Care este misiunea unui medic ortoped?

Un medic ortoped ajuta la imbunatatirea calitatii vietii. In mare parte, ortopedia se adreseaza unor pacienti care, din perpectiva starii generale de sanatate, nu sunt neaparat bolnavi, ci au o afectiune a aparatului locomotor, iar in cele mai multe cazuri aceste afectiuni pot fi rezolvate, asa incat sa redevina persoane sanatoase. De exemplu, un tanar sportiv cu o afectiune a aparatului locomotor poate fi readus la o stare buna pentru a continua sportul. Deci, cred ca misiunea noastra, a medicilor ortopezi, este sa imbunatatim calitatea vietii sau sa o restituim.

As putea spune ca, ortopedia face parte din categoria celor mai optimiste domenii medicale, pentru ca o mare parte din cazuri pot fi rezolvate si pacientii ajung la starea de sanatate initiala.

Care sunt cele mai intalnite probleme cu care vin pacientii in cabinetul dvs la MedLife? De ce sufera romanii cel mai des?

Aici intalnesc pacienti cu doua categorii mari de probleme, unele sunt cele legate de patalogia degenerativa, unde sunt cazuri in care e nevoie de chirurgie protetica, iar cealalta categorie sunt din sfera traumatologiei sportive, unde nu sunt neaparat toti sportivi, dar traumatismele apar in contex sportiv. In afara de aceste doua mari categorii, se intalnesc si alte tipuri de probleme legate de aparatul locomotor, dar, de regula, cele mentionate mai devreme sunt cele mai frecvente.

Povestea unui medic ortoped de la MedLife

Ce sfaturi aveti pentru cei care au o activitate sportiva?

Chiar daca majoritatea afectiunilor ale aparatului locomotor se intampla in timp ce fac sport, nu pot sa le recomand sa nu faca sport, ba din contra. Cel mai important e ca fiecare sa-si identifice limitele ca sa stie cata presiune suporta corpul. Trebuie sa ai un atrenament cursiv, gradat si, eventual, cu un instructor, pentru ca ei sunt cei care isi pot da seama mai bine de rezistenta corpului tau.

Cum reusiti sa construiti o relatie cu pacientii?

Relatia medic-pacient este cea mai importanta din toata aceasta “aventura” pe care o numim medicina. Fara o relatie de incredere reciproca si empatie, fara ideea de echipa dintre medic si pacient, nu poti face medicina. Probabil se poate face si mecanic, dar nu ai garantia ca rezultatele sunt la fel de bune. Daca nu reusesti sa-l convingi pe pacient ca trebuie sa urmeze un anumit tratament, lucrurile nu ies deloc bine.

Povestea unui medic ortoped de la MedLife

Cum isi da seama un medic ce-l doare pe pacient cand e in stare de soc si nu poate explica? De asemenea, cum ar trebui sa fie comunicarea dintre cei doi?

Examenul clinic nu e de fiecare data placut si in conditiile in care pacientul are dureri mari este mai greu de efectuat. Cu toate acestea, eu, in calitate de medic, vreau sa construiesc o relatie de incredere cu pacientul si nici intr-un caz sa-i provoc mai mult durere decat sufera deja. Plus, cu ajutorul investigatiilor imagistice putem sa renuntam la cateva manevre clasice si sa ne dam seama de diagnostic din rezultate.

Stiu ca noi, medicii, folosim un limbaj medical de neinteles pentru toti pacientii, dar si noua ne este greu sa explicam pe intelesul tuturor. In timpul facultatii inveti un numar de notiuni, care nu fac parte din limbajul colocvial si cu aceste notiuni iti creezi un limbaj nou. Pot spune ca am invatat o noua limba, cea a medicinei, pe care incerc sa o traduc pacientilor. In cele din urma, fiecare isi construieste un limbaj propriu prin care explica, deseneaza sau asociaza lucruri asa incat pacientul sa inteleaga ce se intampla cu corpul lui. In multe cazuri internetul ne ajuta foarte mult, le aratam pacientilor imagini exacte ca sa inteleaga mai bine.

Ce simtiti cand reusiti sa redati unui om mobilitatea/capacitatea de a avea o viata normala?

Asta e ceea ce ma face sa ma trezesc dimineata si sa mai vin o zi la spital. Este o satisfactie importanta si usor de imaginat, pentru ca fara tipul acesta de satisfactie nu as avea energia de a suporta stresul din spital. Vreau sau nu, ce se intampla aici ma afecteaza. Sunt pacienti care nu isi revin, ma intreb daca am gresit eu cu ceva si atunci ma concentrez mai mult pe ei. Trebuie sa le redau incredere pacientilor, in special in cazurile grave, unde ei sunt negativisti, si eu trebuie sa-i conving ca, din punct de vedere medical, problema s-a rezolvat. Mare parte din meseria pe care o fac are si o parte de psihoterapie, pentru ca trebuie sa-i conving pe pacienti ca isi vor reveni si trebuie sa lupte pentru sanatatea lor.

Cat de mult conteaza latura umana/echipele mutidisplinare in cadrul retelei MedLife?

Aici, la MedLife, avem o echipa de medici cu un nivel profesional inalt. Fara medici, spitalul nu ar mai fi la fel, practic suntem cei care il sustinem. Este esentiala legatura dintre noi si de aceea comunicam si invatam tot timpul unul de la altul.

Povestea unui medic ortoped de la MedLife

Care sunt provocarile zilnice ale unui medic? Cum arata o zi in spital?

De regula, in timpul zilei am doua mari activitati: consultatiile si operatiile. Intre aceste activitati trebuie cumva sa reusesc sa fac si partea birocratica, care este mai ampla decat v-ati putea imagina. De multe ori nu prea stiu cat e ceasul sau de cat timp sunt in spital, nu stiu daca afara ploua, e soare sau intuneric. E o meserie pasionanta si activa, care iti umple timpul suficient de mult.

Care sunt hobby-urile care va ajuta sa luati o pauza?

Medicina nu e o meserie in care poti sa te detasezi in timpul liber, chiar daca am tot felul de activitati pe langa munca, ies cu bicicleta, ascult muzica, citesc, stau cu familia sau joc tenis, tot nu pot sa ma detasez pana la capat. As avea probabil mai multe hobby-uri daca as avea timp, ca imi plac astfel de activitati, dar si cand ajung acasa dupa munca in minte tot timpul se ruleaza ceva legat de munca. Imi fac griji pentru pacientii mei, trebuie sa ma asigur ca sunt bine. Este un stil de viata cu care ajungi sa te obisnuiesti, nu inchizi usa cabinetului, pleci acasa si pana maine nu ai nicio treaba.

Povestea unui medic ortoped de la MedLife