Costume din magazin sau la comanda

Costume din magazin sau la comandaStefania Navin reprezinta marca Ermenegildo Zegna, in calitate de director de magazin. Conform ei, clientii brandului Ermenegildo Zegna, care apartine grupului de marci de lux Alsa Boutiques, detinut de Srdjan Kovacevic, sunt oameni de afaceri, manageri de top, politicieni, bancheri, persoane publice, functionari, doctori, notari etc. Dintre acestia, 40% sunt manageri.

"Majoritatea managerilor prefera tinutele clasice, formale, de business, insa si pe cele «smart casual». Cel mai bine vandute costume sunt cele clasice, usor de purtat si asortat, din tesaturi naturale, pentru tot timpul anului, accesibile ca pret", arata Navin.

Insa cel mai scump costum comercializat din linia Ermenegildo Zegna Couture a fost unul realizat cu finisaje manuale, in tesatura 15milmil15, o stofa foarte fina, la pretul de 4.000 euro. Clientul acestui produs a fost un om de afaceri renumit, dupa cum arata reprezentanta magazinului Ermenegildo Zegna.

Managerii romani opteaza si pentru costume facute pe comanda. Tudor.Personal Tailor, jucator pe piata vestimentatiei masculine made to measure, realizeaza costumele in trei saptamani, iar camasile in doua. In functie de perioada din an in care se comanda, executia unui costum la atelierul designerului Alexandru Ciucu poate dura intre doua si sase saptamani.

Materialele folosite de catre croitorii Tudor.Personal Tailor sunt naturale – lana, in, bumbac.

"Daca vorbim despre materiale, majoritatea clientilor nostri le prefera pe cele de business, in culori inchise. Recent am lansat si colectia de materiale de primvara-vara, care include o gama generoasa de materiale racoroase pentru momentele petrecute la birou, dar si pentru activitatile mai lejere", potrivit lui Marius Dan (foto dreapta), fondator si managing partner al Tudor.Personal Tailor.

Deoarece clientii Tudor sunt oameni ocupati, de succes, care isi doresc un serviciu de croitorie personala intrucat nu au fizic timp sa se deplaseze pana la un centru comercial, acestia prefera serviciul "Tudor vine la birou", in care masurile sunt luate direct la biroul clientului, iar comanda este livrata apoi la o adresa indicata, fara a mai fi necesare probe intermediare.

"Aproximativ jumatate dintre clientii care ne calca pragul sunt manageri; cealalta jumatate este formata din antreprenori sau expati", adauga Dan.

Alexandru Ciucu (foto stanga) spune ca mai mult de trei sferturi dintre cei care apeleaza la serviciile sale detin functii de conducere. Ce prefera clientii care lucreaza in corporatii? "Depinde foarte mult de domeniul de activitate al fiecaruia cand vine vorba de tipul de costum comandat. Un barbat care lucreaza in banca intr-un post de conducere va dori un costum sobru, pentru ca asta genereaza incredere. Un client care isi desfasoara activitatea in domeniul advertising-ului va alege insa un costum personalizat prin tot felul de detalii care vor comunica despre personalitatea lui creativa si deschisa", explica designerul.

Dintre costumele de ceremonie, redingota are cea mai mare cerere la Alexandru Ciucu, deoarece numai in atelierul sau acest obiect vestimentar se poate executa la comanda din tesaturi dedicate. In ceea ce priveste costumele business, cele mai cautate sunt cele din lana cu mohair, care nu se sifoneaza.

Una dintre cele mai scumpe tinute vandute de designer a fost una de ceremonie, cuprinzand redingota vesta, pantalon, camasa si lavaliera, toate din matase. Tinuta a costat 2.300 euro, iar clientul respectiv lucra in domeniul imobiliar.

"Cel mai scump costum business vandut a costat 1.900 euro, fiind dintr-o tesatura de colectie de la Zegna. Cel pentru care l-am croit este avocat", mentioneaza Ciucu.

Cel mai scump costum vandut de Tudor.Personal Tailor, realizat din casmir, a fost comandat de un expat si a costat 1.400 euro.

Oamenii de afaceri prefera hainele cumparate din strainatate

Oamenii de afaceri prefera hainele cumparate din strainatatePotrivit lui Oliver Petcu (foto), managerul companiei de consultanta CPP Management Consultants care realizeaza anual un raport ce analizeaza piata de lux locala, afirma ca 30% din oamenii de afaceri din Romania isi achizitioneaza imbracamintea si accesoriile din strainatate. Motivele care stau la baza acestor obiceiuri de consum sunt preturile mai mici, selectia mai variata si un nivel superior de servicii.

"Cei care isi permit sa achizitioneze costume «made to measure» se afla in pozitii de top management, in special in farma si banci, precum si profesii liberale (medici, avocati si notari). Acest tip de imbracaminte este in primul rand preferat de cei ale caror masuri nu sunt cele standard. De asemenea, made to measure permite si alegerea materialelor", explica Petcu.

Totusi, costumele made to measure au si un mare dezavantaj - durata de confectionare si transport este mai mare. De la momentul in care sunt luate masurile, durata de livrare poate fi de pana la doua luni, astfel ca un client care nu isi planifica din timp cumparaturile este nevoit sa achizitioneze produse de tip «ready to wear», pe care croitorii magazinelor le pot adapta.

Dupa cum arata Oliver Petcu, in ultimii ani, criza financiara a determinat adoptarea tendintei «mix and match» de catre cei mai multi manageri de top din Romania.

"Astfel, rareori mai avem de a face cu un «all look» (toate produsele sa fie de la aceeasi marca). De asemenea, multi manageri au inceput sa faca diferenta intre costume de ocazie si costume every day, evident, in cazul celor din a doua categorie alegand branduri de nivel si premium (Hugo Boss, S Oliver, Pierre Cardin etc.)."

Piata de luxury masculin este impartita de Ermenegildo Zegna, Canali si Scabal, acestea fiind, de altfel, singurele branduri de renume prezente in franciza, in Romania.

Ce preferinte au managerii

Ce preferinte au manageriiLucian Miess, manager general al lantului de saloane de infrumusetare Gett`s, recunoaste ca, atunci cand vine vorba de vestimentatie, este o persoana putin "dificila", din cauza sportului cu greutati practicat de peste 20 ani care face ca dimensiunile standard ale costumelor sa nu i se potriveasca perfect si sa fie ajustate la croitor.

"E foarte greu sa gasesti ceva larg pe umeri dar stramt in talie si sa mai fie si lung. La camasi, de exemplu ceea ce-mi vine in talie, nu-mi vine la umeri, spate, si pentru a putea imbraca ceva ce-mi place (camasi, sacouri, costume) care sa fie slim fit, trebuie ori sa le ajustez dupa ce le cumpar, ori sa fac un compromis - la camasi cumpar masuri mai mari, care au gulerul foarte larg si care nu imi permit sa port cravata. La pantaloni e si mai mare distractia... Am nimerit cateva case care au tiparele si masurile similare cu cele personale si astfel m-au fidelizat", declara Miess.

Acesta este adeptul stilului de imbracaminte smart casual, care ii permite mai multa creativitate decat costumele. Managerul Gett’s prefera sa combine o varietate mai mare de culori, texturi, tipare. De asemenea, ii place sa se joace cu piesele unui costum.

El alege sa isi cumpere hainele din strainatate si motiveaza decizia sa prin diferentele de oferte care exista, preturi, servicii, experienta. "Romania mai are foarte mult pana va ajunge sa aiba o populatie educata, care sa-si doreasca, sa-si permita si sa aprecieze un serviciu de calitate."

Casele de moda pe care le prefera sunt italienesti - Zegna, Pal Zileri, Versace, Armani si Dolce & Gabbana -, dar Lucian Miess cumpara, in general, ce ii place si ii vine bine. "Nu cumpar eticheta, astfel ca branduri ca Massimo Dutti sau Zara sunt la fel de binevenite."

Intrucat managerul saloanelor de infrumusetare Gett’s crede ca exista o limita de rentabilitate a fiecarui lucru, el se gandeste si la alternative cand vrea sa isi cumpere un costum. Cel mai mult a dat 800 euro pe un astfel de produs. "Cred ca banii pot fi folositi in a-ti crea experiente unice in viata, ca de exemplu expeditii in Amazon, Africa de Sud, Asia indepartata, scufundari in locuri exotice etc."

Adrian Simionescu (foto), managerul Vienna Investment Trust, prefera costumele cumparate direct din magazin, insa, din cauza faptului ca isi gasesc foarte rar marimea sa, este nevoit, uneori, sa apeleze si la cele facute la comanda. Ca si Lucian Miess, Simionescu isi achizitioneaza costumele in special din strainatate.

"Acolo mi le retuseaza si ajusteaza foarte rapid, foarte profesional si fara costuri suplimentare. Cu toate acestea, fac anumite cumparaturi si din Romania", spune el.

Simionescu nu are un brand favorit; el isi alege costumele in functie de cat de mult ii plac, de linia pe care o au, de calitatea materialului, culoare s.a.m.d.

Pentru un costum, cel mai mult a platit 6.000 euro. "Am ramas insa cu parerea ca nu a meritat acesti bani. Exista costume de 1.500-3.000 euro, ba chiar si costume cu preturi mai mici, extraordinar de bune, atat din punct de vedere calitativ, cat si ca aspect. De foarte multe ori platim brandul mult mai mult decat marfa sau chiar decat merita", afirma el.

Cristian Petre, partener Danila, Petre & Asociatii, prefera costumele Su Misura, atat cele cumparate direct din magazin sau facute pe comanda.

"Imi plac brandurile din Italia, cum este Pal Zileri - Lab sau cand este cazul Cerimonia", spune Petre. In timp ce reprezentantul DPA nu are la birou un costum de rezerva, Adrian Simionescu are, de regula, o tinuta completa la locul de munca, la care apeleaza insa destul de rar.

In schimb, Lucian Miess se imbraca pentru orice situatie atunci cand pleaca de acasa, atat de zi, cat si de seara, tocmai pentru a nu-si petrece timpul in trafic. Mai mult, de anul trecut lucreaza mai aproape de casa si astfel reuseste sa se adapteze mult mai usor.