Din ratiuni electorale sau nu, politicienii romani si-au aratat in ultimii ani interesul fata industria auto, iar cei mai implicati au fost Traian Basescu si Calin Popescu Tariceanu, care nu au lipsit de la cele mai mari evenimente organizate de cei doi constructori romani de masini, Dacia si Ford.
Asemenea unor sefi de stat ca Barack Obama ori Vladimir Putin, Traian Basescu si-a facut aparitia in masini fabricate local, pentru a aduce un plus de imagine si incredere brandurilor ori doar pentru a castiga simpatia cetatenilor. In iunie anul acesta, Basescu a cumparat un monovolum Ford B-MAX de culoare rosie, pe care l-a luat in primire chiar din incinta fabricii, cu “convingerea ca proiectul va fi un succes si ca tehnologic este cu vreo doua trei clase peste tot ce se produce in Romania”. Basescu a mai spus ca si-ar dori ca Ford sa dezvolte la Craiova un centru de excelenta la fel ca Dacia Renault. Presedintele a vizitat la inceputul anului Centrul de Design Dacia Renault, unde a vazut si noul model Dacia Lodgy.

Traian Basescu a fost si primul client al SUV-ului Dacia Duster lansat in 2010. Presedintele a platit 17.000 de euro pentru un Duster rosu cu pachetul maxim de dotari, iar primele cuvinte in momentul cumpararii s-au referit la calitatea materialelor. „In cele doua minute cat am stat in SUV-ul Duster am avut senzatia ca sunt intr-o masina de calitate. Succesul Duster va consolida reputatia marcii Dacia in Europa si in afara ei. Duster este un varf al gamei Dacia si probabil ca va trebui sa ne pregatim pentru o noua serie de masini, iar aici este cheia, pentru ca succesul Logan, Sandero, trebuie consolidat printr-un nou tip de masini”, a declarat Basescu.

Basescu a mai declarat ca „mentinerea Dacia printre marcile de prestigiu in Europa depinde foarte mult de capacitatea inginereasca a grupului. Cel mai important lucru este ca Romania a devenit cel mai mare centru logistic al Grupului Renaul-Nissan. Asta inseamna export de componente din Romania catre alte fabrici ale Renault-Nissan, inseamna multe locuri de munca”.

Tot ca o miscare de imagine, Basescu s-a plimbat prin Bucuresti de Ziua Unirii la volanul unui autoturism Dacia Logan de culoare argintie, apartinand Serviciului de Protectie si Paza (SPP).

Taxa auto a fost un alt subiect de care Basescu a fost preocupat. La inceputul anului, Basescu a promulgat legea privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, care prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25% si restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita acolo unde este cazul.

In incercarea de a proteja locurile de munca, in 2008, Basescu a discutat cu premierul Calin Popescu Tariceanu despre suspendarea taxei de inmatriculare pentru masinile noi Euro 4 pentru un an. Printr-un act normativ au fost scutite de taxa intre 15 decembrie 2008 - 15 decembrie 2009 autoturismele Dacia si alte masini noi Euro 4.

Tariceanu a fost si el un sustinator al industriei auto in calitate de prim-ministru, cand in 2007 a reprezentat statul roman in momentul parafarii contractului de privatizare al Daewoo Automobile Craiova cu compania Ford Motor. Anul trecut, Tariceanu a renuntat complet la vanzarile marcii Citroen, la aproape 20 de ani de cand a adus in Romania brandul francez si a trecut la Ford. Despre Dacia, Tariceanu a mai spus ca "este un vector de imagine si ca reprezinta cea mai mare valoare de export a Romaniei".

Fostul premier detine trei autoturisme Citroen fabricate in 1955,1967,1986, un Fiat din 1966, un ARO M461 din 1974, o Lancia din 1970 si o motocicleta Triumph din 1996.

De asemenea, premierul Victor Ponta are un interes pentru masini, insa pentru cele de raliu. Ponta a castigat de mai multe ori la campionatele nationale de raliuri, iar cand nu gaseste sponsori primeste bani de la sotie, europarlamentarul Daciana Sarbu. Masina personala a lui Ponta este un Mitsubishi Lancer fabricat in 2008.

Si Crin Antonescu pare pasionat de masini: in declaratia de avere are trei autoturisme, o Dacia fabricata in 2004 si doua modele BMW, fabricate in 2005 si 2007.

Traian Basescu nu este singurul politician care incearca sa spijine industria auto, premierul rus Vladimir Putin le-a interzis demnitarilor si functionarilor de stat sa-si mai cumpere masini de lux straine, de anul acesta autoturismele de serviciu vor proveni numai din Rusia, Belarus si Kazahstan, potrivit The Telegraph. In 2010, Putin a condus 2.000 de km prin Rusia la volanul unei Lada Kalina galbena, despre care a spus ca este confortabila si de incredere.

Si in America Guvernul a cumparat masini fabricate local pentru a sustine producatorii sai, marci precum General Motors (GM), Ford si Chrysler. Autoritatile federale au cumparat in 2010, 21.980 de vehicule Ford, cu circa 540 de vehicule mai mult decat de la General Motors. De asemenea, Chrysler a vandut catre statul american 13.063 de vehicule.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri