Conform specialistilor in insolventa CITR, in forma sa actuala (cu modificarile din Senat -n.r.) Ordonanta cu privire la plata defalcata a TVA este discriminatorie raportat la societatile in insolventa.

“In calitate de administratori judiciari, depunem toate eforturile sa maximizam sansele de reorganizare ale companiilor in insolventa, care se straduiesc sa supravietuiasca zi de zi. Orice cost suplimentar, fie el financiar, de timp sau alte resurse nu face decat sa agraveze situatia acestor companii. In conditiile in care procesul de reorganizare este oricum anevoios, noile reglementari sporesc dificultatea redresarii. Studiile noastre demonstreaza ca jumatate din companiile de impact ale Romaniei sunt deja in dificultate, nu avem antreprenori noi cu care sa echilibram balanta, asadar economia Romaniei nu isi permite sa mai piarda din business-uri, apreciaza Vasile Godinca-Herlea, CEO CITR, parte a CITR Group.

Firmele din retail, afectate suplimentar

Acesta a dat ca exemplu industria de retail, unde companiile au un numar ridicat de magazine deschise si lucreaza in principal cu persoane fizice. Acestea ar putea fi afectate suplimentar de obligatia de a implementa mecanismul split TVA, avand in vedere ca lucreaza cu cote distincte: 9% pentru alimente si 19% pentru alte bunuri.

Referitor la ingreunarea finantarii companiilor in insolventa, expertii citati explica faptul ca modalitatile prin care aceste companii se finanteaza sunt limitate (nu exista produse bancare specifice, actionarii nu mai au resurse pentru a sustine suplimentar activitatea societatii, iar fondurile de investitii evita creditarea IMM), ceea ce face ca principala solutie de sporire a sanselor redresarii companiilor in insolventa sa ramana activitatea operationala.

“Mecanismul split TVA va avea astfel un impact covarsitor asupra fluxurilor operationale ale acestor companii. Daca sumele aferente TVA colectata erau disponibile pentru activitatea companiilor pana la momentul scadentei platii lor, odata cu introducerea mecanismului split, aceste sume nu mai pot fi accesate in sustinerea activitatii curente. Si asta cu toate ca suma in discutie nu e datorata statului decat la scadenta si nu integral”, se mentioneaza in comunicatul CITR.

Desi trebuie sa isi scada costurile, firmele vor avea nevoie de personal suplimentar

O alta modalitate de finantare pe perioada insolventei deriva din recuperarea creantelor. Companiile aflate in insolventa au solduri mari ale creantelor de incasat, pe care incearca sa le diminueze, cu ajutorul administratorului judiciar, prin diverse proceduri de recuperare. Printre acestea se numara si TVA aferenta facturilor emise inainte de deschiderea procedurii de insolventa.

“La momentul incasarii creantelor, potrivit regulilor noului mecanism de plata defalcata a TVA, o parte din suma ajunge in contul curent al societatii, iar partea echivalenta cu taxa in discutie e virata in contul de TVA. Practic, societatii i se indisponibilizeaza o suma deja achitata sau deja retinuta ca fiind de plata in tabelul de creante, deci pe care nu o mai datoreaza si astfel nu o mai poate folosi pentru finantarea activitatii proprii”, se subliniaza in comunicat.

Pe de alta parte, companiile in insolventa vor fi nevoite sa investeasca suplimentar in resursa umana, desi sunt obligate sa-si restranga cat mai mult cheltuielile. Pe langa cheltuielile operationale obisnuite, acum vor fi nevoite sa aloce sume suplimentare pentru largirea schemei de personal, ceea ce va duce la scaderea profitabilitatii.

“Anticipam ca se vor dubla inregistrarile contabile, atat in ce priveste incasarile, cat si in cazul platilor (va fi nevoie de doua ordine de plata pentru fiecare astfel de operatiune, si, in paralel, de cate doua extrase de cont si de calculul sumei virate in contul de TVA)”, mai spun specialistii CITR.

Sursa foto: RomarioIen / Shutterstock