”Cu toate că situația nu este comparabilă, încep cu o poveste din experiența mea: am preluat mandatul de CEO la Fabryo în 2008, în plin boom economic. Compania era pe locul 3 în piață în acel moment. La sfârșitul anului, a venit criza. Cursul euro a sărit de la 3,3 lei la 4,3 lei. Consumul în industria nostră a scăzut cu 54%. Distribuitorii noștri din toată țara erau disperați: stocuri mari, lipsa lichidităților, comenzi aproape zero. Băncile au făcut un pas înapoi”, a precizat Aliz Kosza.

Mai departe, ea arată cum a acționat în criză.

”Lansându-ne în segmentul de bricolaj prin campania de culoare, construind brandul savana. În februarie 2009, la o conferință de vânzări cu partenerii, am lansat proiectul de colorare, anunțând instalarea a 320 de mașini de colorat în toată țara, evident în parteneriat cu furnizorii noștri. Unii mă priveau cu reticență, alții se minunau, alții s-au opus și au zis că sunt nebună. A fost o iarnă foarte grea, cu temperaturi extreme, iar noi am reușit să aliniem piața, am reușit să atragem magazinele și oamenii din jur – să creadă în noi. Campania Există o culoare potrivită pentru fiecare ne-a adus leadershipul absolut de piață în mai puțin de 9 luni. Brandul savana este lider și azi”, a explicat Aliz Kosza, business mentor și strateg.

Care a fost motivația ei?

– În criză, consumul se diminuează, dar nu se oprește
– Comunicarea și sprijinul pentru angajați și parteneri sunt esențiale
– Să nu te oprești: fii cât mai activ și cât mai vizibil; fă-ți planuri ambițioase
Deci, indiferent de specificitatea activității firmei pe care o conduci sau o deții, câțiva pași sunt bine-veniți:

Conștientizează și acceptă situația

– Acceptă situația și nu îți plânge de milă
– E momentul bun să privești în oglindă: o analiză așezată, de profunzime, ajută
– Pune un diagnostic: ce nu a funcționat bine?
– Încearcă să eviți deciziile radicale

Fă-ți un cashflow: pentru 3 luni, 6 luni și 1 an

– Renunță la cheltuielile fixe inutile
– Renunță sau amână investițiile „extravagante” (leasinguri), care afectează lichiditățile
– Dacă dispui de cash, nu amâna plata datoriilor, altfel vei suferi de efectul cumulat
– Cere ajutorul partenerilor (furnizori): au și ei aceleași dificultăți
– Dacă ai stocuri mari, încearcă să le transformi în lichiditate
– Dacă până acum nu ai lucrat cu bugete, este momentul să faci 2-3 scenarii, altfel la următoarea criză vei avea dificiultați mai mari

Comunicare și implicare

– Fii lider, practicând o fermitate blândă. Mai fermă ca oricând sau mai blândă ca oricând, în funcție de profilul și nevoile oamenilor pe care îi conduci
– Nu abandona angajații, consumatorii, clienții: dacă te ascunzi, vor renunța ei la tine
– Vorbește cu angajații, nu lăsa loc pentru bârfe: onestitatea și sprijinul îi vor ține aproape
– Spune adevărul: toată lumea va înțelege
– Empatia față de angajați și față de clienți este esențială pentru supraviețuire

Nu abandona sensul

– Nu îți abandona visul antreprenorial; pune sensul pe primul loc, restul va trece
– Momentul este excelent pentru reflecție, reinventare, transformare (lucruri de care nu ai timp când alergi zi de zi)
– Dacă nu ești foarte afectat, fă ceva pentru comunitate: fii implicat și ajută comunitatea

Cel mai important: fă-ți planuri! Reinventează-te: din interior spre exterior
– Lansează provocările identificate către angajați, implică-i în procesul creativ: cele mai bune idei pentru viitor vor veni de la ei
– Dacă ai o strategie în care crezi, nu o abandonă. Încetinește motoarele și pregătește planurile cu care te relansezi după criză
– Încearcă să eviți să fii reactiv: nu te „reprofila” subit pe dezinfectanți, toată lumea va face asta
– Construiește pe valoare: reinvetează-te în jurul valorilor brandului tău

”Asta pot împărtăși din experiența mea de până acum. Situația actuală este nouă și pentru mine și am învățat deja enorm în ultimele luni.
Evident, nu există o rețetă – nici nu cred în rețete –, dar există ADN-ul companiei, care are o capacitate uriașă de adaptare, dacă este lăsat sau provocat să o facă și care este singurul instrument valoros cu care poți construi viitorul. Lumea nu se oprește și nici consumul. Doar se diminuează. Țintește o felie mai mare din tortul mai mic și vei reuși”, a adăugat Kosza.

Oamenii nu pot trăi în izolare. OMUL este singura ființă de pe planetă care poate transforma lucrurile. Și o va face. Și de data asta. Avem nevoie mai mult că oricând de răbdare, toleranță, omenie și creativitate. Și de încredere reciprocă.

Despre Aliz Kosza

Cu o carieră profesională de 39 de ani, peste 25 de ani de experiență în top management și 6 ani de mentorat de business în antreprenoriate românești, Aliz Kosza este una dintre cele mai experimentate femei de business din România, care a condus companii de top, precum MOL România, Orkla Foods România sau Fabryo Corporation, contribuind la modelarea și inovarea altor companii din 18 industrii diferite. De-a lungul carierei în business, a contribuit – încă din anii ’90 – la formarea și dezvoltarea comertului modern din România și a construit branduri puternice, care sunt și azi în topul mărcilor din industriile pe care le reprezintă: Poiană, Tomi, Wiesana, Bunica, Ardealul, MOL, Savana.

Din 2012, s-a retras din poziția de CEO și este business mentor și strateg, transferând experiențe și principii de business antreprenorilor și managerilor care doresc să își reinventeze afacerea prin leadership, transformare organizaționala și prin implementarea corectă a strategiilor integrate.