-15% din totalul cheltuielilor, diferenta fiind impozitata cu 16%. Decizia este insuficienta si creeaza o nedeductibilitate destul de mare la aceste cheltuieli. Astfel, daca din perspectiva TVA sunt cateva lucruri care se pot ameliora, in privinta acestor costuri lucrurile se misca foarte incet", a spus Dumitru Dragomir (foto).

O alta problema a fiscalitatii pentru retaileri subliniata de catre oficialul Profi este reprezentata de situatia bunurilor lipsa din gestiune. "O pondere covarsitoare in cheltuielile nedeductibile o reprezinta bunurile lipsa in gestiune (minusurile de inventar) inclusiv TVA-ul aferent – neexistand legiferata nicio limita de deductibilitate a acestor pierderi. Minusurile de inventar reprezinta cca 1% din cifra de afaceri. Impreuna, cele doua categorii de cheltuieli (perisabilitatile si minusurile la inventar) inseamna zeci de milioane lei, cheltuieli in mare parte nedeductibile la calculul impozitului pe profit", a afirmat Dragomir.

In aceasta privinta, Dragomir a precizat insa ca retailerii fac destule eforturi pentru reducerea acestor minusuri prin angajati specializati sau paza, dar care inseamna la randul lor costuri, de pana la zeci de milioane de lei. Alte limitari fiscale introduse pe parcursul ultimilor ani sunt reprezentate de limitarea deductibilitatii costurilor la combustibil, costurile pe leasing sau limitarea costurilor de intretinere si reparatii auto. Efectul consta in cresterea ecartului dintre rata efectiva de impozitare si rata nominala cu circa 4% in perioada 2010 - 2012.

"Presiunea impozitarii creste pe masura ce noi dezvoltam businesul. Avem, asadar, o impozitare exagerata pe munca. Astfel, in mediul de afaceri, fiscalitatea este vazuta desori dintr-o perspectiva negativa. Exista si parti pozitive, iar noi le-am implementat, care pentru un retailer ce lucreza cu mii de furnizori inseamna eficienta, dar anumite modificari fiscale nu fac decat sa adanceasca si mai mult ecartul dintre rata efectiva de impozitare si rata nominala", a apreciat reprezentantul Profi.

In opinia sa, problema costurilor aferente lipsurilor din gestiune raman printre cele mai importante sub impactul modificarilor fiscale din 2013. Prin ajustarea TVA deduse chiar si in cazul imputarii bunurilor lipsa din gestiune (sumele imputate fiind in afara sferei TVA), societatea nu mai are nicio posibilitate de eliminare a costului cu TVA-ul aferent acestor bunuri. Impactul: cresterea cheltuielilor nedeductibile. Cat despre plata TVA la incasare, el a precizat ca "multi antreprenori se pot confrunta cu reducerea afacerilor, deoarece contribuabilul se vede in situatia de a finanta o hatorare leglala".

Proportia furnizorilor care aplica TVA la incasare in total furnizori este 30% ca pondere numerica, 10% ca pondere valorica, in timp ce deducerea cu intarziere a TVA genereaza costuri suplimentare de finantare de minim 50 – 60.000 euro/an: costuri suplimentare de administrare baza de date/soft si asistenta IT, costuri suplimentare de personal pentru verificarea corectitudinii inregistrarilor s.a.m.d..

Ca urmare, reprezentantul Profi a declarat ca este necesara cresterea limitelor de perisabilitati admise la deductibilitate, in contextul in care retailerul daca isi va reduce vanzarile pentru a reduce perisabilitatea si statul va incasa impozite mai mici. De asemenea, in opinia sa, este necesara reanalizarea prevederilor fiscale in ce priveste bunurile lipsa din gestiune si renuntarea la ajustarea TVA dedus la achizitie pentru bunurile imputate (in afara sferei TVA).

"Modificarea actualului sistem de plata a TVA la incasare care mareste costurile si birocratia in companiile mari si poate exclude din parteneriate firme care aplica acest sistem. Ne bucura, in acelasi timp, promisiunile Guvernului in ce priveste TVA de 19% si cota TVA diferentiata la alimente, contributii sociale reduse cu 5%, asteptam adoptarea lor", a conchis Dumitru Dragomir.

Felix Patrascanu, fondator Fan Courier: despre importanta predictibilitatii fiscale in viata unei firme

Felix Patrascanu, fondator Fan Courier: despre importanta predictibilitatii fiscale in viata unei firmeFelix Patrascanu (foto), fondatorul FanCourier, isi aduce aminte cum o taxa introdusa peste noapte in urma cu peste zece ani a fost foarte aproape sa duca la disparitia firmei de curierat.

"Era o taxa de 100.000 de dolari, pusa de inspectoratul general pentru telecomunictatii (actualul ANCOM), pe care toate firmele ce vroiau sa faca curierat trebuiau sa o plateasca. In conturile firmei se gaseau atunci 350 milioane lei (vechi), iar taxa insuma 1,5 miliarde lei. Iata ce inseamna o lege in viata unei firme si cat de mult inseamna predictabilitatea fiscala", a spus Patrascanu.

El a remarcat ca lucrurile s-au schimbat mult in ultimii ani si acum, inainte sa apara o lege, operatorii din curierat sunt chemati sa discute impactul unei posibile masuri.

In plus, Felix Patrascanu a punctat doua dintre ingredientele unui business sanatos: o curatenie fiscala pe care trebuie fiecare firma sa o faca in propria casa si, in al doilea rand, confortul codului fiscal, adica predictibilitatea legislativa care sa te determine sa te concentrezi pe propria afacere.