Proiectul de lege pentru modificarea Ordonantei de urgenta 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, pentru care cele trei comisii senatoriale urmeaza sa redacteze un raport, prevede interdictia conducerii unui vehicul de catre o persoana aflata sub influenta bauturilor alcoolice, avand o concentratie alcoolica de peste 0,15 mg/l alcool pur in aerul expirat sau 0,2 g/l alcool pur in sange ori a substantelor, produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora, scrie Mediafax.

Guvernul, care este initiatorul proiectului, a explicat ca aceasta completare a Codului Rutier in vigoare este necesara deoarece reglementarile actuale nu prevad in mod distinct si imperativ aceasta interdictie, ea fiind dedusa din existenta unei norma de sanctionare cu caracter penal sau contraventional, dupa caz.

Executivul a mai propus, prin proiect, reducerea pragului nivelului alcoolemiei de la care fapta este considerata infractiune de la 0,8 g/l alcool pur in sange in prezent, la 0,5 g/l alcool pur in sange.

La dezbaterile din comisii, senatorul PSD Șerban Nicolae, a propus interzicerea cu desavarsire a consumului de alcool, amendament sustinut si de presedintele Comisiei pentru administratie, Darius Valcov.

Amendamentul sau, prin care "se interzice conducerea unui autovehicul sau tramvai pe drumurile publice de catre o persoana aflata sub influenta substantelor ori produselor stupefiante sau a medicamentelor cu efecte similare acestora, precum si sub influenta bauturilor alcoolice", a intrunit numai opt voturi "pentru", cu unul mai putin decat ar fi fost necesar pentru a fi adoptat.

La propunerea vicepresedintelui Comisiei juridice, Ovidiu Dontu (PSD), membrii celor trei comisii au decis sa reia votul la amendamentul lui Șerban Nicolae marti, inainte de votul final asupra proiectului.

Nicolae a spus, in timpul dezbaterilor, ca, desi legislatia altor tari permite, cu o limita, consumul de bauturi alcoolice, urmat de conducerea unui autovehicul pe drumurile publice, reglementarea in aceasta materie trebuie sa tina cont "de specificul poporului roman, care nu are o educatie in sensul moderatiei".

Citeste si:

"O gluma spune asa, ca un tip care avea acest viciu, e intrebat de un prieten de ce bea atat de mult, iar acesta i-a raspuns: «Mie doctorul mi-a spus ca fiecare om are dreptul la un pahar de vin pe zi». «Bine, dar tu bei foarte mult», «Da, dar dupa ce beau un pahar de vin sunt alt om si are si el dreptul lui»", le-a spus social-democratul colegilor de comisie.

El a subliniat ca, din acest punct de vedere, exista un risc important pe drumurile publice, adaugand ca orice fel de "concesie" ar duce la cresterea gradului de risc.

"Nu am observat ca soferii romani sa aiba constiinta nivelului pana la care pot bea, urmat de conducerea unui autovehicul", a mentionat Nicolae.

La randul sau, senatorul PNL Sebastian Grapa a afirmat ca "nu are ce cauta alcoolul la volan". "Cel care vrea sa bea, trebuie sa mearga cu un taxi. Suna la 112 sau la 991, isi ia un taxi si face exact ce vrea", a spus, ironic, Grapa.

"Este adevarat ca au trecut o mie noua sute si un pic de ani de cand am ars viile, dar nu le-am ars pentru ca am avut nevoie de teren arabil, ci era un narav al poporului roman si trebuie sa acceptam chestiunea aceasta", a comentat liberalul.

Reprezentantii MAI s-au pronuntat pentru mentinerea prevederilor propuse, prin proiectul de lege, de Guvern, precizand ca, potrivit datelor furnizate de INML, intre testul pe aerul expirat si cel pe mostre de sange sunt diferente, astfel incat unei valori pana la 0,08 mg/l alcool pur in aerul expirat ii corespunde, de obicei, o valoare 0 g/l alcool pur in sange.