Livrarile de vehicule comerciale au scazut cu 13,2%, la 5.158 unitati, iar cele de autobuze cu 8,3%, la 330 unitati.

"Situatia (pietei auto, n.r.) este cumva similara cu ceea ce se intampla la nivelul UE (-7,7%), fiind state (chiar din cele dezvoltate), unde se inregistreaza si scaderi de pana la 41-43%", se arata intr-un comunicat al APIA.

Evolutia pietei romanesti a fost influentata negativ de "intr-o oarecare masura" de derularea deficitara a programului "Rabla", precum si de conditiile economice generale, conform sursei citate.

In mai s-au produs in Romania 32.040 de autovehicule, cu 36,5% mai mult decat in luna precedenta, ceea ce face ca in peioada ianuarie - mai sa fie inregistrata o crestere de 1,9% (142.128 unitati), comparativ cu aceeasi perioada de anul trecut.

"Aceasta crestere ar fi fost mai consistenta daca nu am fi avut scaderea de 22% inregistrata de catre vehiculele comerciale usoare, datorata absentei in 2012 a productiei modelului Transit Connect pe care il realiza Ford anul trecut. Pe analiza sectoriala observam in cadrul acestor cifre o crestere la autoturisme fata de luna precedenta de 35,8% si +52,4% la vehiculele comerciale. In conditiile unei cereri interne, in continuare, extrem de reduse, 91% din productia pe aceste prime 5 luni a fost exportata", precizeaza APIA.

Astfel, exporturile au crescut cu 2,3% fata de aceeasi perioada din 2011, la un volum total de 129.649 unitati.

Exporturile autoturismelor au urcat cu 4,4%, la 122.557 unitati, iar livrarile pe pietele externe a vehiculelor comerciale au scazut cu 24,5%, la 7.092 unitati. Evolutia a fost determinata tot de scoaterea din productie a modelului Transit Connect, acesta urmand sa fie inlocuit cu autoturismul B-MAX.

Citeste si:

Cel mai cautat model la export in luna mai a fost in continuare Dacia Duster, 11.477 unitati in mai si un total de 59.754 in primele cinci luni (49% din numarul total de autoturisme exportate), urmat de Sandero (6.867 unitati in mai si 27.689 in 2012) si Logan (3.720 unitati in mai), acesta din urma inregistrand practic o dublare a volumului total exportat in 2012 (18.209 unitati) fata de 2011 (9.893 unitati).

In ceea ce priveste vanzarile de autoturisme, pe primele cinci luni din 2012 topul pe marci este format din Dacia, cu 7.882 unitati vandute (27,2% din total), Volkswagen (3.212 unitati / 11,1%), Skoda

(2.723 unitati / 9,4%), Renault (2.042 unitati / 7,1%), Ford (1.952 unitati / 6,7%) si Hyundai (1.205 unitati / 4,2%).

Pe modele, cu volumul din luna mai (1.677 unitati), datorat in cea mai mare parte programului "Rabla"), Dacia Logan inregistreaza o crestere de 57,8% fata de aprilie si ajunge in 2012 la un volum total de 4.089 unitati vandute, cu care ocupa pozitia de lider, urmat de Duster - 2.237 unitati. Podiumul este completat de Skoda Octavia (1.402 unitati), urmata de Renault Clio si Logan MCV.

"Analizand segmentarea pe clase, daca pana acum, unele segmente, chiar daca de volum redus (cum sunt cele din clasele D, E, F si chiar SUV), inregistrau cresteri, chiar semnificative, fata de anul trecut, in luna mai mai avem doar 2 clase care sunt pe plus, respectiv Clasa E (+34% pe un volum de 425 unitati) si SUV (+14,6% pe un volum de 5.972 unitati). In functie de tipul de combustibil, in cele 5 luni din 2012 raportul dintre diesel si benzina este favorbil motoarelor diesel, care inregistreaza o cota de piata de 50,3% fata de 42,4% in 2011. In astfel de conditii, desi vanzarile totale de autoturisme au inregistrat un regres de 11,9%, vanzarile de autoturisme cu motoare diesel au avut o crestere de cca. 4,6% fata de aceasi perioada a anului trecut", se precizeaza in comunicat.

APIA apreciaza ca piata auto nu va depasi in acest an nivelul de 90.000 - 92.000 unitati (autoturisme + vehicule comerciale), din care autoturisme circa 75.000.